In de jaren 1950 werden voor de DB een aantal typen enigszins vergelijkbare autotransportwagens gebouwd, welke zich typeerden door te bestaan uit twee gekoppelde wagens met vier of drie assen.
De typen Off52 (1953) en Off59 (1956) werden ontwikkeld met behulp van twee verbouwde Omm 52/E037 (Off52) of twee E040 (Off59) wagens. De Off52 zou later de aanduiding Laae540 ontvangen en de Off59 de aanduiding Laaes541/Laaekms541.
De Offs55 en Offs60 werden ontwikkeld op basis van twee speciaal voor autotransport ontworpen gekoppelde wagens op totaal drie assen. Ze werden ontwikkeld en gebouwd door de Duitse Niedersächsische Waggonfabrik Joseph Graaff uit Elze.
De Offs55 werd in 1955 ontwikkeld en ontving later de aanduiding Laes542/Laekkms542 en de Offs60 in 1959 en ontving later de aanduiding Laes543/Laekks543.
Nederland
In ieder geval het type Offs55 heeft onder NS nummers gereden. De Ns Offs55 wagens werden aanvankelijk aangeduid als Lcs, later Lacs en weer later Laes en hadden een lengte over de buffers van 22,80 m, terwijl de lengte van de autodekken totaal 21,87 m bedroeg. De wagens werden genummerd in de serie NS97000 – NS97059 en werden gebouwd door Graaf en Werkspoor in de volgende nummerreeksen: NS 97000-97019, 20 stuks (1959, Graaff), NS 97020-97039, 20 stuks (1959-1960, Werkspoor) en NS 97040-97059, 20 stuks (1961, Graaff). Bij de UIC nummering kregen de wagens de nummerreeks 21 84 413 0 000-060.
L: speciale platte wagen
a: op 3 assen
c: belading over de kopzijden
e: dubbeldekswagen voor auto's
s: geschikt voor 100 km/u.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/N0qSnWYJ/Clipboard01.jpg)
NS 97004 (serie 9700-97019, type Lcs) te Amersfoort, 6 mei 1959 (167502/Nederlandse Spoorwegen/collectie Het Utrechts Archief)
Bronnen:
Rollmaterial für die Güterbahn WAGEN FÜRS WIRTSCHAFTSWUNDER
Nummersysteem van Nederlandse Spoorwegen
Voor elk vervoer een wagen, Folder NS