Aandrijving wissels
Aandrijving wissels
Wat gebruiken jullie om je wissels aan te drijven/om te zetten?
Ik zie hier op het forum verschillende mogelijkheden voorbij komen, de 'klassieke' wisselaandrijvingen, Seeps, servo's enzovoorts.
Ik gebruik zelf Fleischmann wisselaandrijvingen i.c.m. de Lenz LS150. Werkt goed, kosten redelijk (plm. 8-10 euro per -2e hands!- aandrijving + € 6,50 per wissel voor de Lenz), maar het kan beter.
Ik ben daarbij dus ook geinteresseerd in het digitale kastje/printje dat de aandrijving aanstuurt. Daar zijn wat alternatieven voor op de markt die best interessant lijken (van MERG of K. Drenth).
Wat gebruiken jullie en hoe bevalt dat? En wat kost het? (altijd spannend voor een Ollander)
Ik zie hier op het forum verschillende mogelijkheden voorbij komen, de 'klassieke' wisselaandrijvingen, Seeps, servo's enzovoorts.
Ik gebruik zelf Fleischmann wisselaandrijvingen i.c.m. de Lenz LS150. Werkt goed, kosten redelijk (plm. 8-10 euro per -2e hands!- aandrijving + € 6,50 per wissel voor de Lenz), maar het kan beter.
Ik ben daarbij dus ook geinteresseerd in het digitale kastje/printje dat de aandrijving aanstuurt. Daar zijn wat alternatieven voor op de markt die best interessant lijken (van MERG of K. Drenth).
Wat gebruiken jullie en hoe bevalt dat? En wat kost het? (altijd spannend voor een Ollander)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Aandrijving wissels
Ik gebruik voor Saraan de klassieke Fleischmann aandrijvingen met IEK wisseldecoders (4 euro per uitgang, en werkt perfect). Maar voor de volgende baan ga ik zeker en vast een test proberen met servo's in combinatie met de K. Drenth sturing. Een stuk voordeliger, en hopelijk ook een stuk betrouwbaarder (ivm puntstukschakeling).
groetjes.
groetjes.
Re: Aandrijving wissels
Ik gebruik Peco wissels (6-9 pond per stuk) met PL10 aandrijving (4 pond per stuk) en MERG decoders (10 pond per 4 wissels). Totaal 12.50 - 15.50 pond per wissel, alles nieuw. Werkt als een trein met de ingebouwde CDU van de decoder. Lawaai vind ik meevallen.
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Aandrijving wissels
60 x Fleischmann traditionele aandrijving met LDT S-DEC-4 decoders
24 x PECO ST-5&6 met Seep met LDT S-DEC-4 decoders i.c.m. relais schakeling
16 x PECO 55 met Servo en Karst Drenth Servo decoder
24 x PECO ST-5&6 met Seep met LDT S-DEC-4 decoders i.c.m. relais schakeling
16 x PECO 55 met Servo en Karst Drenth Servo decoder
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Aandrijving wissels
Rob, ik ben toch een beetje benieuwd naar je ervaring met de servo aandrijving met de Drenth sturing? Hoe zit het met de betrouwbaarheid, gaat het steeds goed? Blijven de wisseltongen stevig aangedrukt? Vraagt de servo een "nullaststroom" om de tongen aangedrukt te houden? Moet de Drenth aandrijving steeds kort bij de servo geplaatst te worden? Heb je nadelen ontdekt met deze vorm van wisselaandrijving, tov de Seeps of klassieke Fleischmann aandrijving? Ik hoor het graag!
groetjes,
Michiel
groetjes,
Michiel
Re: Aandrijving wissels
Hallo,
ik gebruik de ESU Servo Pilot, uiteraard met servo's
Tot volle tevredenheid.
Kosten: 4 tot 5 Euro per servo en 23,50 per decoder.
ik gebruik de ESU Servo Pilot, uiteraard met servo's
Tot volle tevredenheid.
Kosten: 4 tot 5 Euro per servo en 23,50 per decoder.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Aandrijving wissels
Michiel,
Ja kan alleen maar positief zijn over de Servo decoders van Karst. Tot nu toe geen enkel probleem gehad wat niet aan mij te wijten is.
Wat betreft de wissel tongen, en ik neem aan dat dit bij andere ook zo is is de afstand (hoek die de servo moet draaien vanuit het 0 punt) instelbaar evenals de snelheid. Handmatig is het zonder geweld bijna niet mogelijk om de Servo's om te krijgen en dat komt door de interne weerstand van de Servo.
Wat bedoel je met nullast?
De betrouwbaarheid is beter(hier dan) als de Flm's die nog wel eens weigeren. De Seeps gaan ook heel goed zo niet perfect alleen valt er af en toe een pen uit zodat de wissel niet meer omgaat, maar pin opnieuw erin en gaan, ja en het geluid heh. is gewoon nadrukkelijk aanwezig...
Wat de afstand betreft, de draad van de Servo mag niet te lang zijn, dus je kan die niet ongestraft verlengen dus beiden moeten wel bij elkaar geplaatst worden wat m.i. geen probleem hoef te zijn.
Ik heb de voor serie uitvoering waar de relais zonder wat werk niet in hun gaatjes pasten en heb deze dus aan de achterzijde van de print bevestigd. Daardoor kon ik eigenlijk niet de bevestigings gaatjes gebruiken dus vandaar dat ik ze op een blokje hout heb bevestigd. De nw serie is beter en makkelijker te plaatsen.
Kortom alleen maar voordelen
Ja kan alleen maar positief zijn over de Servo decoders van Karst. Tot nu toe geen enkel probleem gehad wat niet aan mij te wijten is.
Wat betreft de wissel tongen, en ik neem aan dat dit bij andere ook zo is is de afstand (hoek die de servo moet draaien vanuit het 0 punt) instelbaar evenals de snelheid. Handmatig is het zonder geweld bijna niet mogelijk om de Servo's om te krijgen en dat komt door de interne weerstand van de Servo.
Wat bedoel je met nullast?
De betrouwbaarheid is beter(hier dan) als de Flm's die nog wel eens weigeren. De Seeps gaan ook heel goed zo niet perfect alleen valt er af en toe een pen uit zodat de wissel niet meer omgaat, maar pin opnieuw erin en gaan, ja en het geluid heh. is gewoon nadrukkelijk aanwezig...
Wat de afstand betreft, de draad van de Servo mag niet te lang zijn, dus je kan die niet ongestraft verlengen dus beiden moeten wel bij elkaar geplaatst worden wat m.i. geen probleem hoef te zijn.
Ik heb de voor serie uitvoering waar de relais zonder wat werk niet in hun gaatjes pasten en heb deze dus aan de achterzijde van de print bevestigd. Daardoor kon ik eigenlijk niet de bevestigings gaatjes gebruiken dus vandaar dat ik ze op een blokje hout heb bevestigd. De nw serie is beter en makkelijker te plaatsen.
Kortom alleen maar voordelen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Aandrijving wissels
Hallo,
in tegenstelling tot Rob, heb ik de servo kabels wel verlengd, tot wel een meter aan toe.
Dit geeft, bij mij, totaal geen probleem.
In mijn radiografische hobby tijd kon dit ook ongestoord.
(De servo's zaten vaak in de vleugel en de ontvanger in de romp).
in tegenstelling tot Rob, heb ik de servo kabels wel verlengd, tot wel een meter aan toe.
Dit geeft, bij mij, totaal geen probleem.
In mijn radiografische hobby tijd kon dit ook ongestoord.
(De servo's zaten vaak in de vleugel en de ontvanger in de romp).
Re: Aandrijving wissels
Theo,
Dan praat je alleen wel over de electrische bedrading, ja die kun je gerust lang maken, maar in dit geval bedoeld Rob de staaldraad die dus van de servo naar de wissel gaat om hem om te zetten, en nee, die kun je geen meter lang maken, want dan heb je echt een probleem.
mvg
Freddy
Dan praat je alleen wel over de electrische bedrading, ja die kun je gerust lang maken, maar in dit geval bedoeld Rob de staaldraad die dus van de servo naar de wissel gaat om hem om te zetten, en nee, die kun je geen meter lang maken, want dan heb je echt een probleem.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Aandrijving wissels
Freddy,
juist, dat was mij niet duidelijk.
Ik bedoel idd. de bekabeling. Mede door de vraag van Michiel:
Maar als je de draad naar de wissel goed geleidt (dmv. een vast gezette buitenkabel) kun je ook de stel draad lang maken, hoor. (dan bedoel ik wel in het horizontale vlak)
Als hij dan maar wel recht loopt.
Ook weer uit de radiografische hobby: de servo van de hoogte- en richting roeren zaten voorin het vliegtuig. En de genoemde roeren een meter verder naar achter.
juist, dat was mij niet duidelijk.
Ik bedoel idd. de bekabeling. Mede door de vraag van Michiel:
Saraan schreef:Moet de Drenth aandrijving steeds kort bij de servo geplaatst te worden?
groetjes,
Michiel
Maar als je de draad naar de wissel goed geleidt (dmv. een vast gezette buitenkabel) kun je ook de stel draad lang maken, hoor. (dan bedoel ik wel in het horizontale vlak)
Als hij dan maar wel recht loopt.
Ook weer uit de radiografische hobby: de servo van de hoogte- en richting roeren zaten voorin het vliegtuig. En de genoemde roeren een meter verder naar achter.
Re: Aandrijving wissels
Theo,
Klopt dat je ze in een modelvliegtuig wel verder weg zet, heb daar ook mijn ervaring in als ex-modelvlieger,
Alleen in modelspoorland kom je met het probleem dat je iets meer servo`s gebruikt dan in een gemiddeld vliegtuig, en dat ze dan ook nog eens erg dicht bij elkaar kunnen liggen in stations, waardoor domweg de ruimte er niet is om alles van afstand goed langs elkaar te krijgen zonder dat je een goede wisselomlegging verstoord.
Mvg
Freddy
Klopt dat je ze in een modelvliegtuig wel verder weg zet, heb daar ook mijn ervaring in als ex-modelvlieger,
Alleen in modelspoorland kom je met het probleem dat je iets meer servo`s gebruikt dan in een gemiddeld vliegtuig, en dat ze dan ook nog eens erg dicht bij elkaar kunnen liggen in stations, waardoor domweg de ruimte er niet is om alles van afstand goed langs elkaar te krijgen zonder dat je een goede wisselomlegging verstoord.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Aandrijving wissels
Nee ik had het wel degelijk over de elektrische bedrading. Heb dit overigens niet van mezelf maar uit een van de discussies op BNLS betreffende een Servo aandrijving voor 4 stuks ook in de maak via/bij Karst.
Wie ben ik om te twijfelen aan deze uitspraken en al helemaal niet om te experimenteren als het niet nodig is.
Wie ben ik om te twijfelen aan deze uitspraken en al helemaal niet om te experimenteren als het niet nodig is.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Aandrijving wissels
Freddy,
daar heb je helemaal gelijk in.
Maar het voordeel, om dan een wat langere afstand te kunnen over bruggen is dan ook weer, dat je de aansturingen (=servo's) trapsgewijs achter elkaar kunt leggen.
Of een onderliggend spoor vrij kunt houden.
daar heb je helemaal gelijk in.
Maar het voordeel, om dan een wat langere afstand te kunnen over bruggen is dan ook weer, dat je de aansturingen (=servo's) trapsgewijs achter elkaar kunt leggen.
Of een onderliggend spoor vrij kunt houden.
Re: Aandrijving wissels
Rob,R Fongers schreef:Nee ik had het wel degelijk over de elektrische bedrading. Heb dit overigens niet van mezelf maar uit een van de discussies op BNLS betreffende een Servo aandrijving voor 4 stuks ook in de maak via/bij Karst.
Wie ben ik om te twijfelen aan deze uitspraken en al helemaal niet om te experimenteren als het niet nodig is.
als het op jouw manier werkt en je bent er tevreden over, wie ben ik dan om het te weerleggen.
Ik heb er nu, op mijn koploper testbaantje een paar verlengd tot een meter aan toe, en het werkt, bij mij, goed.
Trouwens, doe jij nog meer met servo's?
Ik stuur er ook overweggetjes mee aan en wil straks ook de loc-loods deuren zo besturen.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Aandrijving wissels
Theo,
k begrijp je zou ook zo zijn indien nodig maar is niet van toepassing. Voor de rest doe ik (nog) niets met servo's
Maar vandaag was het werkplaatsdag, nw aanwinsten voorzien van weerstandslak en locs weer op de baan krijgen en er komen er nog een paar aan dus moet ruimte maken
Grtzz Rob
k begrijp je zou ook zo zijn indien nodig maar is niet van toepassing. Voor de rest doe ik (nog) niets met servo's
Maar vandaag was het werkplaatsdag, nw aanwinsten voorzien van weerstandslak en locs weer op de baan krijgen en er komen er nog een paar aan dus moet ruimte maken
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Aandrijving wissels
Rob,
als je in de problemen komt, omdat je loc's teveel hebt, ..... stuur ze maar op hoor.
als je in de problemen komt, omdat je loc's teveel hebt, ..... stuur ze maar op hoor.
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Aandrijving wissels
Grrrrrrrrrrrrrr
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Aandrijving wissels
Rob (en anderen), enorm bedankt voor de uitgebreide toelichting. Dat er een 4-kanaals sturing van K. Drenth in de maak is, is goed nieuws. Wanneer mijn baan Saraan de deur uit is, hoop ik om met mijn eigen servo-testen te kunnen beginnen. Ik kan haast niet wachten.
groetjes,
groetjes,
Re: Aandrijving wissels
Weet iemand of die aansturingen voor 1 servo nog te krijgen zijn via Karst? Of wordt het wachten op de volgende lichting?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Aandrijving wissels
Volgens mij volgende lichting Steven, maar stuur ff bericht via http://www.beneluxspoor.net/index.php/t ... 736.0.html
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Aandrijving wissels
OK, gedaan.
Ik ben benieuwd, het is wel erg interessant, zeker met puntstukschakeling voor die prijs. Kan ik nog eens een Flm wisseltje op een cruciale plaats vervangen...
Op BNLS verwees dit draadje me naar een Yank die ook leuke dingen aanbiedt. Iemand hier ervaring mee?
Ik ben benieuwd, het is wel erg interessant, zeker met puntstukschakeling voor die prijs. Kan ik nog eens een Flm wisseltje op een cruciale plaats vervangen...
Op BNLS verwees dit draadje me naar een Yank die ook leuke dingen aanbiedt. Iemand hier ervaring mee?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Aandrijving wissels
Ik lees dat jullie hoofdzakelijk digitaal de wissels aansturen.
Zelf wil ik mijn Peco wissels analoog gaan schakelen, kan iemand mij vertelle hoe dat dan aangesloten moet worden?
En kan ik dan het beste een servo of een wisselaandrijving van Peco gebruiken, en wat heb ik nodig voor beiden?
Zelf wil ik mijn Peco wissels analoog gaan schakelen, kan iemand mij vertelle hoe dat dan aangesloten moet worden?
En kan ik dan het beste een servo of een wisselaandrijving van Peco gebruiken, en wat heb ik nodig voor beiden?
Re: Aandrijving wissels
Hallo Sander,
als je de wissels met een servo wilt aansturen, kun je daar de "Esu SwitchPilot Servo" voor gebruiken.
Die heeft 8 aansluitingen, om 4 servo's in twee standen te zetten.
als je de wissels met een servo wilt aansturen, kun je daar de "Esu SwitchPilot Servo" voor gebruiken.
Die heeft 8 aansluitingen, om 4 servo's in twee standen te zetten.
Re: Aandrijving wissels
Dank je wel,
Maar als ik het goed lees moet je deze aansluiten op een digitaal systeem. En dat wil ik nu net niet.
Ik wil een analoog schakelbord maken met momentschakelaars en LED's.
Maar als ik het goed lees moet je deze aansluiten op een digitaal systeem. En dat wil ik nu net niet.
Ik wil een analoog schakelbord maken met momentschakelaars en LED's.