decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
-
Onderwerp starter - Berichten: 4567
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Wat mijn mooiste aankoop sinds jaren was, is helaas gedoemd mijn grootste frustratie te worden.
En als dit de maatstaaf is van Piko, gelijk ook mijn laatste piko aankoop geweest.
Vol goede moed voor besteld toen hij aangekondigd was. Trots toen ik hem af kon halen bij hans in Lochem,
Eindelijk weer eens een mooie stoomloc, nadat ik jaren geleden, door vervelende omstandigheden nagenoeg mijn hele collectie kwijt was geraakt.
Analoog prima rijdend, super mooi gedetailleerd. Maar...…
Frustratie en teleurstelling volop nu ik probeer er een decoder in te doen, welke ik toen gelijk heb gekocht.
Ok. de aankoop is al enige tijd geleden, helaas door drukke andere verplichtingen en bezigheden, er niet aan toe gekomen om de decoder in te bouwen.
Nu ik er aan begonnen ben, kwam ook de shit.
Het leek zo handig en eenvoudig, een fluitje van 2 cent las ik eens ergens.
Helaas zoals het er nu uit ziet, een fluitje van dik 200 euro, welke zo de container ingeflikkerd kan worden.
Ok, die 2 schroefjes er uit draaien was geen probleem, maar dan heb je hem nog niet los, er moet ergens aan de voorkant een leiding afgekoppeld worden om de kap te kunnen lichten. nu niet bepaald duidelijk aangegeven op de handleidings tekening welke dit moet zijn, en er zit heel veel kwetsbaar spul omheen.
Als dat nog alles was, kwam je er nog wel, maar voordat de schroefjes er beide uit zijn, vallen de onderdelen mij al spontaan van de loc,
kolenbunker en handgrepen/stangen komen spontaan los, net als een ander onderdeel wat ik niet thuis kan brengen waar het zat.
De leiding die aan de voorkant los gehaakt zou moeten worden wil domweg niet los. ruimte er omheen is er nagenoeg niet.
Wat een aanfluiting de afwerking op deze manier.
Ik donder het ding nu eerst maar ff in de kast. mocht die dat overleven, misschien probeer ik het later nog eens weer. maar veel goede hoop heb ik er niet meer in, dat dit geval nog weer rijdend op de baan komt met alle onderdelen op de juiste plek, als ze er al weer aangezet kunnen worden.
pffffff,
mvg
Freddy
En als dit de maatstaaf is van Piko, gelijk ook mijn laatste piko aankoop geweest.
Vol goede moed voor besteld toen hij aangekondigd was. Trots toen ik hem af kon halen bij hans in Lochem,
Eindelijk weer eens een mooie stoomloc, nadat ik jaren geleden, door vervelende omstandigheden nagenoeg mijn hele collectie kwijt was geraakt.
Analoog prima rijdend, super mooi gedetailleerd. Maar...…
Frustratie en teleurstelling volop nu ik probeer er een decoder in te doen, welke ik toen gelijk heb gekocht.
Ok. de aankoop is al enige tijd geleden, helaas door drukke andere verplichtingen en bezigheden, er niet aan toe gekomen om de decoder in te bouwen.
Nu ik er aan begonnen ben, kwam ook de shit.
Het leek zo handig en eenvoudig, een fluitje van 2 cent las ik eens ergens.
Helaas zoals het er nu uit ziet, een fluitje van dik 200 euro, welke zo de container ingeflikkerd kan worden.
Ok, die 2 schroefjes er uit draaien was geen probleem, maar dan heb je hem nog niet los, er moet ergens aan de voorkant een leiding afgekoppeld worden om de kap te kunnen lichten. nu niet bepaald duidelijk aangegeven op de handleidings tekening welke dit moet zijn, en er zit heel veel kwetsbaar spul omheen.
Als dat nog alles was, kwam je er nog wel, maar voordat de schroefjes er beide uit zijn, vallen de onderdelen mij al spontaan van de loc,
kolenbunker en handgrepen/stangen komen spontaan los, net als een ander onderdeel wat ik niet thuis kan brengen waar het zat.
De leiding die aan de voorkant los gehaakt zou moeten worden wil domweg niet los. ruimte er omheen is er nagenoeg niet.
Wat een aanfluiting de afwerking op deze manier.
Ik donder het ding nu eerst maar ff in de kast. mocht die dat overleven, misschien probeer ik het later nog eens weer. maar veel goede hoop heb ik er niet meer in, dat dit geval nog weer rijdend op de baan komt met alle onderdelen op de juiste plek, als ze er al weer aangezet kunnen worden.
pffffff,
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Hallo Freddy,
Ik begrijp je frustratie volledig omdat ik het zelfde probleem heb gehad.
Lees hiervoor het volgende draadje viewtopic.php?f=18&t=11362
De oplossing zit onderin pagina 1. Het probleem van de handleing lees je op pagina 2.
Succes.
Ben
Ik begrijp je frustratie volledig omdat ik het zelfde probleem heb gehad.
Lees hiervoor het volgende draadje viewtopic.php?f=18&t=11362
De oplossing zit onderin pagina 1. Het probleem van de handleing lees je op pagina 2.
Succes.
Ben
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Freddy,
Zal morgen een foto maken van de linkerzijde van de loc, heb nu alleen foto's van de rechterzijde.
Zal morgen een foto maken van de linkerzijde van de loc, heb nu alleen foto's van de rechterzijde.
-
Onderwerp starter - Berichten: 4567
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Ben, Dank voor de link,
En ben het geheel met jou eens dat de handleiding echt ruk is.
dat zoals de leiding op de tekening staat, deze onder de kap zit.
Ik zal het eens bekijken. krijg wel verschillende reacties, dat het ook idd kan door leiding los te halen.
maar gaan eens proberen of ik met mijn inmiddels afgekloven nagels er nog bij kan komen.
BenQ, dank je, zie de foto tegemoet.
tja, en dan het resultaat tot nu toe, het meest bevreemd mij toch dat er gewoon spontaan onderdelen los schieten, zie ze maar weer op de juiste plek te krijgen. Piko, bedankt voor de vage handleiding, die weer duidelijk is gemaakt door iemand die alles vanzelfsprekend vind. en daarmee een deel van zijn klanten met grote vraagtekens en frustratie achter laat.
Hoe dan ook, rijdend krijgen of niet, mijn trost is door dit gezeik wel dusdanig beschadigd dat het een domper zal blijven. aangezien er ook dingen niet onzichtbaar hersteld zal kunnen worden.
mvg
Freddy
En ben het geheel met jou eens dat de handleiding echt ruk is.
dat zoals de leiding op de tekening staat, deze onder de kap zit.
Ik zal het eens bekijken. krijg wel verschillende reacties, dat het ook idd kan door leiding los te halen.
maar gaan eens proberen of ik met mijn inmiddels afgekloven nagels er nog bij kan komen.
BenQ, dank je, zie de foto tegemoet.
tja, en dan het resultaat tot nu toe, het meest bevreemd mij toch dat er gewoon spontaan onderdelen los schieten, zie ze maar weer op de juiste plek te krijgen. Piko, bedankt voor de vage handleiding, die weer duidelijk is gemaakt door iemand die alles vanzelfsprekend vind. en daarmee een deel van zijn klanten met grote vraagtekens en frustratie achter laat.
Hoe dan ook, rijdend krijgen of niet, mijn trost is door dit gezeik wel dusdanig beschadigd dat het een domper zal blijven. aangezien er ook dingen niet onzichtbaar hersteld zal kunnen worden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Freddy,
Had je pb gestuurd maar misschien komen we zo ook wel uit.
Het gaat om het dunne leidinkje bij de pijl, zit net achter de leiding daarboven een heel klein stukje in de ketel.
Met een pincet er uit wippen en dan kan je de kap er zo afhalen. Op de tekening is het de donkere leiding op het bovenste plaatje.
Vanaf links krijg je eerste een witte leiding, dan de donkere en dan de leiding die de waterkast? ingaat.
Begrijp trouwens niet waarom ze deze leiding in de ketel hebben gestoken, je ziet er niks van en zoveel zal hij niet in te brengen hebben.
Zie ook de kolenbunker er naast liggen, zal eens kijken hoe dat precies zit.
Had je pb gestuurd maar misschien komen we zo ook wel uit.
Het gaat om het dunne leidinkje bij de pijl, zit net achter de leiding daarboven een heel klein stukje in de ketel.
Met een pincet er uit wippen en dan kan je de kap er zo afhalen. Op de tekening is het de donkere leiding op het bovenste plaatje.
Vanaf links krijg je eerste een witte leiding, dan de donkere en dan de leiding die de waterkast? ingaat.
Begrijp trouwens niet waarom ze deze leiding in de ketel hebben gestoken, je ziet er niks van en zoveel zal hij niet in te brengen hebben.
Zie ook de kolenbunker er naast liggen, zal eens kijken hoe dat precies zit.
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
De kolenbunker is makkelijk, kan je er van boven in klikken, misschien de haakjes iets naar binnen drukken.
Op jouw foto zie je die 2 dunne plastic delen, dit zijn de handrailingen van de kolenbunker.
Deze staat er los bij getekend op de tekening met onderdelen.
Dat onderdeel rechts op de foto zit op de bufferbalk met de twee trapjes schuin naar boven en naar achter.
Die drie kleine onderdelen zie ik niet zo gauw zitten.
Op de verlichting aan de achterkant zit een vierkantje, zit die er bij nog op ?
Op jouw foto zie je die 2 dunne plastic delen, dit zijn de handrailingen van de kolenbunker.
Deze staat er los bij getekend op de tekening met onderdelen.
Dat onderdeel rechts op de foto zit op de bufferbalk met de twee trapjes schuin naar boven en naar achter.
Die drie kleine onderdelen zie ik niet zo gauw zitten.
Op de verlichting aan de achterkant zit een vierkantje, zit die er bij nog op ?
-
Onderwerp starter - Berichten: 4567
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Ben
Dank voor de info,
Dat vierkantje weet ik nu dus waar die dan hoort, dat was ik idd ff naar opzoek,
Morgen ff verder met de info omtrent de leiding die los gehaakt moet worden.
Niet meer aan toegekomen door alle drukte rond het regelen omtrent de stakingen.
Die andere kleine dingen zijn mij bekend, en zul je ook niet op een tekening vinden, aangezien die dus domweg zijn afgebroken.
maar ff zien wat ik daar mee ga doen.
Ik laat ff weten hoe het is gegaan.
Mijn dank is groot.
mvg
Freddy
Dank voor de info,
Dat vierkantje weet ik nu dus waar die dan hoort, dat was ik idd ff naar opzoek,
Morgen ff verder met de info omtrent de leiding die los gehaakt moet worden.
Niet meer aan toegekomen door alle drukte rond het regelen omtrent de stakingen.
Die andere kleine dingen zijn mij bekend, en zul je ook niet op een tekening vinden, aangezien die dus domweg zijn afgebroken.
maar ff zien wat ik daar mee ga doen.
Ik laat ff weten hoe het is gegaan.
Mijn dank is groot.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Freddy,
Mooi dat het meeste opgelost lijkt te zijn.
Sterkte met de stakingen.
Mooi dat het meeste opgelost lijkt te zijn.
Sterkte met de stakingen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 4567
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Maar helaas is het belangrijkste niet opgelost, Ben.
Ook na het los haken van de leiding, wat weer het bekende fluitje van 1 cent is, wil de kap er niet af.
Hij blijft domweg haken.
Nagels er onder en de bak iets uit elkaar trekken, het materiaal is hard en dik en geef sowieso al niet veel mee,
en nagels er onder krijgen is nagenoeg onmogelijk, aangezien de drijfstangen er net onder zitten.
Kortom, het model gaat weer in elkaar, voor zo ver mogelijk, en gaat retour Lochem.
Daar maar eens met Hans overleggen wat nog mogelijk is.
dus word zeker vervolgd. we gaan het zien.
mvg
Freddy
Ook na het los haken van de leiding, wat weer het bekende fluitje van 1 cent is, wil de kap er niet af.
Hij blijft domweg haken.
Nagels er onder en de bak iets uit elkaar trekken, het materiaal is hard en dik en geef sowieso al niet veel mee,
en nagels er onder krijgen is nagenoeg onmogelijk, aangezien de drijfstangen er net onder zitten.
Kortom, het model gaat weer in elkaar, voor zo ver mogelijk, en gaat retour Lochem.
Daar maar eens met Hans overleggen wat nog mogelijk is.
dus word zeker vervolgd. we gaan het zien.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Hallo Freddy,
Ik wilde je toch nog even wijzen op een van de laatste berichten op blz. 2 in het draadje waarnaar ik eerder verwees.
Met groet,
Ben
Ik wilde je toch nog even wijzen op een van de laatste berichten op blz. 2 in het draadje waarnaar ik eerder verwees.
Hieruit kan ik slechts vaststellen dat alle aanwijzingen die je krijgt om een leiding op de kap te verwijderen, je op een dwaalspoor brengen. In ieder geval is het mij met de aanwijzing van PIKO eenvoudig probleem gelukt de kap te verwijderen zonder welke leiding dan ook los te peuteren.Mijn vraag was:
Citaat:
"Nach entferner der 2 Schrauben (nr 2 in die Bedienungsanleitung) kann ich die Rückseite des Gehäuses etwa 0,5 cm hochklappen (nr (3) in die Zeichnung) , aber dann klemmt es an die Vorderseite. Ich weiss nicht wieviel Kraft ich nutzen muss um die Kappe komplett zu entfernen."
Het antwoord van PIKO was als volgt:
Citaat:
"Das Gehäuse ist nicht weiter befestigt. Es kann deshalb nur etwas auseinander gespreizt werden und dann sollte es abnehmbar sein."
Kort gezegd, om de kap te verwijderen moet hij iets uit elkaar getrokken worden. Van het verwijderen van een leiding is geen sprake.
Met groet,
Ben
-
Onderwerp starter - Berichten: 4567
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
- Locatie: de glimlach van twente
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Hoi Ben,
Ik weet het, heb het ook geprobeerd, die leiding overigens zit wel degelijk in de ketel gedrukt, maar dat is zo weinig dat die sowieso wel los komt, moet ook, want de rest van die leiding zit vast aan het onderstel.
maar wat ik ook probeer, ergens aan de voorkant klemt hij op 1 of andere manier, en wil hij niet los laten, zit hem echt aan de voorkant van de kap, dus bij die treeplank op de voorkant van de loc, voor de keteldeur, zijkanten draaien mee omhoog. zoals het zou moeten.
En om dat nu met geweld te gaan forceren lijkt mij niet verstandig.
mvg
Freddy
Ik weet het, heb het ook geprobeerd, die leiding overigens zit wel degelijk in de ketel gedrukt, maar dat is zo weinig dat die sowieso wel los komt, moet ook, want de rest van die leiding zit vast aan het onderstel.
maar wat ik ook probeer, ergens aan de voorkant klemt hij op 1 of andere manier, en wil hij niet los laten, zit hem echt aan de voorkant van de kap, dus bij die treeplank op de voorkant van de loc, voor de keteldeur, zijkanten draaien mee omhoog. zoals het zou moeten.
En om dat nu met geweld te gaan forceren lijkt mij niet verstandig.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: decoder inbouw debacel Piko 40100 BR82
Freddy,
Hij opzij drukken van iets aan de voorkant is onzin, daar kom je niet bij.
Heb vanavond een paar keer de kap verwijdert en je wordt er dan handig in.
Eerst aan de achterkant de kap iets liften, ik doe dat door de 4 achterwielen te pakken en met de andere hand kan de cabine.
Daarna aan de voorkant met de ene hand de stoomcylinders vasthouden en de andere hand de ketel en deze een paar millimeter uit elkaar trekken.
Bij mij ging dit zo het beste, daarna kan je de hele kap eraf halen.
Hij opzij drukken van iets aan de voorkant is onzin, daar kom je niet bij.
Heb vanavond een paar keer de kap verwijdert en je wordt er dan handig in.
Eerst aan de achterkant de kap iets liften, ik doe dat door de 4 achterwielen te pakken en met de andere hand kan de cabine.
Daarna aan de voorkant met de ene hand de stoomcylinders vasthouden en de andere hand de ketel en deze een paar millimeter uit elkaar trekken.
Bij mij ging dit zo het beste, daarna kan je de hele kap eraf halen.