Pagina 1 van 1
Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 12:11
door schmm
Hoi,
Momenteel is mijn planning een stadium gekomen van het (weer) plannen van een spoorbaan. Ik wil het redelijk simpel houden met een stukje industrie, een station en een pendelbaan de berg op (tandrad).
Zie bijgevoegd mijn plan.
* aan de linkerkant komt de baan van het schaduwstation af welke zich onder de tafel bevindt. hier komen straks 10 tot 15 opstelsporen.
* "boven" de helix komt een station voor de pendelbaan (tandrad)
* aan de rechter onderkant heb je een stukje industrie. (nog niet helemaal naar mijn zin)
* Vanaf de helix de tafel op (de s bocht) zal uit het zicht komen te liggen, zelfde geldt voor de rail tegen de achterwand aan welke naar beneden gaat de helix in.
* In het middenstuk zal een dorpje komen met in de toekomst waarschijnlijk rijdende auto's etc.
Graag hoor ik jullie bevindingen hierover.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 12:45
door Nico Essers
Dat is een ruime baan die je gepland hebt. Echter als je niet rondom kunt lopen wordt de bereikbaarheid een probleem tenzij je mangaten in de planning opneemt. Waarom heb je die S-bocht in het plan opgenomen. Advies is om tussen twee tegengestelde bochten altijd een stuk rechte rails aan te brengen ivm mogelijke ontsporingen. Kun je niet van de helix rechtstreeks naar het station aansluiten?
Verder zou ik proberen het station wat schuiner te plaatsen, ziet er altijd beter uit. Voor de rest een leuk plan met voldoende mogelijkheden.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 13:21
door schmm
* Dat was ik er nog bij vergeten te melden. Maar inderdaad, er is rondom toegang tot de gehele baan. Vandaar deze "tafel".
* De S bocht ben ik zelf ook niet tevreden over. Dit omdat ik inderdaad niet van de helix rechtstreeks op het station kom. Maar ik ben nog aan het zoeken of ik daar een andere oplossing voor kan vinden.
Hierbij wat aanpassingen
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 15:24
door doniek
Er zijn twee dingen die me direct opvallen.
Ten eerste kun je op deze manier maar 1 kant oprijden; van links naar rechts of andersom. Dat betekent dat de treinen altijd van de ene kant komen en de andere kant op vertrekken. Volgens mij moet je met dit plan en de ruimte prima een dubbel spoor aansluiting kunnen maken op je station.
Daarnaast is de wisselstraat van je station aan de rechterkant wat vreemd vormgegeven. Het kruiswissel kun je vervangen door een gewoon wissel. Het stukje rail met de andere wissel kunnen komen te vervallen. Daarnaast vind ik deze wisselstraat er niet logisch uitzien. Ik zou hem niet schuin leggen maar juist recht. Dan sluit dit ook beter aan op de rails het station uit.
Verder zou ik bij de opstelsporen nog wat omloopwissels toevoegen zodat je daar een trein kunt parkeren en de loc af kunt koppelen.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 15:59
door Nico Essers
Ook met een enkel spoor kun je een gevarieerd treinverloop maken als je ook gebruik maakt van treinstellen zoals de hondekop, lint, GTW enz. Deze zijn niet aan een richting gebonden. Ik zou dan wel een of meerdere passeersporen inbouwen.
Echter zoals Doniek aangeeft heeft een dubbel spoor nog meer mogelijkheden.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 16:12
door schmm
Het liefste zou ik ook een dubbelspoor willen hebben, maar ik zou zef niet weten hoe ik dat zou moeten verwerken. Ik heb helaas maar plek voor 1 helix om naar de opselsporen te gaan.
Hebben jullie een idee wat ik zelf niet zie?
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 16:21
door Nico Essers
Ook een helix kan dubbelsporig uitgevoerd worden. Hoeveel ruimte heb je voor de helix.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 16:27
door schmm
De helix is al dubbelsporig. Een op en een neergaand spoor. Maar ruimte om hem viersporig te maken is er helaas niet.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 16:55
door Nico Essers
Dat hoeft ook niet. Beide sporen links op het station aansluiten en rechts met twee sporen verlaten. Je krijgt dan rechts ergens een keerlus. Dit is het principe van een hondebot. Vanaf de keerlus kan je altijd weer terug naar het station maar met een extra wissel ook weer achterlangs richting helix en daar aansluiten op dalend deel. Richting schaduwstation wordt ook een keerlus.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 18:26
door schmm
Aah, nu snap ik hoe je het bedoeld. Heb net even Geelen en het is technisch haalbaar om voor al de tafel op te gaan met een beetje aanpaswerk. Dat ga ik me morgen eens uitwerken en de tekening daarop aanpassen.
Dank voor de goede weg en zal een nieuwe tekening laten zien als ik hem aangepast heb.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 20:36
door schmm
Nico Essers schreef:Dat hoeft ook niet. Beide sporen links op het station aansluiten en rechts met twee sporen verlaten. Je krijgt dan rechts ergens een keerlus. Dit is het principe van een hondebot. Vanaf de keerlus kan je altijd weer terug naar het station maar met een extra wissel ook weer achterlangs richting helix en daar aansluiten op dalend deel. Richting schaduwstation wordt ook een keerlus.
Dit is wat je bedoelde Nico?
Verder zal er nog een passeerspoor bij komen. Maar daar ga ik dit weekend mee aan de slag.
Ik heb de pendelbaan even weg gelaten. Het spoor verdwijnt na het station uit het zicht en blijft even weg om de treinen ook even de tijd te gegeven om "weg" te zijn.
Re: Baanplan
Geplaatst: 28 sep 2018 21:49
door Nico Essers
Jep, je hebt nu een keerlus gemaakt. Je zou nu eventueel nog een verbinding kunnen maken van de keerlus naar de helix. Dan kun je ervoor kiezen of de trein terugkeert naar het station of rechtstreeks via de helix naar het schaduwstation. Dat geeft je weer meer mogelijkheden. Je hebt nu in ieder geval geen verbinding tussen de sporen op het station dus ook geen problemen met + en -.
(Zou je dat alsnog willen doen vergeet dan niet dat je dan keerlusmodules nodig hebt)
Re: Baanplan
Geplaatst: 30 sep 2018 14:23
door schmm
Zo, nog wat aanpassingen gemaakt en ook de pendelspoor de berg op weer ingetekend.
Ik denk dat dit hem in grote lijnen gaat worden. Of zijn er nog grote op/aanmerkingen.
Al moet ik wel zeggen dat ik nog niet helemaal weet wat ik met het stukje industrie aan de rechter onderkant ga doen. of dat ik het zo laat of dat ik het toch nog aanpas.
Re: Baanplan
Geplaatst: 30 sep 2018 16:02
door Nico Essers
Dit is inderdaad zoals ik het bedoelde. Je hebt wel nog de kruiswissel liggen aan de rechterzijde die via 2 sporen vanaf het zelfde hoofdspoor toegankelijk is. Dit ziet er vreemd uit en heeft op deze manier geen toegevoegde waarde. Doniek had dit ook al opgemerkt.
Heb je hier een speciale reden voor?
In het industrie gedeelte zou ik wel een omloop mogelijkheid toevoegen (hier zou de kruiswissel mogelijk beter tot zijn recht komen)
Re: Baanplan
Geplaatst: 30 sep 2018 16:10
door schmm
Nee helemaal niet. Die zit er nog van een eerdere schets waar ik mee begonnen ben.
Ik ga die kruiswissel er nog uit halen. Tnx voor de reminder.
Ik denk dat ik me hier eens lekker mee ga beginnen. en voor een eerste baan is dit voldoende
.