UIC-Y-rijtuigen van Mikadotrain/REE modèles
Geplaatst: 21 mei 2019 17:54
De lang verwachte Franse en Luxemburgse rijtuigen zijn half mei geleverd. Ze zien er fraai uit, hebben loepzuivere opschriften en goede roleigenschappen. De gordijntjes in enkele coupés zijn gedeeltelijk toegeschoven. Dat had dezelfde fabrikant ook al gedaan bij de DEV-AO-rijtuigen en de X-2800-autorails.
Enige minpunt is, dat de buffers uitsteken buiten de bourrelets ofwel Gummiwülste. Ik ken nog geen Nederlands woord voor de rubberflappen en holle buizen die de rijtuigovergangen vanzelf afdichten doordat ze lichtelijk worden ingedrukt als de rijtuigen buffer-aan-buffer zijn gekoppeld. Die rubbers behoren in rusttoestand over de buffers uit te steken.
Met de gemonteerde standaardkoppelingen is de koppelafstand vrij groot. Ze kunnen worden uitgewisseld tegen kortere, waarvan er bij elk rijtuig twee worden meegeleverd. Dat lijkt een behoedzaam prutswerkje te worden, waar ik nog maar even niet aan ben begonnen.
Enige minpunt is, dat de buffers uitsteken buiten de bourrelets ofwel Gummiwülste. Ik ken nog geen Nederlands woord voor de rubberflappen en holle buizen die de rijtuigovergangen vanzelf afdichten doordat ze lichtelijk worden ingedrukt als de rijtuigen buffer-aan-buffer zijn gekoppeld. Die rubbers behoren in rusttoestand over de buffers uit te steken.
Met de gemonteerde standaardkoppelingen is de koppelafstand vrij groot. Ze kunnen worden uitgewisseld tegen kortere, waarvan er bij elk rijtuig twee worden meegeleverd. Dat lijkt een behoedzaam prutswerkje te worden, waar ik nog maar even niet aan ben begonnen.