NS1000 bouwproject
Geplaatst: 11 jan 2019 17:53
Een tijdje geleden ben ik begonnen met een 3d ontwerp van een NS1000. Intussen is de eerste print van ShapeWays ontvangen en kan ik beginnen met het bouwen van dit prachtige model in N.
Als donor is een Arnold BR117 gekozen, omdat voor relatief lage prijzen worden aangeboden op e-Bay en Marktplaats. De wielen van deze lok komen niet helemaal overeen met de NS1000, maar dat neem ik voor deze eerste versie voor lief.
Wel heb ik wielkapjes in 3d ontworpen, zodat het optisch wat meer door de beugel kan.
Stap 1 als je een 3d print van ShapeWays ontvangt is het ontvetten. Dit moet grondig gebeuren, wil je laten geen problemen krijgen met je latere verflagen. Zelf laat ik het model altijd eerst een half uur ondergedompeld staan in een klein potje wasbenzine. Langer is niet nodig. Het geprinte materiaal heet tegenwoordig 'Smoothest Fine Detail Plastic' (voorheen was dit FXD). Dit spul is enigszins poreus, zodat je er rekening mee moet houden dat er later nog wel eens een zweem van vettigheid aan de oppervlakte kan komen. Niet te snel beginnen met de verflagen dus.
In stap 2 is het zaak om de kap nog wat gladder te maken. Dit kun je op verschillende manieren bereiken, maar kijk wel goed uit dat je geen details laat verdwijnen. Zelf gebruik ik hele smalle strookjes waterproof schuurpapier met korrel 800 en hier en daar ga ik spaarzaam om met een glasvezelpen. Ook maak ik gebruik van wat afgekeurd tandartsgereedschap. Dit vind je doorgaans op Oldtimerbeurzen bij de Poolse gereedschapstandjes of hier en daar bij legerdumpzaken, zoals Baco in IJmuiden. Met deze martelwerktuigen kun je goed de details verder ontdoen van ondersteuningsmateriaal uit het printproces.
Omdat door het ondersteuningsmateriaal de boel wat dichtslibt, gebruik ik een 0,3 mm boortje om de gaatjes voor de relingen handmatig te ruimen.
https://www.flickr.com/photos/144879760 ... en-public/
Als donor is een Arnold BR117 gekozen, omdat voor relatief lage prijzen worden aangeboden op e-Bay en Marktplaats. De wielen van deze lok komen niet helemaal overeen met de NS1000, maar dat neem ik voor deze eerste versie voor lief.
Wel heb ik wielkapjes in 3d ontworpen, zodat het optisch wat meer door de beugel kan.
Stap 1 als je een 3d print van ShapeWays ontvangt is het ontvetten. Dit moet grondig gebeuren, wil je laten geen problemen krijgen met je latere verflagen. Zelf laat ik het model altijd eerst een half uur ondergedompeld staan in een klein potje wasbenzine. Langer is niet nodig. Het geprinte materiaal heet tegenwoordig 'Smoothest Fine Detail Plastic' (voorheen was dit FXD). Dit spul is enigszins poreus, zodat je er rekening mee moet houden dat er later nog wel eens een zweem van vettigheid aan de oppervlakte kan komen. Niet te snel beginnen met de verflagen dus.
In stap 2 is het zaak om de kap nog wat gladder te maken. Dit kun je op verschillende manieren bereiken, maar kijk wel goed uit dat je geen details laat verdwijnen. Zelf gebruik ik hele smalle strookjes waterproof schuurpapier met korrel 800 en hier en daar ga ik spaarzaam om met een glasvezelpen. Ook maak ik gebruik van wat afgekeurd tandartsgereedschap. Dit vind je doorgaans op Oldtimerbeurzen bij de Poolse gereedschapstandjes of hier en daar bij legerdumpzaken, zoals Baco in IJmuiden. Met deze martelwerktuigen kun je goed de details verder ontdoen van ondersteuningsmateriaal uit het printproces.
Omdat door het ondersteuningsmateriaal de boel wat dichtslibt, gebruik ik een 0,3 mm boortje om de gaatjes voor de relingen handmatig te ruimen.
https://www.flickr.com/photos/144879760 ... en-public/