Pagina 1 van 1

Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 29 jan 2018 12:51
door marcopolo273
Beste N-Spoorders.

Er doet zich hier een kleine uitdaging voor. Bij de bouw van mijn helix heb ik de blokken er al in gemaakt.
Het opgaande spoor is goed alleen nu kom ik erachter dat bij het dalende spoor de staven aan de verkeerde kant zijn door geslepen.
De helix is natuurlijk al in gebruik en de door geslepen sporen zijn tijdelijk weer doorverbonden zodat handmatig rijden gewoon mogelijk is.
Nu kan ik ervoor kiezen om de bedrading gewoon te laten voor wat het is ( bij het dalende spoor ) en die blokken er toch nog aan de juiste kant in te prutsen.
Maar mijn vraag is daarom ook. Moet ik dit er nog tussen knoeien of is er een digitale manier om dit in 1 klap op te lossen. Tevens maak ik gebruik van iTrain. Misschien dat dit meehelpt in de oplossing.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 29 jan 2018 13:25
door Michiel
Het hangt een beetje van je sporenplan af. Is er beneden geen verbinding tussen spoor en tegenspoor, en een keerlus, met een keerlusmodule voor de polariteit om te schakelen, dan zou je de keerlusmodulemodule kunnen verplatsen naar de het laatste blok van je helix. De keerlus zelf wordt dan dus niet omgepoold.

Is het wat ingewikkelder, dan zou je voor en na de helix een keerlusmodule kunnen plaasten.

En anders met slijpschijfje de isolatiesleufjes slijpen en extra draden solderen tegen de zijkant van de spoorstaaf ('t is toch buiten zicht), langs de goede kant dan.

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 29 jan 2018 13:35
door marcopolo273
Hoi Michiel,

Bedankt voor je antwoord.

Nee ik heb geen keerlus en keerlus module.

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 29 jan 2018 13:44
door Willempie
Marc,

Maar dat schrijft en zegt Michiel ook niet, hij geeft je een mogelijke oplossing.
Ik zal je er ook eentje geven. Daar zitten wat voorwaardes aan.

Als je secties binnen de spiraal allemaal aan dezelfde terug/bezetmelder zijn aangesloten, en die bestaat uit 2 gescheiden secties voor elk 8 bezetmelders, en je gebruikt er b.v. niet meer dan 8 dan kun je de aansluitdraad voor de andere polariteit gebruiken. Als je nu b.v. rood gebruikt voor de voeding van de secties, dan nu via de andere draad de secties voeden.

Heb je meer dan 8 secties dan ook de andere helft zo aansluiten, en als je aansluitingen over heb, dan NIET meer gebruiken voor meldsecties buiten de spiraal.

Groetjes

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 29 jan 2018 15:18
door WilcoV
Ik zou gewoon de verkeerd onderbroken spoorstaven met elkaar verbinden door draadjes en de spoorstaaf andere in secties slijpen/zagen.

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 29 jan 2018 16:29
door FidOo
Willempie schreef:Marc,

Maar dat schrijft en zegt Michiel ook niet, hij geeft je een mogelijke oplossing.
Ik zal je er ook eentje geven. Daar zitten wat voorwaardes aan.

Als je secties binnen de spiraal allemaal aan dezelfde terug/bezetmelder zijn aangesloten, en die bestaat uit 2 gescheiden secties voor elk 8 bezetmelders, en je gebruikt er b.v. niet meer dan 8 dan kun je de aansluitdraad voor de andere polariteit gebruiken. Als je nu b.v. rood gebruikt voor de voeding van de secties, dan nu via de andere draad de secties voeden.

Heb je meer dan 8 secties dan ook de andere helft zo aansluiten, en als je aansluitingen over heb, dan NIET meer gebruiken voor meldsecties buiten de spiraal.

Groetjes
Ik twijfelde of dit mogelijk zou zijn, maar goed om te lezen dat dit dus gewoon kan..

Dit is dus veruit de eenvoudigste oplossing.

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 29 jan 2018 23:03
door Norbert
Tsjonge, goeie oplossing van Wim! Eigenlijk logisch.
Proberen Marc, ik kom wel kijken of het werkt! ;)

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 30 jan 2018 09:11
door Michiel
Wim's voorstel is inderdaad de mooiste, maar wel op letten dat de 4 grenssecties langer zijn de de langste stroomopnemende eenheid (vb treinstel), want anders krijg je kans op non-detectie in die secties (de stroom dat via de rechtsttreekse weg van J naar K stroomt, en niet door de diodeschakelingen vloeit).

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 30 jan 2018 12:45
door marcopolo273
Heren,

Allen erg bedankt voor jullie antwoorden, tips, en hulp.
Ik ga de versie van Wim proberen dit lijkt mij ook de meest makkelijke. En natuurlijk laat ik weten hoe het verlopen is.
Nogmaals mijn vriendelijke dank!!

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 30 jan 2018 13:05
door Willempie
Michiel schreef:Wim's voorstel is inderdaad de mooiste, maar wel op letten dat de 4 grenssecties langer zijn de de langste stroomopnemende eenheid (vb treinstel), want anders krijg je kans op non-detectie in die secties (de stroom dat via de rechtsttreekse weg van J naar K stroomt, en niet door de diodeschakelingen vloeit).
Nergens voor nodig. Dat ompolen zoals ik het nu voorstel gebeurd ook in de xTreme keerlus secties, en dat zijn ook korte secties aan het begin en eind.
En een stroomkringetje is altijd gesloten, dus gaat de stroom ook door de diodeschakeling. ;)

Groetjes

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 30 jan 2018 15:33
door Michiel
Neem de situatie voor de stopmelder vóór de omgepoolde helix, met bijvoorbeeld de diodebrugaansluiting (vb K) rechts, en links de directe aansluiting (vb J). In de eerste sectie erna, in de diodebrug links, en de directe aanluiting recht.

Indien een locomotief met wielen zowel in het ene als het andere blok staat, dan loopt de rechtstreeks via de directe verbindingen, want de diodebruggen zijn kortgesloten. De detectie van de loc zal pas gebeuren wanneer alle wielen de vorige sectie verlaten hebben? Met een lang stel (vb Eurostar met doorlopende stroomopname over alle rijtuigen) zit de neus al een heel eind verder in de helix.

Maar, zoals Wim zegt, normaal gezien is er geen probleem. Ik zat alleen maar te denken aan het "worst-case" scenario.

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 12 feb 2018 11:26
door marcopolo273
Hoi allen,

Hier even een update van mijn vraag.
Ik heb het advies van Wim uitgevoerd en wat denk je.............werkt fantastisch.
Kwam ook mooi uit want heb vier blokken opgaand en vier blokken dalend. Dus de melder is optimaal benut.
Allen weer ontzettend bedankt voor jullie hulp, adviezen, en uitleg.

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 12 feb 2018 11:37
door FidOo
Top dat het werkt Marc en fijn dat je even de moeite neemt om dat ook te vertellen!

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 12 feb 2018 12:44
door marcopolo273
Zeker neem ik de moeite Joost.

Ben niet altijd in de gelegenheid om direct te reageren maar doe zeker mijn best. Zoals jullie je best doen om vragen te beantwoorden en hulp te bieden.
En daarbij vind ik het belangrijk dat andere mensen op het forum hier ook van kunnen profiteren. Ik denk namelijk niet dat ik de eerste ben en zeker niet de laatste die de spoorstaven in tegengestelde richting heb door geslepen. Ik plaats dit onder de noemer enthousiasme/ beginnersfoutje. haha.

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 12 feb 2018 13:18
door Michiel
Tof dat het gelukt is, en de bevestiging dat Wim's methode werkt. 8-)

Re: Spoorstaaf aan de verkeerde kan doorgeslepen.

Geplaatst: 12 feb 2018 14:40
door Willempie
Dat is ook niet zo gek dat die werkt, dat is de basiswerking van de Ultieme en xTreme keerlus.
Bij de laatste doen de secties BCD dat. Het shiften van de aansluitdraden naar de brugcel. -;) via het relais.

Groetjes