Pagina 1 van 3
Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Geplaatst: 08 apr 2019 21:01
door BenQ
Leeg gemaakt.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 08 apr 2019 21:26
door BenQ
Leeg gemaakt.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 08 apr 2019 21:28
door Nico Essers
Mooie plan Ben. Met een diepte van 1 meter zal hij inderdaad verplaatsbaar moeten zijn. Hoe zit het met de bereikbaarheid van de verborgen sporen. Zo te zien heb je niet al te veel ruimte tussen trace en grondplaat.
PS.
Nog gefeliciteerd met je verjaardag.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 08 apr 2019 21:40
door BenQ
Nico,
Bedankt.
Moet nog een systeem bedenken hoe het omklappen van de diverse onderdelen gaat inclusief de Scenery.
Verder kan ik op dit moment nog overal bij, de hoogte tussen de bodemplaat en de industrieplaat is nu nog wat klein moet ik nog ± 2 cm groter maken.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 08 apr 2019 22:03
door WilcoV
BenQ schreef: ↑08 apr 2019 21:40
Moet nog een systeem bedenken hoe het omklappen van de diverse onderdelen gaat inclusief de Scenery.
Verder kan ik op dit moment nog overal bij, de hoogte tussen de bodemplaat en de industrieplaat is nu nog wat klein moet ik nog ± 2 cm groter maken.
Zowel links als rechts heb je een verhoogd gedeelte, je zou daaronder korte balkjes kunnen aanbrengen voordat je daar een afdekking realiseert. In die balkjes kan je dan later twee handgrepen aanbrengen. Is dat misschien een idee?
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 08 apr 2019 22:06
door jeemka
Ben,
Mooi dat je weer aan het bouwen bent! Ziet er goed uit. Scenery goed vast zetten dus, ga ik ook doen op mijn opklapbare station Bischofsgrün. En dan heb jij nog het voordeel van ruimte erachter.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 09 apr 2019 14:28
door Hans
Hallo Ben,
Dat ziet er heel goed uit.
En overzichtelijk. Ik vermoed zo maar dat je nu eerder zult toekomen aan scenery dan op je vorige baan (?).
m.vr.gr.
Hans
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 09 apr 2019 16:58
door Bjor
Ben,
Een fraaie constructie en een leuk baanplan! Ik heb mijn stoel vast aangeschoven.
Ik zie dat de omhoog geklapte baan door een lat omhoog wordt gehouden. Dat had ik eerst ook bij mijn baan, maar die lat heb ik snel vervangen door twee windhaken, toen ik bijna de plaat van 8 kg op mijn hoofd kreeg
.
De combinatie van trein en tram is ook best bijzonder; dat wordt een afwisselingrijke baan
.
Succes,
Ben
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 10 apr 2019 00:18
door martindomburg
Leuk Ben, ga dit zeker volgen. Beetje Marelburg idee?
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 12 aug 2019 13:57
door mphoi
Hallo Ben,
Schiet het al een beetje op? Of zijn de perikelen met de TM-H een remmende factor?
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 12 aug 2019 16:09
door BenQ
Martin,
Jij ook hier, leuk.
Inderdaad wil de elektronica nog niet erg helpen. Weet nu wat het probleem met 6 TM-H's is, daar moet een andere interface voor worden gebruikt, had eerst TTL en dat moet RS485 worden.
Had al 2 TM-H's en de RM-U aan elkaar en dat ging goed.
Toen besloten om de verbinding met standaard netwerkkabels te doen maar daarvoor moet ik verloopjes maken van SUB-D naar RJ45.
Dat duurt even en verder toch wel druk met iTrain-forum.
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Geplaatst: 03 sep 2019 12:23
door BenQ
Het begin van deze baan weer afgebroken en in een Duits blad een baan gezien die mij wel wat leek en niet zo ingewikkeld was als de vorige.
Met Anyrail een vertaling gemaakt naar N en een plaat van 3x1 meter, origineel was in Z.
Het komt allemaal wel aardig uit.
Een plaatje uit het artikel, helaas weet ik niet waar ik het uitgeknipt heb.
Plaatje van de baan:
Plaatje in 3-D
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 03 sep 2019 13:01
door Nico Essers
Dat is inderdaad een hele leuke baan Ben. Men heeft vaak de neiging om de plannen veel te ingewikkeld te maken. Dit is een overzichtelijk ontwerp met als ik het goed zie een korte pendelroute en een leuk zijspoor. Mijns inziens voldoende mogelijkheden. Daarbij vindt ik het een voordeel dat maar een relatief klein deel van de baan weg gemoffeld wordt in het ondergrondse. Zo kun je de meeste bewegingen op de baan goed volgen en is alles goed bereikbaar. Succes met het bouwen. Dit gaan we volgen.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 04 sep 2019 08:22
door Ad_M
Hoi Ben, zeker een leuk baantje en een goede verhouding dat niet alles vol gelegd is
Past goed bij jou en je materieel keuze
Zit toch met een vraag, waar laat je al je materieel? (geen punt van kritiek hoor, gewoon hardop denken)
Ik vraag dit omdat ik ook met het punt zat dat het eigenlijk maar een ovaaltje is met weinig tot geen ruimte om te variëren met je materiaal (geen schaduwstation e.d.)
Wat is jou gedachte hierover
Mvg,
Ad
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Geplaatst: 04 sep 2019 09:13
door BenQ
Ad,
Je hebt wel een goed punt, als er een schaduwstation moet komen dan kan dat alleen onder de berg rechtsachter.
Daar moet ik de grijze cellen maar eens opstorten.
Re: Bouw Neuffen 34 3,0x1,0
Geplaatst: 04 sep 2019 15:26
door BenQ
Het schaduwstation getekend, 3 sporen van 90cm.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 06 sep 2019 10:40
door gvandersel
Zo en hoe ga je die weer op de hoofdbaan aansluiten zonder een keerlus te creeren. Of offer je je pendelbaan op?
Groet,
Gerard van der Sel.
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Geplaatst: 06 sep 2019 12:40
door BenQ
Gerard,
Mijn interface is Dinamo en daarbij kan je wel 100 keerlussen maken zonder problemen.
Als je het iTrain-baanplan goed maakt wordt de spanning op het juiste moment omgedraaid.
Ik heb het baanplan in Anyrail met verschillende lagen gemaakt en ik had de pendel baan en het station boven even uitgezet.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 06 sep 2019 23:17
door martindomburg
Ziet er leuk uit Ben! Mooi plan zo
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Geplaatst: 07 sep 2019 09:47
door BenQ
Dank je, het wordt wel een baantje waarbij de panto's altijd omlaag staan, anders moeten sommige hellingen 3% of meer worden.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 12 sep 2019 10:26
door gvandersel
Dinamo maakt het leven inderdaad een stuk makkelijker. Blijft de vraag waar sluit je het schaduwstation weer aan op de hoofdbaan?
Groet,
Gerard van der Sel.
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Geplaatst: 12 sep 2019 16:14
door BenQ
Gerard,
De aansluiting komt van linksvoor, splitst dan rechtsvoor gaat naar achter, worden dan 3 sporen en sluit linksachter weer op de hoofdbaan aan.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 15 sep 2019 19:54
door Wim H
Hallo Ben,
Leuk baantje!
BenQ schreef: ↑07 sep 2019 09:47
Dank je, het wordt wel een baantje waarbij de panto's altijd omlaag staan, anders moeten sommige hellingen 3% of meer worden.
Waarom? Je kunt op de kritische punten de rijdraad toch wat naar beneden brengen? Zodat de panto iets meer wordt ingeduwd.
Qua baanplan: je hebt nog extra overloopwissels nodig bij de aansluiting van het schaduwstation. Tenzij je het schaduwstation alleen voor 1 rijrichting wilt gebruiken (vanuit het schaduwstation naar links rijdend).
Blijft het enkelsporige zijlijntje nog wel bestaan? Ik hoop het wel, het geeft net een tikkie meer afwisseling (naar mijn smaak).
Groet, Wim
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Geplaatst: 16 sep 2019 19:48
door BenQ
Wim,
Probleem is dat rechts er 4 lagen zijn en de bovenste ligt op 12 cm dus de lagen zijn ± 4 cm.
Verder ga ik geen bovenleiding aanleggen, ten minste nog niet.
Het enkel spoor is verborgen op plaatje om wat dingen te verduidelijken, deze gaat namelijk naar het bergstation.
Het schaduwstation is er later bijgekomen, zal hier nog eens naar kijken.
Bedankt voor jouw opmerkingen.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Geplaatst: 16 sep 2019 20:48
door Nico Essers
4 cm per laag is wel erg weinig Ben, kom je daar overal mee weg. Op mijn baan heb ik dat plaatselijk ook geprobeerd maar ben toch uiteindelijk naar 5,5 cm gegaan.