[DATABASE] NS Rijtuigen Plan D in N
Geplaatst: 29 okt 2019 20:52
In 1949 werd door NS besloten het rijtuigpark te moderniseren en D rijtuigen aan te schaffen welke de typeaanduiding Plan D kregen. Bij Beijnes en Werkspoor werden 20 AB rijtuigen, 40 C rijtuigen en 10 RD rijtuigen besteld. Het ontwerp was gebaseerd op de vooroorlogse bolkop rijtuigen. Hierdoor leken de rijtuigen nogal op de bolkoprijtuigen, maar kregen wel andere draaistellen (Type S).
De belangrijkste uiterlijke verschillen waren de aangebrachte dakgoten en elektrische sluitseinen. In de jaren 1950 werden de rijtuigen in de toen gangbare turquoise kleur in dienst genomen. Enige jaren later werd dit vervangen door de Berlijns blauwe kleurstelling waarin de rijtuigen zouden blijven rondrijden.
In de periode 1974-1978 gingen alle rijtuigen buiten dienst. Alleen de RD rijtuigen werden omgebouwd tot stuurstandrijtuigen voor de trek-duw Beneluxtreinen. In deze vorm deden ze dienst tot ze in 1987 werden vervangen door Benelux rijtuigen van het type ICR.
AB7701-7720
De AB rijtuigen hadden acht coupés. Hierbij konden de twee middencoupés door het verwijderen van zitplaatsen geklasseerd worden als 1e klasse. Deze waren ook iets groter dan de overige coupés. Ondanks dit flexibele concept werd aan de buitenzijde wel een 1e klasse bord aangebracht. Geheel in de lijn van het toenmalige denken was de helft van de coupés ingericht als rookcoupé en de andere helft als roken/niet-roken coupé. In de roken/niet-roken coupés konden de asbakken worden afgesloten. Langs de coupés liep een zijgang met vier klapstoelen. Aan beide uiteinden van het rijtuig bevond zich een toilet. Tussen de rijtuigen bevonden zich twee schuifdeuren naar de overgang met vouwbalg. De 1e klasse stoelen waren rood, de 2e klasse grijs.
Bij de internationale klasse wijziging in 1956 werden de AB rijtuigen voortaan geheel 1e klasse rijtuigen in de reeks A7701-7720.
In het begin van de jaren 1960 werden acht 1e klasse rijtuigen omgebouwd tot 2e klasse rijtuigen. Dit waren de A7706, 7707, 7713, 7714, 7715, 7717, 7719 en 7720 die werden gewijzigd tot B7851-7858. De A7716 en 7718 werden vernummerd tot A7706 en 7707, waarmee de reeks A7701-7712 ontstond.
Bij de invoering van de computernummers in 1969 kregen de A7701-7712 de nummers 51 84 18-40 101-5 t/m 114-8 en - B7851-7858 de nummers 50 84 28-37 115-9 t/m 124-1.
C7801-7840
De derde klasse rijtuigen hadden negen coupés met een zijgang. De algehele inrichting was vooral soberder dan de AB rijtuigen. In de gang waren geen klapstoelen. Wel waren er ook twee toiletten, aan beide uiteinden één.
Bij de internationale klasse wijziging in 1956 werden de C rijtuigen gepromoveerd tot 2e klasse rijtuigen in de reeks B7801-7840.
Bij de invoering van de computernummers in 1969 kregen de B7801-7840 de nummers 51 84 29-40 101-2 t/m 148-3.
RD7651-7660
De RD rijtuigen hadden een keuken, restauratiegedeelte en bagagegedeelte. In het restauratiegedeelte was ruimte voor 15 reizigers. Verder had het restauratiegedeelte een bar. In het rijtuig was ook een conducteursruimte.
In 1954 werden de RD rijtuigen verbouwd. De tot dan toe aanwezige barruimte en informatrice ruimte werden verwijderd waardoor er 23 zitplaatsen kwamen. De geplande telefooncel werd als afgesloten ruimte behouden.
In 1961 kregen de rijtuigen de aanduiding WRD7651-7660 en in 1969 bij de invoering van de computernummers met respectievelijk de aanduiding 51 84 87-40 101-1 t/m 108-6 en 51 84 87-40 111-0 en 51 84 87-40 112-8.
In 1974 werden de RD rijtuigen verbouwd tot stuurstandrijtuigen voor de Benelux dienst en kregen de nummers 61 84 87-38 101-3 t/m 108-8. De 108-8 was hierbij de ex-RD7660.
De RD 87-40 105 en 87-40 111 werden niet verbouwd. De 51 84 87-40 105-2 werd hierom gewijzigd in 61 84 87-38 112-0. Beide rijtuigen werden in 1978 gewijzigd in 51 84 87-30 111-2 en 61 84 87-30 112-8.
Het stuurstandrijtuig 61 84 87-38 107-0 werd In 1988 verbouwd en tot 80 84 978 1 805-0 ten behoeve van afnameritten voor de 6400 serie diesel locomotieven. Dit rijtuig is nu eigendom van BSH.
De volgende Plan D rijtuigen zijn bewaarde gebleven:
AB7704 als A7704 bij VSM
AB7705 als A7705 bij VSM
AB7709 als A7709 bij NSM
C7838 als B7838 bij VSM
RD7658 als WRDk bij BSH Haarlem
RD7659 als RD7659 bij NSM
De belangrijkste uiterlijke verschillen waren de aangebrachte dakgoten en elektrische sluitseinen. In de jaren 1950 werden de rijtuigen in de toen gangbare turquoise kleur in dienst genomen. Enige jaren later werd dit vervangen door de Berlijns blauwe kleurstelling waarin de rijtuigen zouden blijven rondrijden.
In de periode 1974-1978 gingen alle rijtuigen buiten dienst. Alleen de RD rijtuigen werden omgebouwd tot stuurstandrijtuigen voor de trek-duw Beneluxtreinen. In deze vorm deden ze dienst tot ze in 1987 werden vervangen door Benelux rijtuigen van het type ICR.
AB7701-7720
De AB rijtuigen hadden acht coupés. Hierbij konden de twee middencoupés door het verwijderen van zitplaatsen geklasseerd worden als 1e klasse. Deze waren ook iets groter dan de overige coupés. Ondanks dit flexibele concept werd aan de buitenzijde wel een 1e klasse bord aangebracht. Geheel in de lijn van het toenmalige denken was de helft van de coupés ingericht als rookcoupé en de andere helft als roken/niet-roken coupé. In de roken/niet-roken coupés konden de asbakken worden afgesloten. Langs de coupés liep een zijgang met vier klapstoelen. Aan beide uiteinden van het rijtuig bevond zich een toilet. Tussen de rijtuigen bevonden zich twee schuifdeuren naar de overgang met vouwbalg. De 1e klasse stoelen waren rood, de 2e klasse grijs.
Bij de internationale klasse wijziging in 1956 werden de AB rijtuigen voortaan geheel 1e klasse rijtuigen in de reeks A7701-7720.
In het begin van de jaren 1960 werden acht 1e klasse rijtuigen omgebouwd tot 2e klasse rijtuigen. Dit waren de A7706, 7707, 7713, 7714, 7715, 7717, 7719 en 7720 die werden gewijzigd tot B7851-7858. De A7716 en 7718 werden vernummerd tot A7706 en 7707, waarmee de reeks A7701-7712 ontstond.
Bij de invoering van de computernummers in 1969 kregen de A7701-7712 de nummers 51 84 18-40 101-5 t/m 114-8 en - B7851-7858 de nummers 50 84 28-37 115-9 t/m 124-1.
C7801-7840
De derde klasse rijtuigen hadden negen coupés met een zijgang. De algehele inrichting was vooral soberder dan de AB rijtuigen. In de gang waren geen klapstoelen. Wel waren er ook twee toiletten, aan beide uiteinden één.
Bij de internationale klasse wijziging in 1956 werden de C rijtuigen gepromoveerd tot 2e klasse rijtuigen in de reeks B7801-7840.
Bij de invoering van de computernummers in 1969 kregen de B7801-7840 de nummers 51 84 29-40 101-2 t/m 148-3.
RD7651-7660
De RD rijtuigen hadden een keuken, restauratiegedeelte en bagagegedeelte. In het restauratiegedeelte was ruimte voor 15 reizigers. Verder had het restauratiegedeelte een bar. In het rijtuig was ook een conducteursruimte.
In 1954 werden de RD rijtuigen verbouwd. De tot dan toe aanwezige barruimte en informatrice ruimte werden verwijderd waardoor er 23 zitplaatsen kwamen. De geplande telefooncel werd als afgesloten ruimte behouden.
In 1961 kregen de rijtuigen de aanduiding WRD7651-7660 en in 1969 bij de invoering van de computernummers met respectievelijk de aanduiding 51 84 87-40 101-1 t/m 108-6 en 51 84 87-40 111-0 en 51 84 87-40 112-8.
In 1974 werden de RD rijtuigen verbouwd tot stuurstandrijtuigen voor de Benelux dienst en kregen de nummers 61 84 87-38 101-3 t/m 108-8. De 108-8 was hierbij de ex-RD7660.
De RD 87-40 105 en 87-40 111 werden niet verbouwd. De 51 84 87-40 105-2 werd hierom gewijzigd in 61 84 87-38 112-0. Beide rijtuigen werden in 1978 gewijzigd in 51 84 87-30 111-2 en 61 84 87-30 112-8.
Het stuurstandrijtuig 61 84 87-38 107-0 werd In 1988 verbouwd en tot 80 84 978 1 805-0 ten behoeve van afnameritten voor de 6400 serie diesel locomotieven. Dit rijtuig is nu eigendom van BSH.
De volgende Plan D rijtuigen zijn bewaarde gebleven:
AB7704 als A7704 bij VSM
AB7705 als A7705 bij VSM
AB7709 als A7709 bij NSM
C7838 als B7838 bij VSM
RD7658 als WRDk bij BSH Haarlem
RD7659 als RD7659 bij NSM