Pagina 1 van 1

Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 30 okt 2019 01:11
door PietB
Ik ge bouwen met Peco code 55 nu wil ik een dubbel sporige klimspiraal gaan bouwen met plm 8cm hoogteverschil per omwenteling.
Mijn vraag is wat is verstandig, omhoog via de buiten kant of juist omlaag via de buitenste?

grt Piet.

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 30 okt 2019 02:52
door Nico Essers
De buitenste spiraal heeft de langste rijweg en daardoor ook de kleinste hellingshoek. Daarom wordt geadviseerd om het buitenste spoor als stijgend spoor te gebruiken en het binnenste als dalend spoor.

Op onderstaande site kun je een Excel bestand downloaden waarmee je de hellingspercentages kunt uitrekenen voor een helix. Daar is het verschil tussen binnen en buiten bocht goed te zien.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... informatie

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 30 okt 2019 09:27
door Michiel
De stijgingspercentage via het buitenspoor scheelt bijna een halve procent, en dat is niet te verwaarlozen. Het verschil tussen 2% en 2,5% is flagrant. Wanneer je de vrijheid hebt om te kiezen, niet twijfelen: stijgen via het buitenspoor!

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 30 okt 2019 09:36
door Sandopie
Volgens mij is het verschil, gebruikmakend van Peco met HoH afstand van 26mm, ongeveer 0.2% en geen 0.5%.

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 30 okt 2019 09:40
door Michiel
In een bocht, met wat marge is het dikwijls meer dan 26mm, maar rekenkundig heb je gelijk. ;)

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 30 okt 2019 18:33
door Nijboer
Ga gewoon op safe: buitenzijde stijgen, binnenzijde dalen.

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 30 okt 2019 22:38
door Ipio
Buitenspoor stijgen en binnenspoor dalen.
De hoogte iets kleiner maken naar bijv. 6 cm wordt de stijging minder steil.
Heb zelf de hoogte op 55 mm gemaakt met verkanting.

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 31 okt 2019 05:58
door TonN
Verschil in straal maakt ook uit. Hoe harder een wagen naar de zijkant van de rails wordt getrokken, hoe meer weerstand hij geeft. Een trein in de buitenboog heeft net iets minder last hiervan.

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 01 nov 2019 21:53
door PietB
Duidelijke antwoorden, dank daar voor.
Ik kan met een gerust hart gaan bouwen.

grt Piet.

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 02 nov 2019 14:17
door Wim H
Nog even als algemene toevoeging: stijgen via het buitenste spoor is aanbevelenswaardig, maar niet noodzakelijk. Uiteindelijk gaat het om het stijgingspercentage. Je kunt dus ook prima via het binnenste spoor stijgen, mits de helling niet te steil is. Doorgaans zul je dan een grote straal nodig hebben.
Een voorbeeld is bv Backeramm am Rhein van Jeroen hier op het forum. Daar wordt ook zonder problemen met lange treinen via het binnenste spoor omhoog gereden. Maar de boogstraal van de helix is daar wel erg ruim.
Groet, Wim

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 03 nov 2019 21:15
door shoven
Een andere overweging is om een ovaal te gebruiken i.p.v. een cirkelvormige constructie. Je hebt dan meer lengte per omwenteling en dus een lager stijgingspercentage.
Meerdere banen hier op het forum maken hier gebruik van.

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 06 nov 2019 17:39
door martindomburg
Ik werk hier met max 2,5% het liefst 2%

Ik stijg bewust buitenom maar heb gemerkt dat binnendoor ook kan. Ik rij met diverse slepen met enkel en dubbeltractie van 1 tot 4 meter lang.

De loc en de weerstand van de trein zijn erg bepalend of de trein omhoog komt of niet. Maat met deze hellingspercentage heb ik nog geen issues gehad.

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 06 nov 2019 17:56
door Ronald1
Hoi Piet,

Ik gebruik een stijgingspercentage van circa 2% en heb mijn helix opgebouwd met R3 en R4 Fleischmann piccolo bochten met 1 rechte rails (9100) ertussen aan beide kanten. Dat geeft omloop van circa 3 meter in buitenbocht (stijg kant) en 6 cm hoogte stijging per omloop, daar passen de treinen ook prima onder.

Afbeelding

groet

Ronald

Re: Klimspiraal vraag.

Geplaatst: 06 nov 2019 18:12
door martindomburg
Rechte rail ertussen is wel prettiger ivm uitzetten maar ook verdeel je de krachten over de wagons geleidelijker bij lange slepen