[DATABASE] NS/NL Kbs, Kls, LWR, LWO in N
Geplaatst: 18 dec 2018 12:59
Bij de NS waren (van de oude HSM, SS, en overige voor NS bedrijven wagens niet meegerekend) globaal twee soorten platte wagens met afneembare/wegklapbare houten of metalen schotten, al dan niet uitgerust rongen aanwezig met een lengte tussen de 13 en 15 meter.
Vanaf eind jaren 1930 waren er al diverse LWR wagens in dienst gekomen, al dan niet afkomstig van voorlopers van de NS met afneembare houten kop- en zijschotten en rongen. In 1948 wilde men dit wagenpark, toen al bestaande uit 400 wagens uitbreiden met 100 nieuwe wagens.
Wagencode 3350
De eerste wagens, met een lengte van 15,22 meter, werden in de jaren 1948/1949 in dienst genomen als LWRW in de nummerserie 84001-84100. DE wagens werden gebouwd bij Beijnes en werden uitgerust met een Westinghouse rem (vandaar LWRW ipv LWR). Deze wagens hadden een laadvermogen van 17,5 ton en waren geschikt voor 80 km/u.
In 1960 paste men het remwerk aan waarmee de wagens geschikt werden voor 100 km/u en kregen ze de benaming S-LWR. In de jaren 1950 was het laadvermogen al aangepast naar 18,5 ton en dit werd bij de aanpassing van het remsysteem vergroot naar 20 ton. Bij invoering van de UIC-1 nummering, werden de wagens aangeduid met Kbs-w en ingedeeld in de nummerserie 21 84 334 0 000-113. De wagens werden gebruikt in particulier vervoer voor onder andere het vervoer van auto's en in het dienstwagenpark van NS. Bij de invoering van UIC-2 kregen de overgebleven wagens de aanduiding Kbkkpps en werden ingedeeld in de nummerserie 21 84 341 8 000-004. Deze laatste wagens werden vooral gebruikt voor het vervoer van verblijfscontainers.
LWR: Wagen met houten rongen op rollagers
W: Westinghouse rem
S: Geschikt voor snelheden tot 100 km/u
LWR: Wagen met houten rongen op rollagers
K: Maximale lading minder dan 20 ton per enkele wagen
b: Lange rongen
s: Maximale snelheid van 100 km/uur
-w: voorzien van Westinghouse rem
K: Maximale lading minder dan 20 ton per enkele wagen
b: Lange rongen
kk: Maximale lading tussen de 20 en 25 ton per enkele wagen
pp: zonder kop- en zijschotten
s: Maximale snelheid van 100 km/uur
Wagencode 3320, 3330, 3340 en 3360 (Kbs) en 3370 (Kls)
De meest bekende wagens met de aanduiding Kbs of Kls waren de vanaf de jaren 1955, door Werkspoor gebouwde ORE-wagens. De wagens waren geschikt voor 100 km/u. 200 wagens werden in dienst genomen als S-LWO, Wagencode 3320 in de nummerserie NS 84101-84300. De wagens hadden stalen neerklapbare zij- en kopschotten en metalen, afneembare rongen. Aanvankelijk was het laadvermogen 20 ton, maar dit werd in 1957 opgehoogd naar 27 ton. Deze eerste serie werd bij UIC-1 aangeduid met Kbs en genummerd in de serie 21 84 333 0 000-216. Vanaf 1966 werd dit 01 84 333 0 000-217 toen de wagens werden toegevoegd aan de EUROP-pool.
In 1958 werd door Werkspoor een nieuwe serie van 200 wagens geleverd met Wagencode 3330 in de nummerserie NS 84301-84500. Deze wagens waren bij aflevering geschikt voor 27 ton en kregen bij UIC-1 de aanduiding Kbs en de nummerserie 21 84 333 0 300-505 toegewezen. In 1966 kwamen ook deze wagens in de EUROP-pool terecht en werd de 21 in de nummering vervangen door 01.
In 1964 kwam nogmaals een derde serie, wederom 200 wagens in dienst met Wagencode 3340, aanduiding Kbs en nummerserie 21 333 0 600-797. Deze wagens kregen een Oerlikon remsysteem en konden 27,5 ton vervoeren. In 1966 werden 100 wagens eveneens opgenomen in de EUROP-pool waarbij de 21 werd vervangen door 01. Dit waren wagens in de serie 333 0 600-703. De serie 333 0 704-794 volgde in 1974.
De laatste tien wagens werden uitgevoerd voor 120 km/u en kwamen als Kbss in dienst in de nummerserie 21 84 335 9 100-110. Ook deze wagens werden in 1973 in de EUROP-pool opgenomen en kregen toen de aanduiding Kbs met nummerserie 01 84 333 1 200-210.
In 1966 werd wederom een serie van 200 wagens aangeschaft, echter zonder rongen. Ze konden wel uitgerust worden met rongen indien nodig. Het laadgewicht werd hierdoor 28 ton. De wagens kwamen in dienst als Kls met Wagencode 3370 in de nummerserie 21 84 336 0 000-111. Tijdens de bouw werd besloten 100 wagens alsnog van rongen te voorzien en deze werden als Kbs ondergebracht onder Wagencode 3360 in de nummerserie 01 84 333 1 000-114. Van de eerste groep Kls'en werden eveneens 74 wagens voorzien van rongen en kregen enveneens Wagencode 3360 en aanduiding Kbs en kwamen terecht in de serie 01 84 333 0 800-878.
De Kbs'en werden voor heel veel verschillende doeleinden gebruikt waaronder het vervoer van auto's en zelfs containers. Een groot aantal kwam in het dienstvervoer terecht voor vervoer van allerlei materialen en objecten. Enkelen zijn zelfs nog in dienst bij spoorbouwbedrijven zoals Railpro.
Vanaf eind jaren 1930 waren er al diverse LWR wagens in dienst gekomen, al dan niet afkomstig van voorlopers van de NS met afneembare houten kop- en zijschotten en rongen. In 1948 wilde men dit wagenpark, toen al bestaande uit 400 wagens uitbreiden met 100 nieuwe wagens.
Wagencode 3350
De eerste wagens, met een lengte van 15,22 meter, werden in de jaren 1948/1949 in dienst genomen als LWRW in de nummerserie 84001-84100. DE wagens werden gebouwd bij Beijnes en werden uitgerust met een Westinghouse rem (vandaar LWRW ipv LWR). Deze wagens hadden een laadvermogen van 17,5 ton en waren geschikt voor 80 km/u.
In 1960 paste men het remwerk aan waarmee de wagens geschikt werden voor 100 km/u en kregen ze de benaming S-LWR. In de jaren 1950 was het laadvermogen al aangepast naar 18,5 ton en dit werd bij de aanpassing van het remsysteem vergroot naar 20 ton. Bij invoering van de UIC-1 nummering, werden de wagens aangeduid met Kbs-w en ingedeeld in de nummerserie 21 84 334 0 000-113. De wagens werden gebruikt in particulier vervoer voor onder andere het vervoer van auto's en in het dienstwagenpark van NS. Bij de invoering van UIC-2 kregen de overgebleven wagens de aanduiding Kbkkpps en werden ingedeeld in de nummerserie 21 84 341 8 000-004. Deze laatste wagens werden vooral gebruikt voor het vervoer van verblijfscontainers.
LWR: Wagen met houten rongen op rollagers
W: Westinghouse rem
S: Geschikt voor snelheden tot 100 km/u
LWR: Wagen met houten rongen op rollagers
K: Maximale lading minder dan 20 ton per enkele wagen
b: Lange rongen
s: Maximale snelheid van 100 km/uur
-w: voorzien van Westinghouse rem
K: Maximale lading minder dan 20 ton per enkele wagen
b: Lange rongen
kk: Maximale lading tussen de 20 en 25 ton per enkele wagen
pp: zonder kop- en zijschotten
s: Maximale snelheid van 100 km/uur
Wagencode 3320, 3330, 3340 en 3360 (Kbs) en 3370 (Kls)
De meest bekende wagens met de aanduiding Kbs of Kls waren de vanaf de jaren 1955, door Werkspoor gebouwde ORE-wagens. De wagens waren geschikt voor 100 km/u. 200 wagens werden in dienst genomen als S-LWO, Wagencode 3320 in de nummerserie NS 84101-84300. De wagens hadden stalen neerklapbare zij- en kopschotten en metalen, afneembare rongen. Aanvankelijk was het laadvermogen 20 ton, maar dit werd in 1957 opgehoogd naar 27 ton. Deze eerste serie werd bij UIC-1 aangeduid met Kbs en genummerd in de serie 21 84 333 0 000-216. Vanaf 1966 werd dit 01 84 333 0 000-217 toen de wagens werden toegevoegd aan de EUROP-pool.
In 1958 werd door Werkspoor een nieuwe serie van 200 wagens geleverd met Wagencode 3330 in de nummerserie NS 84301-84500. Deze wagens waren bij aflevering geschikt voor 27 ton en kregen bij UIC-1 de aanduiding Kbs en de nummerserie 21 84 333 0 300-505 toegewezen. In 1966 kwamen ook deze wagens in de EUROP-pool terecht en werd de 21 in de nummering vervangen door 01.
In 1964 kwam nogmaals een derde serie, wederom 200 wagens in dienst met Wagencode 3340, aanduiding Kbs en nummerserie 21 333 0 600-797. Deze wagens kregen een Oerlikon remsysteem en konden 27,5 ton vervoeren. In 1966 werden 100 wagens eveneens opgenomen in de EUROP-pool waarbij de 21 werd vervangen door 01. Dit waren wagens in de serie 333 0 600-703. De serie 333 0 704-794 volgde in 1974.
De laatste tien wagens werden uitgevoerd voor 120 km/u en kwamen als Kbss in dienst in de nummerserie 21 84 335 9 100-110. Ook deze wagens werden in 1973 in de EUROP-pool opgenomen en kregen toen de aanduiding Kbs met nummerserie 01 84 333 1 200-210.
In 1966 werd wederom een serie van 200 wagens aangeschaft, echter zonder rongen. Ze konden wel uitgerust worden met rongen indien nodig. Het laadgewicht werd hierdoor 28 ton. De wagens kwamen in dienst als Kls met Wagencode 3370 in de nummerserie 21 84 336 0 000-111. Tijdens de bouw werd besloten 100 wagens alsnog van rongen te voorzien en deze werden als Kbs ondergebracht onder Wagencode 3360 in de nummerserie 01 84 333 1 000-114. Van de eerste groep Kls'en werden eveneens 74 wagens voorzien van rongen en kregen enveneens Wagencode 3360 en aanduiding Kbs en kwamen terecht in de serie 01 84 333 0 800-878.
De Kbs'en werden voor heel veel verschillende doeleinden gebruikt waaronder het vervoer van auto's en zelfs containers. Een groot aantal kwam in het dienstvervoer terecht voor vervoer van allerlei materialen en objecten. Enkelen zijn zelfs nog in dienst bij spoorbouwbedrijven zoals Railpro.