Ik heb een setje 'gevoelige' NS plan D rijtuigen van Arnold. Recentelijk heb ik daar een Fleischmann BR221 (V200.1) voorgezet. Bij het minste of geringste lieten de wagons echter de lok los. Andere loks (minitrix, brawa) geprobeerd en daar veel minder problemen mee.
Na wat nader onderzoek merkte ik dat het fleischman koppeling mechanishme dat er op zit anders is dan bij de andere merken, met meer ruimte voor de koppeling om wat naar beneden te hangen of omhoog te staan.
Vervolgens op kruipmode het probleem bestudeerd en dan zie je dat langzaam maar zeker de koppeling van de lok omhoog gaat, totdat ie er uiteindelijk uitschiet.
Deze fleischmann lok voor zat andere slepen gezet en nooit problemen gehad, dus het intrigeerd en irriteerd dat hij met deze wagons zoveel problemen heeft.
Ik heb bijgevoegd een foto van het moment net voordat de koppeling los schiet.
Iemand suggesties wat er gedaan kan worden om het te verhelpen, of is dit iets (dat bepaalde loks bepaalde wagons niet schijnen te mogen) waar ik gewoon mee moet leren leven?
alvast bedankt!
Sander
Fleischman koppelingen die loslaten
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Fleischman koppelingen die loslaten
- Bijlagen
-
- IMG_20191119_214338.jpg (91.63 KiB) 1831 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Fleischman koppelingen die loslaten
Fotolijm op 1 koppeling, dan koppelen. 15 min laten drogen. Mooie ervan is dat het makkelijk los kan gemaakt worden en de resten los van de koppeling kunnen. Zonder beschadigingen.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Fleischman koppelingen die loslaten
Of je gebruikt andere koppelingen. De Fleischmann profi koppelingen geven dit probleem niet, evenmin de Dapol koppelingen.
Het heeft overigens denk ik minder met de Fleischmann lok te maken en meer met de Arnold wagens. Deze hebben nogal de neiging wat naar beneden te hangen.
Het heeft overigens denk ik minder met de Fleischmann lok te maken en meer met de Arnold wagens. Deze hebben nogal de neiging wat naar beneden te hangen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Fleischman koppelingen die loslaten
Rapido koppelingen zijn altijd best wel stom. Ik raad je aan om andere koppelingen te gebruiken. Meestal gebeurt dit als de wagens te zwaar lopen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Fleischman koppelingen die loslaten
Bedankt @Ronald2016. Zeker een handige tip, helaas staan bij mij de treinen niet echt permanent op de baan (het is een modulaire baan die meer in de kast staat dan in rij-klare staat is ivm ruimte gebrek
@WilcoV inderdaad, de Arnold wagons hebben ietwat lastige koppeling, al gaat het met de meeste loks wel goed. Ik gebruik de fleischmann profi koppeling om de sleep van plan D wagons te koppelen (mooi spul die kort koppelingen), maar ik heb de rest van mijn verzameling is er niet mee uitgerust, want dat zou nogal wat werk zijn. Misschien toch maar eens over nadenken.....
@WilcoV inderdaad, de Arnold wagons hebben ietwat lastige koppeling, al gaat het met de meeste loks wel goed. Ik gebruik de fleischmann profi koppeling om de sleep van plan D wagons te koppelen (mooi spul die kort koppelingen), maar ik heb de rest van mijn verzameling is er niet mee uitgerust, want dat zou nogal wat werk zijn. Misschien toch maar eens over nadenken.....
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Fleischman koppelingen die loslaten
De oplossing hiervoor heb ik een poosje terug op 1zu160 gelezen, maar dat vind ik nu natuurlijk niet terug.
Het probleem is dat niemand de Arnold koppeling maakt zoals deze oorspronkelijk is bedacht, er hoort een driehoekig hapje in de kop te zitten maar tegenwoordig wordt dat recht uitgevoerd. Bij oude Arnold producties voorkomt dit hapje dat de koppeling naar boven kan losschieten, ik heb het net nog gecontroleerd met plan D rijtuigen die wel voorzien zijn van deze uitsparing. Tegenwoordig maakt Arnold NEM-koppelingen waar dit stukje ook ontbreekt: voorbeeld. Het gaat om de pijlvorm bij het schuine deel aan de voorkant, bij andere merken is dit een recht stuk.
Kortweg, een stukje uit de koppeling vijlen en het probleem zou opgelost moeten zijn.
Het probleem is dat niemand de Arnold koppeling maakt zoals deze oorspronkelijk is bedacht, er hoort een driehoekig hapje in de kop te zitten maar tegenwoordig wordt dat recht uitgevoerd. Bij oude Arnold producties voorkomt dit hapje dat de koppeling naar boven kan losschieten, ik heb het net nog gecontroleerd met plan D rijtuigen die wel voorzien zijn van deze uitsparing. Tegenwoordig maakt Arnold NEM-koppelingen waar dit stukje ook ontbreekt: voorbeeld. Het gaat om de pijlvorm bij het schuine deel aan de voorkant, bij andere merken is dit een recht stuk.
Kortweg, een stukje uit de koppeling vijlen en het probleem zou opgelost moeten zijn.
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Fleischman koppelingen die loslaten
Bedankt @@Rick dat is zeer interessant, ga ik binnenkort even beter bestuderen.
Volgens mij hebben de Arnold loks wel de 'oorspronkelijke' koppelingen maar de loks over het algemeen niet. Ga dus eens kijken hoe dat allemaal met elkaar werkt.
Volgens mij hebben de Arnold loks wel de 'oorspronkelijke' koppelingen maar de loks over het algemeen niet. Ga dus eens kijken hoe dat allemaal met elkaar werkt.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Fleischman koppelingen die loslaten
Ik heb nog wat expirementen uitgevoerd wat betreft de verschilende koppeling.
Als je 2 oorspronkelijke Arnold koppelingen (met het hapje) aan mekaar koppelt zit dat hartstikke goed vast (superieur mechanisme).
Als je 2 normale rapido koppelingen aan mekaar koppelt werkt dat ook nog best aardig omdat de trekkracht ervoor zorgt dat de vlakke stukken netjes bij elkaar blijven.
Echter, zodra je een normale Rapido koppeling en die oorspronkelijke (met het hapje) met elkaar koppelt werkt het erg slecht. Er is onvolvoende grip.
Dus de oplossing is simpel: ik zal de koppelingen van de arnold wagons aanpassen naar normale rapido koppelingen (dat is heel wat minder werk dan de rest van mijn spul gaan overzetten op de koppelingen met het hapje erin).
bedankt allen voor de tips. Heb weer wat geleerd
groetjes,
Sander
Als je 2 oorspronkelijke Arnold koppelingen (met het hapje) aan mekaar koppelt zit dat hartstikke goed vast (superieur mechanisme).
Als je 2 normale rapido koppelingen aan mekaar koppelt werkt dat ook nog best aardig omdat de trekkracht ervoor zorgt dat de vlakke stukken netjes bij elkaar blijven.
Echter, zodra je een normale Rapido koppeling en die oorspronkelijke (met het hapje) met elkaar koppelt werkt het erg slecht. Er is onvolvoende grip.
Dus de oplossing is simpel: ik zal de koppelingen van de arnold wagons aanpassen naar normale rapido koppelingen (dat is heel wat minder werk dan de rest van mijn spul gaan overzetten op de koppelingen met het hapje erin).
bedankt allen voor de tips. Heb weer wat geleerd
groetjes,
Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain