decoder en stroomonderbreking

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
brink

decoder en stroomonderbreking

Bericht door brink »

Hallo,

Ik ben bezig met het inbouwen van decoders in een aantal van mijn locs. Bij het rijden (bijvoorbeeld bij slecht schoongemaakt stukje rails of bijvoorbeeld sommige kruiswissels) vallen een paar locs soms helemaal stil (missen net een stukje stroom) en beginnen dan met een beetje geluk na korte tijd weer te rijden (of je moet ze een zetje geven).
Bij een treinstel is dat nog wel enigszins op te lossen door de stroomafname via meerdere bakken te laten lopen, maar bij een locomtief is dat bijna niet te doen volgens mij.
Analoog kun je proberen om in zo'n geval een condensator in te bouwen, die vangst dan de stroomloze stukjes even op, maar hoe werkt dat digitaal? Zo'n condensator heeft een nadrukkelijke + en - pool, terwijl dat bij een decoder volgens mij net anders werkt.
Kan je digitaal ook zo'n schakelijk maken? En zo ja hoe moet je dat allemaal dan aansluiten? Hoe groot moet zo'n condensator dan zijn?

Bedankt alvast voor jullie meedenken!

Garmt Brink
Ede

Rob Fongers

Re: decoder en stroomonderbreking

Bericht door Rob Fongers »

Garmt

Enigste oplossing is je wissels en stroomafname goed schoon te houden. Evenals het vlak liggen van je wissels, geen hobbels of verdraaiingen want dat is meestal het probleem.

Of extra voeding van je wagons af te halen. Doen ze bij Railz ook :o

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie