Pagina 1 van 2

wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 07:08
door MadSeven
Gents,

ik zoek jullie hulp bij het volgende; 1 van mijn locs stopt op ten minste 1 vaste plek op de baan. Hij remt niet, maar gaat letterlijk van 100 naar 0, staat dan even stil (<1 sec) en rijdt dan gewoon verder. Klinkt als gevalletje oververhitting, echter geeft de DR5000 op dat moment een verbruik aan van <100mA. Dat lijkt me te weinig voor oververhitting. Daarnaast is het een vaste plek, ook dat past niet bij oververhitting..
Dus overwegende;
1) vaste plek; volledig recht stuk
2) laag verbruik
3) vanzelf weer doorrijdend (sluit stroom afname uit? Andere loks zien hier eveneens geen probleem)
4) er zijn nog 2 of 3 plekken waar hij dit doet. Ik focus nu op deze plek, want recht, geen wissel in de buurt etc.
5) er ligt hier WEL een sensor, het lijkt of hij daar precies boven staat (moet ik nog verifieren)

Info;
1) Rocrail
2) DR5000
3) Tams Decoder
4) DR4088CS feedback


Wie doet een gooi? Waar kan het nog aan liggen? Kan de sensor (DR4088CS) "iets" beinvloeden?

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 07:57
door Michiel
Het is van hier uit een beetje gokken, maar ik heb een gelijkaardig verhaal gehad met een loc. Deze had problemen met het begin en het eind van verkanting. Van zodra de rails minimaal ging "torsen", kwam een stroomnemend wiel los van de rails.

Oplossingen:
- de overgangszone naar en van verkanting geleidelijker maken
- meer stroomnemende wielen (mogelijk is er een probleem met sleepcontacten in de loc)
- Indien het een model is met draaistellen, iets meer speling geven om het draaistel te kunnen laten kantelen.

Maar nogmaals, dit is een gok.
Succes met de zoektocht.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 10:18
door MadSeven
Hi Michiel,

Die richting had ik niet op gezocht; zou dit bij een recht stuk kunnen optreden?
Ik overweeg de decoder te vervangen om te kijken of het daaraan ligt, maar da's geen makkelijke ombouw :-(

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 10:23
door FidOo
Ik mis nog de info welke lok dit over gaat.. welke decoder er in zit, en of dit toevallig en ander type is als andere loks?

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 11:26
door dwarsligger
Klinkt inderdaad meer als een stroomafname probleem.

De decoder heeft even geen stroom en valt stil. Heb je de optrek en afremvertraging niet te hoog staan. Bij mij staat alles uit (op 0 of 1)

Volgens mij wil dat ook nog wel eens helpen.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 14:10
door MadSeven
dwarsligger schreef:Klinkt inderdaad meer als een stroomafname probleem.

De decoder heeft even geen stroom en valt stil. Heb je de optrek en afremvertraging niet te hoog staan. Bij mij staat alles uit (op 0 of 1)

Volgens mij wil dat ook nog wel eens helpen.
Nou; je moet het je voorstellen alsof hij tegen een blok aanrijdt; dus geen langzame vertraging maar *BAM* stil en dan weer langzaam wegrijden....Hij stottert ook niet ofzo, maar het is alsof er op dat spoor voor hem (en alleen voor hem) een betonblok ligt. Mijn twee- en drieassertjes ervaren hier geen enkel stroom probleem. Hij heeft vanochtend een wasbenzine badje gehad, maar er komt geen vuil vanaf...

@FidOo; het is een 17 253 van Minitrix (12831) en ja, de enige in de collectie. De decoder is een Tams van een paar jaar geleden, maar zou niet meer zeker weten welke.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 14:35
door FidOo
Mijn ervaring met Tams decoders is niet heel goed, mijn eerste advies zou zijn, wissel de decoder om naar een D&H of Kuhn of iets naar jouw zin.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 18:25
door dwarsligger
MadSeven schreef:
Nou; je moet het je voorstellen alsof hij tegen een blok aanrijdt; dus geen langzame vertraging maar *BAM* stil en dan weer langzaam wegrijden....Hij stottert ook niet ofzo, maar het is alsof er op dat spoor voor hem (en alleen voor hem) een betonblok ligt. Mijn twee- en drieassertjes ervaren hier geen enkel stroom probleem. Hij heeft vanochtend een wasbenzine badje gehad, maar er komt geen vuil vanaf....
En toch zou ik eens naar de stroomafname kijken. Dit fenomeen had ik voorheen ook voordat ik met koploper ging rijden en decoder instellingen ging aanpassen. Dus met fabrieksinstellingen.

Decoder stroomloos is motor volledig uit. Enige voortgang zou moeten komen van t vliegwiel als die erin zit. Daarna gaat de decoder weer langzaam op gang komen. Als de optrekverteaging aan staat gaat de trein langzaam naar de ingeschakelde snelheid.

Nu heb ik de optrekverteaging uitstaan. Trein gaat dan na een powercut direct naar de ingestelde snelheid. Dit ziet er daarom veel vloeiender uit, gek genoeg.

Ik zou zeggen zet cv5 en 6 eens naar 0 of 1 (ligt aan de decoder) en probeer het eens, als er niets verbetert zet je t weer terug op de originele waarde. Makkelijk genoeg om ff te proberen.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 29 mei 2018 21:19
door henkoia

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 30 mei 2018 10:59
door FidOo
Henk, deze lokomotief is nog van ver voor de tijd dat minitrix die stomme groene blokjes ging inbouwen.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 30 mei 2018 20:38
door MadSeven
Ik ga dit weekend verder met troubleshooten. De lok is intensief gereinigd, dus de volgende stap is de decoder.
Het spoor is ook gereinigd (was-benzine en een doekje), maar ik worstel met een beslissing; op splinter nieuw spoor, wel of niet de railgum erover? Mijn gevoel zegt; zolang mogelijk uitstellen?

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 31 mei 2018 06:55
door Rick
Waarom zou je dat uitstellen? Met een doekje en wasbenzine zal de rails nu ook schoon genoeg zijn, daar zal het niet aan liggen.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 31 mei 2018 08:04
door MadSeven
Bij een railgum heb ik toch echt meer een "schurend" gevoel dan bij een doekje, daarom zou ik het uitstellen....incorrect?

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 31 mei 2018 09:24
door Rick
Het is een railgum, geen railschuurblokje. ;) Je kan de gum zonder probleem gebruiken.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 31 mei 2018 13:04
door dwarsligger
Heb je er überhaupt al eens op de buik voorgelegen? Constaterend wanneer en hoe het probleem ontstaat? Je kunt van alles bedenken, maar je moet wel weten wat de oorzaak is. Vuile rails hoeft niet eens het probleem te zijn. “Kromme” rails zou al genoeg kunnen zijn.

- gebeurd het bij langzaam rijden.
- gebeurd het op volle snelheid.
- vanaf welk wielstel gebeurd het.
- gebeurd het ook bij achteruit rijden
- zijn CV 5 en 6 wel goed ingesteld
- doen alle wielen wel mee met de stroomafname
- zijn de wielen of koperstripjes wel schoon

Als andere treinen het niet hebben kan het eigenlijk niet aan de rails liggen. Alleen als deze lok bijv geen goede stroomafname heeft. Dan kun j t beter bij de lok oplossen dan bij de baan, want dan openbaart dit probleem zich straks ook op andere stukken rails. Dat is niet oplossen maar verplaatsen.

Dus stap 1 moet eerst zijn: maak een exacte beschrijving wanneer het probleem zich precies voordoet. En als de lok daar langs rijd valt hij stil is niet precies genoeg om het probleem te kunnen analyseren.

Dit komt misschien vervelend over, maar je hebt het nu over vervangen van de decoder of vervangen rails, maar wellicht zit er wel ergens een vuiltje tussen de stroomafname of iets anders simpels. Iets wat niet direct geld kost.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 31 mei 2018 13:14
door Maurits71
Ik denk zo maar dat het niet aan de loc , vuile rails of wat er ook aanbevolen is.

schrijver geeft aan dat het gebeurt in een detectie blok, mijn theorie is dat hij geen diode schakeling heeft gebruikt op de ongededecteerde stukken, er is dus een spannings verschil tussen deze en de detectie blokken wat de decoder even van slag brengt.

zijn er geen ongededecteerde stukken of is er een diode schakeling gebruikt dan gaat bovenstaande niet op uiteraard.

gr.

Maurits

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 31 mei 2018 19:03
door MadSeven
Ik spring even in;

Heb je er überhaupt al eens op de buik voorgelegen?
-- dat gaat niet bij een hangende baan, helaas.

Constaterend wanneer en hoe het probleem ontstaat? Je kunt van alles bedenken, maar je moet wel weten wat de oorzaak is.
-- daar probeer ik achter te komen...

Vuile rails hoeft niet eens het probleem te zijn.
-- klopt, ik betwijfel dat ook, maar is een volgende stap in het proces...

“Kromme” rails zou al genoeg kunnen zijn.
-- nieuwe rails op een recht stuk; uitgesloten.

- gebeurd het bij langzaam rijden.
- gebeurd het op volle snelheid.

-- van 100 naar 0, zoals aangegeven, echter ook bij minder vaart....

- vanaf welk wielstel gebeurd het.
-- moeilijk te zeggen, de plaats is niet 100% identiek, maar wel binnen bereik van een paar centimeter.

- gebeurd het ook bij achteruit rijden
-- niet getest, goed idee

- zijn CV 5 en 6 wel goed ingesteld
-- snap ik niet; CV5 is maxV en CV6 midV, correct?

- doen alle wielen wel mee met de stroomafname
-- moeilijk te zeggen, op het test blokje zou ik zeggen van wel. Ik heb het niet gemeten, omdat het niet op een normaal stroomafname probleem lijkt. De lok blijft op dezelfde plek staan, elke ronde. Niet op wissels, niet op andere plekken.

- zijn de wielen of koperstripjes wel schoon
-- tot twee keer toe een benzinebadje, maar er komt echt helemaal niks vanaf..

Als andere treinen het niet hebben kan het eigenlijk niet aan de rails liggen.
-- mee eens

Alleen als deze lok bijv geen goede stroomafname heeft.
-- zou kunnen, maar ij loopt echt als een zonnetje op de rest...

Dan kun j t beter bij de lok oplossen dan bij de baan, want dan openbaart dit probleem zich straks ook op andere stukken rails.
-- mee eens

Dat is niet oplossen maar verplaatsen.
Dus stap 1 moet eerst zijn: maak een exacte beschrijving wanneer het probleem zich precies voordoet. En als de lok daar langs rijd valt hij stil is niet precies genoeg om het probleem te kunnen analyseren.

-- ik kan er niet veel aan toe voegen; de loc lijkt schoon, de rails lijkt schoon. De plek is op een recht stuk, op nieuwe rails (hagelnieuw), het enige bijzondere is de sensor. Ik volg het verhaal van de diodes niet, dus daar moet ik me nog in verdiepen; wie weet.

Dit komt misschien vervelend over, maar je hebt het nu over vervangen van de decoder of vervangen rails, maar wellicht zit er wel ergens een vuiltje tussen de stroomafname of iets anders simpels. Iets wat niet direct geld kost.[/quote]

Ho ho, vervangen decoder was de eerste suggestie uit het panel, op basis van ervaring; dat zou ik dus kunnen proberen. Een vuiltje zou zomaar kunnen, maar na twee badjes voor de lok, nog maar weer eens de rails poetsen, zocht ik het ergens anders...


Ik ga tijdens of na het weekend er mee verder, maar aangezien ik decoders heb liggen zou ik zomaar eens kunnen testen of dat het probleem verhelpt. Wie weet..

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 02 jun 2018 23:00
door dwarsligger
Oké duidelijk antwoord. Vuil is het dus niet en we weten niet of alle assen meedoen, is ook lastig te testen.

Ik ga er meestal van heel dicht bij naar kijken, op verschillende snelheden zodat je goed kan zien wat er gebeurd. Maar ook dat is niet altijd een uitkomst.

CV 5 en 6 had ik inderdaad fout. Moet volgens mij 3 en 4 zijn (ik gebruik zelf decoderPro en een sprog dus nummers zeggen me niet zoveel), maar wat ik dus bedoel is de optrek en afremvertraging. Dit werkt als volgt, jij zet de snelheid direct op stap 28 en de decoder bepaalt dan hoe snel hij daar komt. Dat is ronduit K#T. En ik zou daar echt naar kijken. Ik begin nu door te drammen. Maar stroomloos is de muur die je ervaart, alles uit. Daarna bepaald de decoder dat hij langzaam op gang moet komen ook al heb jij stap 28 ingesteld. Dat ervaar je ook. Daarvoor hoeft de decoder maar heel even stroomloos te zijn om dit te ervaren en wellicht dat de ene decoder daar meer moeite mee heeft dan de ander. Nadat ik dit bij alle loks had uitgezet heb ik die muur niet meer gehad. Want nadat er weer stroom opstaat gaat de lok direct naar stap 28, je ziet dan alleen ff een hickup en niet meer een volledige reset.

Hopelijk kun je er wat mee en lost het eea op.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 03 jun 2018 06:52
door MadSeven
Ok, ik snap je punt; dat ga ik zeker proberen!

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 03 jun 2018 08:22
door Maurits71
het verhaal van de sensors/ diode schakeling.

in een digitaal bedrijf met detectie blokken werk je met een centrale en met detectie modules, die kunnen van digikeijs, rosoft or what ever zijn, de stroom die je in zo'n module stopt is hoger als de stroom die eruit komt, verschil is ongeveer 1.2 volt. dus krijg je een situatie dat als je met gededecteerde en ongededecteerde stukken werkt dat tussen de een en de ander een verschil in voltage zit.

dit los je dus op om een diode schakeling te gebruiken op de stroom toevoer van je ongededecteerde stukken. ( zie rosoft.info voor zo'n schakeling ), kost een paar euro en lost heel veel problemen op.

dit verschil is genoeg voor bepaalde decoders om even heel kort in de paniek stand te schieten. juist omdat je zegt het is op een punt in de baan waar je ook je sensors heb denk ik hieraan.

iets anders wat je kan proberen, draai je lok eens om en rij vooruit ipv achteruit

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 04 jun 2018 10:29
door shoven
Als dat van die diodeschakeling klopt dan zou het probleem bij alle melders moeten optreden. Is dat zo?
Ik zou in elk geval even meten hoe groot het spanningsverschil is en vervolgens de handleiding raadplegen of de decoder dat kan verwerken... my 2 cents.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 04 jun 2018 20:12
door MadSeven
De lok "wringt" ook als enige in sommige binnenbochten, dus ik vermoed dat ik het daar toch ergens moet zoeken....Niet dat hij binnenbochten gaat lopen, maar het is natuurlijk wel een teken aan de wand..

W.b. die diodes; helder verhaal, alleen dat meten is natuurlijk weer niet mogelijk met een gewone multimeter...zou toch ook eigenlijk niet bij 1 melder kunnen (in plaats van bij alle melders, tenminste op dezelfde module...?)

Dank voor de hulp, ik ga overwegen of het loopwerk in de revisie moet...(BR17 253, voor de nieuwsgierigen...)

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 16 jun 2018 11:21
door MadSeven
Heeft iemand de onderdelen voor die diode schakeling liggen? 7,50 verzendkosten voor onderdelen van 80 cent gaat me wat ver...Het lokje loopt trouwens. Niks aan (mechanisch of elektrisch) gewijzigd , wel decoder reset.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 16 jun 2018 13:54
door dwarsligger
Het ontbreken van die diodeschakeling zorgt hoogstens voor een hikje, niet voor de muur die je ervaart. Wat niet wegneemt dat je deze er wel beter tussen kan plaatsen.

Re: wie trok aan de noodrem?

Geplaatst: 16 jun 2018 14:22
door MadSeven
Yup, wie weet help het iets. Ik vermoed toch de decoder; als ik RocRail calibratie gebruik (cv5 aanpassen via PoM) , stop hij ook heel even als er een commando wordt gegeven. Geen enkele andere Lok doet dat...