Pagina 1 van 1
Motor frequentie
Geplaatst: 21 feb 2019 20:00
door michael45
Hallo allemaal......
Ik ben dus nieuw met digitaal rijden, dus maar weer even een vraag.
in de handleiding van mn decoder lees ik b.v. het volgende..
CV09 Motor frequency
0 = 32 kHz, 1 = 16 kHz, 2 = low frequency
maar wanneer gebruik je nu deze verschillende settings?
Heeft dit te maken met b.v. oudere motoren ?
Moet ik hier b.v. rekening mee houden als ik een lok ga ombouwen? ik heb voornamelijk wat oudere modellen minitrix loks.
Groeten
Michael
Re: Motor frequentie
Geplaatst: 22 feb 2019 20:39
door martindomburg
Nee hoor, de standaard setting werkt met alle locs meestal gewoon. Soms is het gewenste rijgedrag niet wat je wilt zien en dan kan je dit met de lastregelibg icm de motor frequency oplossen. Let wel dat elk merk decoder andere frequenties hanteerd. Zo zal je merken dat decoder A beter reageert met die loc dan merk B. Dat indervond je door te proberen en te vragen.
Re: Motor frequentie
Geplaatst: 23 feb 2019 17:09
door Sandopie
Een kleine aanvulling. Bij klok-ankermotoren (o.a. Faulhaber, Maxxon) de hoogst mogelijke frequentie kiezen. Bij deze motoren geldt, hoe hoger de frequentie, des te beter ze tot hun recht komen.
Re: Motor frequentie
Geplaatst: 23 feb 2019 20:14
door martindomburg
Hier nog een leuk stukje tekst over de lastregeling:
Klik hier voor het verhaal
Re: Motor frequentie
Geplaatst: 24 feb 2019 09:10
door MadSeven
Heeft dit te maken met b.v. oudere motoren ?
Dit was de kern van de vraag geloof ik...; en ja, daar heeft het mee te maken; oudere motoren zullen over het algemeen voordeel hebben bij een lagere frequentie... Kijk ook even of de decoder leverancier nog andere instellingen biedt, bij DnH zie je bijvoorbeeld;
-Je
größer der Motor, desto
größer die Impulsbreite.
- Eine
geringere Messzeit kann bei
hochwertigen Motoren (zum Beispiel Glockenankermotoren) gewählt werden und ein
hoher Wert muss bei starker Polfühligkeit des Motors (vor Allem bei
billigen Motoren) gewählt werden.
- Ein
größerer Proportionalteil führt zu einem
größeren Fahrgeräusch.
- Je
größer der Integralteil, desto
weicher die Regelung (zum Beispiel sanfteres, nicht so ruckartiges Anfahren).
Ik heb daarin wat keywords aangegeven; als je dus een oud, klein, goedkoop motortje hebt, moet je impulsbreedte groot zijn, etc etc...
Re: Motor frequentie
Geplaatst: 25 feb 2019 20:07
door michael45
ok dank voor de extra info.
Heb ik nog een andere vraag. CV waardes provrameren snap ik nu wel. Maar ik zie b.v. in de handleiding van mn loc ook cv waardes die je per bit moet programeren.
cv 1 Adres 1-127
cv 3 Optrekvertraging 0-127
cv 4 Afremvertraging 0-127
cv 5 Maximumsnelheid 1-7
cv 17 Uitgebreid adres (bovenste gedeelte) cv 29, bit 5 = 1
cv 18 Uitgebreid adres (onderste gedeelte) cv 29, bit 5 = 1
cv 29 {
bit 0: ompoling rijrichting 0/1
bit 1: aantal rijstappen 14 of 28/128 0/2
bit 2: DCC bedrijf met afremtraject 0/4
DCC-, Selectrix- en gelijkstroombedrijf
bit 5: adresbereik 7 bit / 14 bit 0/32
} 0,1,2,3,4,5,6,7,32,34,35,36,37,38,39
cv 49: Impulsbreedte voor de motorsturing 0-3
cv 50: Relingsvariant 0-3
cv 51: {
bit 0: motorompoling 0/1
bit 1: ompoling licht 0/2
bit 2: ompoling rails 0/4
} 0-7
b.v. CV 29....
Hoe programeer je dan eenbit op een CV waarde?
Re: Motor frequentie
Geplaatst: 25 feb 2019 22:48
door michael45
ow ik heb zelf al wat gevonden. hier een handige uitleg hoe het met de bitjes zit. In dit geval wordt CV 29 gebruikt als voorbeeld.
https://ncedcc.zendesk.com/hc/en-us/art ... -Explained
Re: Motor frequentie
Geplaatst: 26 feb 2019 20:53
door Hans
Michael,
Handige links, dank je wel.
m.vr.gr.
Hans