[DATABASE] NS/NSC 2assige Containerdraagwagens Lgjs, Lgns in N
Geplaatst: 19 dec 2018 18:04
Diverse containerdraagwagens met twee assen waren bij de NS in dienst.
Hier bespreek ik voornamelijk de Lgjs wagens met de Wagencode 3220 en 3230 aangezien deze het meest in N spoor is uitgebracht. Van een wat moderner type waren de Lgns wagens.
L: Platte 2-assige wagens voor specifieke toepassingen
g: Geschikt voor vervoer van containers
j: Met schokdemp-inrichting
n: Maximale lading van 30 ton bij enkele wagens
s: Maximale snelheid van 100 km/uur
De eerste speciale containerwagens met Wagencode 3210 werden eind jaren 1960 gefabriceerd door de NS Werkplaats Amersfoort en Jansen. Deze wagens waren 9 meter lang en gefabriceerd op basis van de Wagencode 2210 ORE-E wagens. De wagens werden aangeduid als Lgs-v en later Lgs-vy in de nummerserie 21 84 441 5 000-217.
De Wagencode 3220 waren de eerste in 1970 speciaal voor containervervoer nieuw gebouwde (Wagencode 3210 waren omgebouwde containerwagens) wagens. Ze werden door Talbot voor NS gebouwd. in een serie van circa 350 wagens met de benaming Lgjss (ss= geschikt voor 120 km/u) en in de nummerserie 21 84 440 0 000-361. Ze konden 40'containers dragen. In 1977 werd de snelheid verlaagd naar 100 km/u en werden de wagens Lgjs genemd met nummerserie 21 84 440 4 000-361.
In 1971 volgde een vervolgserie van 500 wagens met Wagencode 3230, eveneens als Lgjss in dienst gekomen in de nummerserie 21 84 440 0 362-892. Ook deze serie werd in 1977 gedegradeerd tot 100 km/u met benaming Lgjs en nummerserie 21 84 440 4 362-892.
Met wagencode 3240 werden nog 12 speciale containerwagens op 3 assen gebouwd voor het vervoer van sodacontainers van Jonker Scheuer. De wagens werden in dienst genomen als Lgjss (prototype) 21 84 440 0 123 welke later Lgjs 21 84 440 4 123 werd. De productiewagens werden Lagjmms in de nummerserie 42 84 445 6 000-013
Over de door Fleischmann uitgebracht Lgns van NS Cargo heb ik momenteel geen info van vergelijkbare wagens in grootspoor.
Hier bespreek ik voornamelijk de Lgjs wagens met de Wagencode 3220 en 3230 aangezien deze het meest in N spoor is uitgebracht. Van een wat moderner type waren de Lgns wagens.
L: Platte 2-assige wagens voor specifieke toepassingen
g: Geschikt voor vervoer van containers
j: Met schokdemp-inrichting
n: Maximale lading van 30 ton bij enkele wagens
s: Maximale snelheid van 100 km/uur
De eerste speciale containerwagens met Wagencode 3210 werden eind jaren 1960 gefabriceerd door de NS Werkplaats Amersfoort en Jansen. Deze wagens waren 9 meter lang en gefabriceerd op basis van de Wagencode 2210 ORE-E wagens. De wagens werden aangeduid als Lgs-v en later Lgs-vy in de nummerserie 21 84 441 5 000-217.
De Wagencode 3220 waren de eerste in 1970 speciaal voor containervervoer nieuw gebouwde (Wagencode 3210 waren omgebouwde containerwagens) wagens. Ze werden door Talbot voor NS gebouwd. in een serie van circa 350 wagens met de benaming Lgjss (ss= geschikt voor 120 km/u) en in de nummerserie 21 84 440 0 000-361. Ze konden 40'containers dragen. In 1977 werd de snelheid verlaagd naar 100 km/u en werden de wagens Lgjs genemd met nummerserie 21 84 440 4 000-361.
In 1971 volgde een vervolgserie van 500 wagens met Wagencode 3230, eveneens als Lgjss in dienst gekomen in de nummerserie 21 84 440 0 362-892. Ook deze serie werd in 1977 gedegradeerd tot 100 km/u met benaming Lgjs en nummerserie 21 84 440 4 362-892.
Met wagencode 3240 werden nog 12 speciale containerwagens op 3 assen gebouwd voor het vervoer van sodacontainers van Jonker Scheuer. De wagens werden in dienst genomen als Lgjss (prototype) 21 84 440 0 123 welke later Lgjs 21 84 440 4 123 werd. De productiewagens werden Lagjmms in de nummerserie 42 84 445 6 000-013
Over de door Fleischmann uitgebracht Lgns van NS Cargo heb ik momenteel geen info van vergelijkbare wagens in grootspoor.