Pagina 1 van 1

afstanden tussen sporen

Geplaatst: 15 okt 2019 16:47
door Gilbert
Goede avond beste spoorliefhebbers ,

ik ben nieuw hier , ik ga wegens te weinig plaats , overschakelen van HO naar N spoor .
kan dan langere treinen rijden , en dan ook met Americaanse locs rijden .
heb nu een paar vragen , ik heb nu 2 verdiepen , die wil ik dus behouden .
in N spoor , wat is de MINIMUM afstand tussen 2 bochten ( center tot center rail ) om zonder problemen met lange personenwagens te kunnen passeren , zonder dat ze elkaar raken ?
wat is de normale afstand tussen opstelsporen ?
heeft er iemand van jullie ook een ECOS ESU centrale , en hoe moet ik die dan instellen voor gelijkstroom of gepaste voltage ?
en belangrijkste vraag : welk merk sporen word er over het algemeen het meeste gebruikt ?
ik denk dat ik toch wel zou kiezen voor sporen met ballast .
zo , een hele boterham , hopelijk kan iemand me beetje raad en antwoorden geven .
Dank bij voorbaat ,
Vriendelijke groeten ,
Gilbert

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 15 okt 2019 19:25
door TonN
Ik weet de maten niet voor de vs, wel die in Nederland.
Vroeger was de hart tot hart afstand 4 meter. Later werd dat groter. Na de herbouw was de wisselstraat op Utrecht CS noord 5 meter. 4 meter betekent 25 mm in N. Echter bij de kleinste boogstralen gaat dat natuurlijk niet werken. Bij R1/R2 (straal ongeveer 20 mm) 33.6 mm, de standaardmaat aanhouden. Bi R3/R4 (straal ongeveer 40 cm) kan 28 mm prima.
Kleinere afstand geeft de illusie van een langere baan.
Een station met 33.6 mm oogt heel anders dan een station met 28 mm. Zet maar eens 2 treinen op de afstanden en vergelijk.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 15 okt 2019 21:34
door Nico Essers
Gilbert, ik heb even de handleiding nagekeken van de ECoS maar kan zoals ik al verwachte niets vinden over wisselstoom. Volgens mij levert de ECoS uitsluitend gelijkstroom. Uit de doos sluit je hem aan met de draadjes B en O. Voor iedere railstaaf dus 1 aansluiting. Je kunt wel het voltage instellen tussen 14,5 V en 21,5 V via een schroef op de voeding. Op de ECoS zelf kun je het ingestelde voltage controleren met de stroom monitor. Advies is 15 V - 16V voor N spoor. Het is allemaal terug te vinden in de handleiding.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 15 okt 2019 22:32
door Merijn
Hoi Gilbert,

Voor minimale afstanden etc. zou je ook even kunnen kijken bij de NEN-normbladen die er zijn voor onze hobby. Staat ook altijd aparte waarden voor onze geliefde schaal 1:160 bij :mrgreen:

https://www.nproject.org/nl/diversen/ne ... downloaden

Dit is sowieso een erg leuke site om eens op te grasduinen.
Hopelijk heb je hier wat aan!

Groet, Merijn

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 16 okt 2019 09:16
door Sandopie
Nico Essers schreef: 15 okt 2019 21:34 Volgens mij levert de ECoS uitsluitend gelijkstroom.
Sorry Nico,

Bij digitaal bestaat er geen gelijkstroom. Alle centrales leveren een vorm van wisselstroom.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 16 okt 2019 10:01
door Nico Essers
Nu ben ik even de weg kwijt. Zoals ik het altijd heb begrepen is gelijkstroom (DC) een stroom van de min-pool naar de plus-pool en heeft dus altijd de zelfde richting. Bij wisselstroom (AC) wisseld de stroom continu van richting. Wisselstroom wordt gebruikt voor 3-rail systemen en gelijkstroom voor 2-rail systemen zoals N-spoor. Bij digitaal wordt de stroomsterkte niet meer gevarieerd maar constant gehouden en middels pulsen doorgegeven aan de decoder maar blijft gelijkstroom.
Klopt dit nu of zie ik het verkeerd.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 16 okt 2019 12:19
door Willempie
Juist, alleen spreken we bij Digital niet meer over DC of AC, maar over DCC, Motorola of Selectrix.
En digital is een soort van wisselspanning, waarbij de frequentie verandert.
https://www.nmra.org/sites/default/file ... s_2006.pdf

En voor de afstanden tussen het spoor is er het profiel van vrije ruimte beschreven in NEM 103
https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_103_nl.pdf

Groetjes.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 16 okt 2019 23:01
door Nico Essers
Ik heb de gelinkte documenten bekeken en hierin staat de volgende passage.

Digital Decoders intended for "N" and smaller scales shall be designed to withstand a DC voltage of at least 24 volts as measured at the track. Digital Decoders intended for scales larger than "N" shall be designed to withstand a DC voltage of at least 27 volts as measured at the track.

Ofwel de decoders moeten ontworpen zijn om een gelijkstroom van tenminste 24 of 27 volt te kunnen verdragen gemeten aan de rails. De basis lijkt dan toch gelijkstroom te zijn, echter zodra een signaal verstuurd wordt lijkt het een beetje op een soort wisselstroom. Nu ben ik geen elektrotechnicus dus bezit ook niet voldoende kennis om hier over te discussiëren. Ga ervan uit dat Willempie hier veel beter in thuis is.

Voor Gilbert geldt echter dat hij in de ECoS niets hoeft om te schakelen maar gewoon volgens de handleiding kan aansluiten.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 16 okt 2019 23:05
door Sandopie
Nico,

Die voltages die genoemd worden voor N-Spoor gaan niet op voor sommige kleine decoders. Dus ALTIJD controleren of de baanspanning niet te hoog is. 15 Volt is, bij mijn weten, veilig.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 16 okt 2019 23:10
door Nico Essers
Klopt, advies voor N-spoor is 15 - 16 volt volgens handleiding ECoS. Zelf zit ik op 15 volt.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 17 okt 2019 09:46
door Hube
AC of DC?
Ik test ledjes met de weerstand altijd even door ze tegen de rails te houden.
Het maakt dan niet uit hoe ik de draadjes van de led tegen de rails hou. Links en rechts kan ik omdraaien. Een goede led brandt dan altijd. Aangezien een led een diode is zou dit niet zo zijn als de spanning op de rails DC zou zijn.
Conclusie; Er staat wisselspanning op de rails !

De ontwerp-eis van 24 V DC is waarschijnlijk bedoelt voor een decoder op een analoge baan,

Groetjes,
Gerard

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 17 okt 2019 18:38
door FidOo
Nee heeft daar niks mee te maken. Er is al veel over geschreven maar dcc is een gelijkspanning in pulsen die van polariteit wisselt. Elke puls die positief is wordt ook negatief herhaald. Bij een analoge baan veranderd de polariteit ook. Daardoor rijdt je lok achteruit. Dus die test met die led zegt niets.
De hoogte van de spanning is vastgelegd in een norm. Maar een norm is geen wet, dus fabrikanten wijken hier vanaf om kleinere decoders te kunnen maken. Dit heeft puur te maken met het feit dat de eerste centrales een hogere spanning op de baan zette als bij analoog gebruikelijk was. Toen is vast gelegd dat die spanning 24Vdc moest zijn.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 17 okt 2019 19:08
door Willempie
Nico Essers schreef: 16 okt 2019 23:01 Ik heb de gelinkte documenten bekeken en hierin staat de volgende passage.

Digital Decoders intended for "N" and smaller scales shall be designed to withstand a DC voltage of at least 24 volts as measured at the track. Digital Decoders intended for scales larger than "N" shall be designed to withstand a DC voltage of at least 27 volts as measured at the track.
Juist Nico, maar wat staat er nu echt??? Daar staat dat de decoder een gelijkspanning van 24 volt moet kunnen verdragen. En dat is een DC spanning en dat is geen digital signaal dus dat is geen DCC. Maar een pure DC spanning zonder iets extra's.

Groetjes.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 17 okt 2019 22:07
door Hube

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 21 okt 2019 12:47
door Gilbert
Beste modelspoorvrienden ,
dank jullie wel voor de geleverde raad en info .
bij deze heb ik nog een vraag : ik wil graag ook met Americaans materiaal rijden , dus locs en wagons , dan vooral containerwagons .
net zoals in het echte Americaans spoorverkeer , waar ze 2 containers boven elkaar zetten per wagon , zou ik dit dus ook willen doen .
is er onder jullie iemand die ook met Americaans materiaal rijdt ?
omdat ik met een schuin dak zit , zou ik graag te weten komen wat de MINIMUM hoogte moet zijn , om met dubbel gestapelde containers ergens onder te kunnen passeren , ik heb besloten om voor Fleischmann profi rails , met ballast bedding te kiezen .
ik hoop dat iemand , eventueel via via , me deze info kan bezorgen .
Alvast dank bij voorbaat ,

Gilbert

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 21 okt 2019 14:27
door BenQ
Gilbert,
Rails van Fleischmann met bedding is Fleischmann Piccolo, zonder bedding is de Profi rails.

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 21 okt 2019 16:01
door Nico Essers
Wikipedia zegt het volgende (lijkt vertaald te zijn met google)
Double stack vereist een hogere ruimte boven de sporen of profiel van vrije ruimte , dan andere vormen van vrachtvervoer per spoor. Double-stack auto's komen het meest voor in Noord-Amerika , waar het intermodale verkeer is zwaar en elektrificatie is minder verspreid; dus overhead spelingen zijn meestal beter beheersbaar. Toch hebben de Noord-Amerikaanse spoorwegen grote sommen geïnvesteerd te verhogen bruggen en tunnel spelingen langs hun routes en verwijder andere belemmeringen voor een groter gebruik van double stack treinen mogelijk te maken en ze meer directe routes op te geven.

CSX noemt drie doorrijhoogtes boven spoorstaaf voor double stack kosten

Doublestack 1-5,54 m
Doublestack 2-5,84 m
Doublestack 3-6,15 m
De laatste vrije ruimte biedt de meeste flexibiliteit, waardoor twee high cube containers te stapelen.

Dus als je rekening houd met doublestack 3 dan zit je al minimaal op 39 mm hoogte vanaf bovenzijde spoorstaaf.
Persoonlijk zou ik een set kopen en dit in de praktijk uitproberen.
Portalen zelf maken van hardschuim en testen maar.

https://www.trainz.com/products/kato-10 ... 0377470726

Re: afstanden tussen sporen

Geplaatst: 21 okt 2019 22:22
door Merijn
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzin ... prov=sfti1

Je kan ook hier nog even kijken voor een overzicht van wat er bij 1:1 zoals speelt. Leuk weetje: de infrastructuur van de Betuwelijn is zodanig gebouwd dat hier zonder al te grote aanpassingen ook met gestapelde containers gereden zou moeten kunnen worden.

En ik ben het met Nico eens, om het beste gevoel bij de materie te krijgen is een setje wagons kopen en te gaan proberen, passen, meten, etc.

Groet, Merijn