[DATABASE] NS/NL 186 TRAXX F140 MS2 in N
Geplaatst: 22 okt 2019 21:01
De TRAXX locomotieven is een 'familiereeks' van elektrische en dieselelektrische locomotieven welke sinds 1998 door Bombardier worden geleverd aan Europese spoorwegbedrijven. De merknaam Traxx staat voor Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility. Voor onder andere de Nederlandse markt werd de F140 MS2 serie uitgebracht. Hierbij staat F voor Freight, 140 voor tramophanging elektromotoren, MS voor meerspanningsysteem en 2 voor het aantal spanningssystemen. Formeel zijn de locomotieven geschikt te maken voor vier spanningen en wel 15 kV wisselspanning, 3 kV gelijkspanning, 25 kV wisselspanning en 1,5 kV gelijkspanning bij aanpassing van het beveiligingssysteem. Eigenlijk zijn het derhalve vier spanning systeem locomotieven. De F140 MS2 was dan ook een doorontwikkeling van de F140 MS die bedoeld was voor de SBB. De F140 MS was een zogenaamde TRAXX locomotief en de F140 MS2 een zogenaamde TRAXX2E locomotief waarbij de TRAXX2 gezien moet worden als een modernere versie van de TRAXX en de TRAXX2. De TRAXX en TRAXX2 komen/kwamen ook in Nederland en zijn genummerd in de 185 series.
De F140 MS2 is bij de DB gekenmerkt als Baureihe 186 en genummerd in de reeksen E186 met een volgnummer.
Zoals aangedragen is de TRAXX F140 MS2 geschikt voor alle vier de in Europa voorkomende bovenleiding spanningen. Bij de NMBS werd deze serie bekend als Reeks 28, in Nederland als serie 186 en in Duitsland als Baureihe 186.
De eerste voor Nederland geschikte locomotieven in deze reeks waren van de leasemaatschappij Angel Trains (tegenwoordig Alpha Trains).
In 2005 bestelde de High Speed Alliance (HSA) 12 186 locomotieven bij Angel Trains voor de HSL-Zuid, geschikt voor 160 km/u. De locomotieven kwamen aanvankelijk in de Rode huisstijl van HSA in dienst maar werden later, toen NS zelf ook TRAXX locomotieven ging aanschaffen, in de geel/blauwe huisstijl bestickerd (E 186 111 - E186 122).
In 2013 bestelde NS bij Bombardier 19 stuks 186 locomotieven die vanaf 2014 werden geleverd (E186 001 - E186 019). De bestelling werd in 2015 uitgebreid met nog eens 18 locomotieven (E186 020 - E186 037). Deze extra bestelling was nodig omdat de locomotieven uiteindelijk toch niet met de ICR stuurstandrijtuigen in trek-duw schakeling konden rijden. In 2016 werd nog eens een aanvullende bestelling van 8 locomotieven gedaan (E186 038 - E186 045). In 2018 werd besloten de 45 locomotieven te verkopen aan de leasemaatschappij Akiem en deze direct weer te leasen.
Voor de Intercity Direct en de Benelux trein huurt men van Macquarie nog eens 9 TRAXX locomotieven (E186 142, E186 144, E186 148, E186 149, E186 236 - E186 240). Deze rijden in de grijze kleur rond.
De goederenvervoerder DB Schenker gebruikt de Baureihe 186 eveneens voor vervoer in Nederland. Deze locomotieven zijn eigendom van Euro Cargo Rail (ECR) en genummerd in de reeksen 186 161-180, 186 301-332 en 186 341-345.
Ook de NMBS Cargo en haar opvolger Lineas gebruiken de TRAXX als HLE 28 en HLE 29 in Nederland. NMBS gebruikt de HLE28 eveneens voor de Benelux diensten. De Belgische locomotieven zijn genummerd in de reeksen 2801 - 2843 en 2901 - 2905.
Captrain Duitsland heeft de TRAXX locomotieven 186 151
186 152 - 186 156 en 186 459 in dienst die ook met enige regelmaat Nederland aandoen.
Diverse goederenvervoerders huren en huurden TRAXX locomotieven uit de 186 reeksen. Sommigen hebben/hadden deze in eigendom. Het is, mede door het nu en dan failliet gaan van bedrijven moeilijk aan te geven welke locomotieven door welke bedrijven gebruikt werden of worden. Mochten lezers hierbij kunnen helpen dan graag.
De volgende goederenvervoerders hebben in ieder geval de TRAXX gebruikt of gebruiken deze:
BLS, HSL, ITL, LTE, Rheincargo, Rhenus Logistics, Rurtalbahn, RTB Cargo, SBB Cargo Deutschland
Qua lease maatschappijen hebben de volgende bedrijven de volgende reeksen in eigendom die geschikt zijn voor gebruik in Nederland:
Alpha Trains: 186 101 – 186 135, 186 196 – 186 235, 186 241 – 186 251 en 186 346 – 186 350
Macquarie European Rail (CB Rail): 186 136 – 186 150, 186 236 – 186 240, 186 281 – 186 285 en 186 901 – 186 910
Railpool: 186 001-010, 186 181 – 186 183, 186 187, 186 189, 186 191, 186 251, 186 256 - 186 259, 186 292 – 186 300, 186 421 – 186 438, 186 445 – 186 459 en 186 491 - 186 510
Akiem(naast de van NS overgenomen locomotieven): 186 351 – 186 363 en 186 381 – 186 387
De F140 MS2 is bij de DB gekenmerkt als Baureihe 186 en genummerd in de reeksen E186 met een volgnummer.
Zoals aangedragen is de TRAXX F140 MS2 geschikt voor alle vier de in Europa voorkomende bovenleiding spanningen. Bij de NMBS werd deze serie bekend als Reeks 28, in Nederland als serie 186 en in Duitsland als Baureihe 186.
De eerste voor Nederland geschikte locomotieven in deze reeks waren van de leasemaatschappij Angel Trains (tegenwoordig Alpha Trains).
In 2005 bestelde de High Speed Alliance (HSA) 12 186 locomotieven bij Angel Trains voor de HSL-Zuid, geschikt voor 160 km/u. De locomotieven kwamen aanvankelijk in de Rode huisstijl van HSA in dienst maar werden later, toen NS zelf ook TRAXX locomotieven ging aanschaffen, in de geel/blauwe huisstijl bestickerd (E 186 111 - E186 122).
In 2013 bestelde NS bij Bombardier 19 stuks 186 locomotieven die vanaf 2014 werden geleverd (E186 001 - E186 019). De bestelling werd in 2015 uitgebreid met nog eens 18 locomotieven (E186 020 - E186 037). Deze extra bestelling was nodig omdat de locomotieven uiteindelijk toch niet met de ICR stuurstandrijtuigen in trek-duw schakeling konden rijden. In 2016 werd nog eens een aanvullende bestelling van 8 locomotieven gedaan (E186 038 - E186 045). In 2018 werd besloten de 45 locomotieven te verkopen aan de leasemaatschappij Akiem en deze direct weer te leasen.
Voor de Intercity Direct en de Benelux trein huurt men van Macquarie nog eens 9 TRAXX locomotieven (E186 142, E186 144, E186 148, E186 149, E186 236 - E186 240). Deze rijden in de grijze kleur rond.
De goederenvervoerder DB Schenker gebruikt de Baureihe 186 eveneens voor vervoer in Nederland. Deze locomotieven zijn eigendom van Euro Cargo Rail (ECR) en genummerd in de reeksen 186 161-180, 186 301-332 en 186 341-345.
Ook de NMBS Cargo en haar opvolger Lineas gebruiken de TRAXX als HLE 28 en HLE 29 in Nederland. NMBS gebruikt de HLE28 eveneens voor de Benelux diensten. De Belgische locomotieven zijn genummerd in de reeksen 2801 - 2843 en 2901 - 2905.
Captrain Duitsland heeft de TRAXX locomotieven 186 151
186 152 - 186 156 en 186 459 in dienst die ook met enige regelmaat Nederland aandoen.
Diverse goederenvervoerders huren en huurden TRAXX locomotieven uit de 186 reeksen. Sommigen hebben/hadden deze in eigendom. Het is, mede door het nu en dan failliet gaan van bedrijven moeilijk aan te geven welke locomotieven door welke bedrijven gebruikt werden of worden. Mochten lezers hierbij kunnen helpen dan graag.
De volgende goederenvervoerders hebben in ieder geval de TRAXX gebruikt of gebruiken deze:
BLS, HSL, ITL, LTE, Rheincargo, Rhenus Logistics, Rurtalbahn, RTB Cargo, SBB Cargo Deutschland
Qua lease maatschappijen hebben de volgende bedrijven de volgende reeksen in eigendom die geschikt zijn voor gebruik in Nederland:
Alpha Trains: 186 101 – 186 135, 186 196 – 186 235, 186 241 – 186 251 en 186 346 – 186 350
Macquarie European Rail (CB Rail): 186 136 – 186 150, 186 236 – 186 240, 186 281 – 186 285 en 186 901 – 186 910
Railpool: 186 001-010, 186 181 – 186 183, 186 187, 186 189, 186 191, 186 251, 186 256 - 186 259, 186 292 – 186 300, 186 421 – 186 438, 186 445 – 186 459 en 186 491 - 186 510
Akiem(naast de van NS overgenomen locomotieven): 186 351 – 186 363 en 186 381 – 186 387