Blokindeling bruikbaar of niet
Geplaatst: 09 jan 2019 11:25
De wens om een grotere vaste baan te maken is er, maar eerst wat techniek uitproberen. Voor landschapsvormende processen hebben we ons 'Eiland Edward', het andere aspect betreft vooral de techniek, met name baan-automatisering, en natuurlijk wel in een eenvoudige, leuke setting.
Hieronder het idee beschreven. Hebben jullie tips of suggesties?
De setting: een station, op de grens van een industriele omgeving en de stad. De stad wordt gesuggereerd door een park, de industrie is wat concreter met ook een klein industriespoortje erbij. Eventueel is dit heel makkelijk aan te passen aan verschillend materieel (NS, DB of zelfs SBB), met een paar andere huisjes en een ander plaatje erachter. Ook zou je er nog makkelijk een stoom-omgeving van kunnen maken.
- Treintje rijden: moet volautomatisch kunnen omdat het kan (los van de vraag of dat het leukste is).
- Tot 4 treinen die een dienstregeling rijden, je ziet feitelijk alleen wat er op het station gebeurt.
- Industriespoortje: pendelen tussen beide zichtbare fabrieken (treintje 5).
- Opbouw: 2 modules (82*61), alle rail in 1 vlak, huisjes los (makkelijk op te bergen en aan te passen).
Dienstregeling: moet volgens mij kunnen omdat ik 4 schaduwsporen heb, er kunnen 2 treinen in elke richting rijden. Een loc ontkoppelen en helemaal rond rijden om aan de andere kant weer aan te koppelen zou ook nog moeten kunnen (bijv. grensstation DB/NS). In het station is een doorrijspoor, voor bijv. een goederentrein of TEE.
Mijn belangrijkste vragen:
- Kan dit gegeven het railplan of ontstaat er ergens dead-lock met de blokken? Dat het een start-stop schema wordt is duidelijk, rondcrossen is niet het doel, automatisering uitzoeken wel.
- Moeten de nu witte sporen ook terugmelders hebben, en dan 1 of 2?
- Kan je een trein over een wissel laten stoppen (waarbij hij eigenlijk in 2 blokken staat, met name van belang voor de overloopwissels in het station)?
- Omdat het leuk is wil ik met reed-switches en een Arduino de S88 terugmelders maken (dat kan, al eens met wat losse draadjes, een Arduino en de DR5000 geprobeerd). Ervaringen?
- Snelheidsprofiel loks: mijn NS1300 is een Startrain (mooie donkerblauwe), die heeft echter de onhebbelijke eigenschap traag op gang te komen. De topsnelheid is duidelijk hoger na een paar minuten rijden, koud haalt hij de 130 (omgerekend) niet eens. Je kan de snelheid wel ijken, maar de werkelijke snelheid wijkt dus af, afhankelijk van of hij opgewarmd is of niet, en daarmee de positiebepaling. Hoe erg is dat als een blok een inrij- en stop-sectie heeft? Hoe werkt het in de praktijk: bij inrijden afremmen, en dan stop zodra hij de laatste terugmelder bereikt? Dan heeft hij hooguit wat vertraging
Eigenlijk heb ik alles in huis om het zo even in elkaar te spijkeren, alleen een extra Arduino en alle reed-switches nog niet. Het alternatief zijn voor mij de bekende Digikeijs modules (en er is natuurlijk nog veel meer), is dan LocoNet of S88 te preferen?
Voor mij heeft de keuze tussen kopen of knutselen van de melders vooral te maken met wat ik leuk vind (zelf doen of juist zo min mogelijk nadenken en de tijd in scenery en materieel steken), het verschil in kosten is < €1 per melder, dat is op het totaal van de kosten van een modelbaan verwaarloosbaar. Het kan overigens wel goedkoper, maar ik weiger voor $3 Arduino's te kopen die vervolgens met zwaar vervuilende schepen de wereldzeeen over moeten. Dat soort handel is de pest voor onze planeet. Waarschijnlijk zitten er in de duurdere ook wel chinese onderdelen, maar het is toch anders of je de lokale industrie steunt of die aan de andere kant van de wereld.
Ter info, de materieelinzet (met mijn huidige materieel):
- NS1300 + 3 x Plan E
- NS1100 + 3 x TEE
- DB V160 + kolen/goederentrein
- DB BR65 + Schurzenwagen (museumtrein)
Bij inzet als grensstation bijv:
- NS1300 + 3 x Plan E
- NS1100 + kolen/goederentrein
- E103 + 3 x TEE
- DB V160 + kolen/goederentrein
Alternatief met volledig duits materieel:
- E144 + Schurzenwagen
- E103 + TEE
- V160 + kolen/goederentrein
- Glaserner Zug
En met stoom eventueel:
- BR65
- BR17
Industriespoor:
- Kof + platte wagen
Hieronder het idee beschreven. Hebben jullie tips of suggesties?
De setting: een station, op de grens van een industriele omgeving en de stad. De stad wordt gesuggereerd door een park, de industrie is wat concreter met ook een klein industriespoortje erbij. Eventueel is dit heel makkelijk aan te passen aan verschillend materieel (NS, DB of zelfs SBB), met een paar andere huisjes en een ander plaatje erachter. Ook zou je er nog makkelijk een stoom-omgeving van kunnen maken.
- Treintje rijden: moet volautomatisch kunnen omdat het kan (los van de vraag of dat het leukste is).
- Tot 4 treinen die een dienstregeling rijden, je ziet feitelijk alleen wat er op het station gebeurt.
- Industriespoortje: pendelen tussen beide zichtbare fabrieken (treintje 5).
- Opbouw: 2 modules (82*61), alle rail in 1 vlak, huisjes los (makkelijk op te bergen en aan te passen).
Dienstregeling: moet volgens mij kunnen omdat ik 4 schaduwsporen heb, er kunnen 2 treinen in elke richting rijden. Een loc ontkoppelen en helemaal rond rijden om aan de andere kant weer aan te koppelen zou ook nog moeten kunnen (bijv. grensstation DB/NS). In het station is een doorrijspoor, voor bijv. een goederentrein of TEE.
Mijn belangrijkste vragen:
- Kan dit gegeven het railplan of ontstaat er ergens dead-lock met de blokken? Dat het een start-stop schema wordt is duidelijk, rondcrossen is niet het doel, automatisering uitzoeken wel.
- Moeten de nu witte sporen ook terugmelders hebben, en dan 1 of 2?
- Kan je een trein over een wissel laten stoppen (waarbij hij eigenlijk in 2 blokken staat, met name van belang voor de overloopwissels in het station)?
- Omdat het leuk is wil ik met reed-switches en een Arduino de S88 terugmelders maken (dat kan, al eens met wat losse draadjes, een Arduino en de DR5000 geprobeerd). Ervaringen?
- Snelheidsprofiel loks: mijn NS1300 is een Startrain (mooie donkerblauwe), die heeft echter de onhebbelijke eigenschap traag op gang te komen. De topsnelheid is duidelijk hoger na een paar minuten rijden, koud haalt hij de 130 (omgerekend) niet eens. Je kan de snelheid wel ijken, maar de werkelijke snelheid wijkt dus af, afhankelijk van of hij opgewarmd is of niet, en daarmee de positiebepaling. Hoe erg is dat als een blok een inrij- en stop-sectie heeft? Hoe werkt het in de praktijk: bij inrijden afremmen, en dan stop zodra hij de laatste terugmelder bereikt? Dan heeft hij hooguit wat vertraging
Eigenlijk heb ik alles in huis om het zo even in elkaar te spijkeren, alleen een extra Arduino en alle reed-switches nog niet. Het alternatief zijn voor mij de bekende Digikeijs modules (en er is natuurlijk nog veel meer), is dan LocoNet of S88 te preferen?
Voor mij heeft de keuze tussen kopen of knutselen van de melders vooral te maken met wat ik leuk vind (zelf doen of juist zo min mogelijk nadenken en de tijd in scenery en materieel steken), het verschil in kosten is < €1 per melder, dat is op het totaal van de kosten van een modelbaan verwaarloosbaar. Het kan overigens wel goedkoper, maar ik weiger voor $3 Arduino's te kopen die vervolgens met zwaar vervuilende schepen de wereldzeeen over moeten. Dat soort handel is de pest voor onze planeet. Waarschijnlijk zitten er in de duurdere ook wel chinese onderdelen, maar het is toch anders of je de lokale industrie steunt of die aan de andere kant van de wereld.
Ter info, de materieelinzet (met mijn huidige materieel):
- NS1300 + 3 x Plan E
- NS1100 + 3 x TEE
- DB V160 + kolen/goederentrein
- DB BR65 + Schurzenwagen (museumtrein)
Bij inzet als grensstation bijv:
- NS1300 + 3 x Plan E
- NS1100 + kolen/goederentrein
- E103 + 3 x TEE
- DB V160 + kolen/goederentrein
Alternatief met volledig duits materieel:
- E144 + Schurzenwagen
- E103 + TEE
- V160 + kolen/goederentrein
- Glaserner Zug
En met stoom eventueel:
- BR65
- BR17
Industriespoor:
- Kof + platte wagen