Pagina 1 van 1
Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 19:14
door rpph
Goedenavond,
Ik ben nieuw op dit forum en ik zal binnenkort mezelf even netjes voorstellen. Ben herintrede na 45 jaar...
Over een tijdje wil ik een weer een behoorlijk baan bouwen, maar voorlopig wil ik beginnen met een kleintje, waarmee ik wil experimenteren met digitaal en zo.
De afmetingen zijn 145 x 80 cm.
Mijn voorkeur gaat uit naar veel rijden en om ervaring op te doen met bouwen en digitaal.
Ik hoop dat jullie me jullie oordeel willen geven over het baanplan.
Ik ga rijden met redelijke korte treinen, logisch op zo'n klein baantje
In het plaatje is groen 0-nivo, oranje zijn de hellingen en rood is nivo 1.
Ben benieuwd en alvast bedankt voor jullie hulp!

Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 21:50
door bpieters
Welkom op dit forum!
Als uitprobeer en leer ontwerp lijkt me dit wel goed.
De helling in het midden zal wel redelijk steil worden maar voor korte treinen zal het wel gaan denk ik.
Waar je verder aan moet denken zijn de keerlussen in het plan.
Dit kun je oplossen met keerlus modules.
Een of meer rangeer cq opstelsporen bij het station toevoegen is nog een optie.
Eventueel kun je in het rode gedeelte nog een passeer mogelijkheid maken (dus gedeeltelijk dubbelsporig).
groet,
Bert
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 21:59
door rpph
Bert,
Hartstikke bedankt voor je reactie.
Inderdaad is het inhaalspoor een goed idee, met wel R1 worden dan.Ik ga aan de slag

De hellingen zijn 3,7 en 3,9%, dus moeten kunnen met kortere treinstellen.
Naar de keerlus moet ik nog goed kijken, maar ik dacht er maar eentje te hebben, de diagonaal op 0-nivo.
Nogmaals dank,
Groet
Raymond
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 22:11
door spoor65
Welkom op het forum,
Leuk eenvoudig plan om mee te beginnen en als leerschool.
Idd de keerlussen, je noemde er al 1, maar als je over je hoger gelegen spoor gaat (Rood dus) kom je ook in een keerlus situatie.
mvg
Freddy
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 22:16
door rpph
Freddy, dank voor je reactie.
Ik vind het al moeilijk genoeg voor mij haha.
De 2e keerlus zie ik nu ook, moet nog even uitzoeken waar de isolaties moeten komen. Leuk studie-objectie.
Voorlopig maar eens de tafel bouwen.
Ik lees hier en daar dat je op 2 cm xps zou moeten bouwen. Is dat een goed plan als ik geen waterpartij en zo ga maken?
Groet
Raymond
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 22:52
door spoor65
Raymond,
Waar je op zou moeten bouwen, is eigenlijk helemaal aan wat jij prettig vind werken.
Ik heb nog nooit een cm xps gebruikt, al heeft het zeker mogelijkheden.
Zelf werk in vooral met 6mm populieren multiplex op een open frame.
Eventueel zou je dan als railbedding een dun laagje kurk (2 a 3mm) kunnen gebruiken, of de xps ondervloerplaten van b.v. gamma,
Ik gebruik kurk, gewoon omdat het al een mooie basis kleur heeft en je er een mooi spoordijkje mee kunt creΓ«ren.
Klein voordeel, met de nadruk op klein, het reduceert een beetje het geluid, maar stel je daar niet te veel van voor.
mvg
Freddy
p.s. nog even een tip, mooie site met heel veel informatie die je een goede basis kennis kan geven, op eigenlijk elk gebied van onze hobby en ook op digitaal.
https://www.nproject.org/nl/
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 23:07
door bpieters
Hoi Raymond,
In het groene gedeelte dus niveau 0 zijn er 2 keerlussen en in rood/oranje ook nog 1.
Ik gebruik ook kurk voor onder de rails en dat voldoet prima.
De site die Freddy noemt is idd een aanrader.
Daar wordt ook de keerlus behandeld.
En anders stel je hier gewoon je vraag.
groet,
Bert
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 23:21
door rpph
Bert en Freddy,
Dank, dank, kurk it is

3 keerlussen dus...Als ik maar lang genoeg naar het plan kijk, zie ik er eindelijk ook 3 lol.
Moet nog een keer goed nadenken of ik er wel 3 nodig heb om 2-richting rijden mogelijk te maken.
Groet
Raymond
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 23:46
door bpieters
Hoi Raymond,
Met een keerlusmodule in de groene diagonaal heb je de onderste 2 keeerlussen al opgelost.
Diagonaal aan beide zijden tpv de wisselaansluiting in beide rails isoleren.
En dan nog 1plaatsen in het rode of oranje spoor op niveau 1.
Ook hier bij beide wisselsaansluitingen de rails isoleren.
Dan is het keerlusprobleem opgelost.
groet,
Bert
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 14 dec 2019 23:49
door rpph
Bert,
Dat zijn nog eens goeie adviezen!
Julie zorgen er wel voor dat m'n bouw-koorts aangewakkerd wordt..
Dank
Raymond
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 15 dec 2019 00:00
door bpieters
Dat is ook de bedoeling


We willen wel snel het resultaat zien natuurlijk.
Bert
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 16 dec 2019 00:21
door Nico Essers
2 Keerlussen is voldoende om te wisselen van richting links en rechts om. Ik heb je plan aandachtig bekeken maar zie toch echt geen derde keerlus. Je hebt de groene diagonaal als keerlus en de rode keerlus. Als je beide keerlussen even wegdenkt dan blijft er een simpel groen ovaal met zijtak over waarbij de polariteit nergens veranderd.
Aan de afbeelding te zien werk je met Railmodeller. Zet de keerlussen op een eigen layer en schakel deze uit. Dan zie je wat ik bedoel.
Leuk testbaantje dat zeer veel kennis oplevert qua digitaal maar ook qua aankleding. Is vergelijkbaar met mijn testbaantje waar ik al heel veel van geleerd heb.
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 16 dec 2019 09:41
door Wim H
Nico,
De diagonaal resulteert in 2 keerlussen in het groene deel. Je kunt dat echter oplossen met slechts 1 keerlusmodule, mits de langste trein niet langer is dan de diagonaal. De 3e keerlus is het rode deel.
Dus 3 keerlussen, maar slechts 2 keerlusmodules nodig
Aan de topicstarter: ik zou in het rode traject nog een passeerspoor aanleggen (wat Bert ook al aangaf). Dat geeft net iets meer flexibiliteit met het rijden. Nu past er slechts 1 trein op dat hele traject.
Groet, Wim
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 16 dec 2019 13:53
door Nico Essers
Het is hoe je het bekijkt Wim, ik zie de diagonaal (die heb je nodig om te kunnen keren en dus de polariteit wijzigt) als "keerlus* en dus keerlusmodule 1 en de rode voor keerlusmodule 2. De buitenste groene lussen keren de trein niet maar vormen gezamenlijk een ovaal. Het woord lus in keerlus hoeft mijns inziens geen lus te zijn. Echter kun je inderdaad 2 keerlussenmodules in de groene lussen plaatsen indien de diagonaal te kort zou zijn. Ik blijf er echter bij dat deze lussen de trein en de polariteit niet keren.
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 16 dec 2019 14:23
door Wim H
Hallo Nico,
Ik ben het met je eens dat het woord "keerlus" verwarrend kan werken. Vaak zijn ze niet als lussen herkenbaar. En ja, of het een ovaal is met daaraantoegevoegd een keerlus, of 2 keerlussen die ook samen een ovaal vormen, dat is inderdaad afhankelijk van hoe je het bekijkt.
De reden waarom het in mijn ogen 2 keerlussen zijn, heeft Klaas Zondervan op het buurforum vorig jaar netjes uitgelegd:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221873153
Het laatste plaatje in zijn bericht laat het bekende hondebot zien, waarin in het dubbelsporige deel een wisselverbinding is geplaatst. Hierdoor ontstaat er kortsluiting. Vanwege de beperkte ruimte tussen de wissels is 1 keerlusmodule niet genoeg en zijn er 2 nodig (1 in elke lus).
Het baanplan van Raymond is in principe gelijk. Het enige verschil is dat de het diagonale spoor (de "boosdoener") nu lang genoeg is, en 1 keerlusmodule genoeg is om het op te lossen.
Wat betreft het baanplan zelf: ik zou aan de rechterkant van het station misschien nog een extra verbinding aanleggen, zodat je naar rechts rijdend ook van spoor 2 (tellend van onderen) naar het groene ovaal kunt. Momenteel kun je van spoor 1 en 2 alleen omhoog naar het oranje/rode traject.
Groet, Wim
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 16 dec 2019 20:42
door bpieters
Het begrip keerlus is volgens mij eigenlijk de benaming voor een situate waarin de trein ook daadwerkelijjk van rijrichting veranderd.
Beter is het volgens mij om van een polariteitsverschil te spreken als het puur om de stroomvoorziening gaat.
Bij bijv. wissels kan dat voorkomen door de geleidende puntstuken zonder dat er sprake is van een keerlus.
Dat is vaak ook gemakkelijker waar te nemen zoals de diagonaal in dit onderhavige geval.
Groet,
Bert
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 17 dec 2019 00:01
door Nico Essers
Als ik eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik vanmiddag tijdens mijn rit naar het werk over de situatie zoals Klaas op het buurtforum uitlegt, aan het nadenken was. (phoe wat een zin

) Het vormt een lus maar de trein keert niet zolang hij geen gebruik maakt van de wissel. Toch zijn de lussen de enige plek om de keerlusmodule's in te bouwen en kan je de baan van Raymond er mee vergelijken.
Dus mijn gedachte was het uiteindelijk eens met jullie uitleg.
Maar alles gein ten spijt is het gewoon belangrijk om de pijnpunten in een baan te herkennen en daar een oplossing voor te zoeken. Of het dus een module meer of minder is maakt niet veel uit zolang het maar werkt

Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 25 dec 2019 19:16
door rpph
Beste Bert, Nico en Wim,
Dank voor jullie reacties! Stukje bij beetje begin ik de hele keerlus discussie warempel te begrijpen. Proficiat voor jullie!
Het passeer spoor in het rode traject ben ik aal een tijdje mee bezig, maar vindt het nog niet zo mooi.
Wim, de connectie vanaf het station ga ik zeker doen!
Dank iedereen.
Raymond
PS. Het hout wordt deze week op maat gezaagd

Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 25 dec 2019 23:34
door rpph
Hi, Iedereen nog een fijn Kerstfeest!
Hieronder even een printscreen van mn aanpassingen.
Ik heb het inhaalspoor erin gekregen en de nieuwe wissels, maar niet na lange onderhandelingen thuis over de maat van de tafel (die is nu iets groter hehe).
Ook de helling aangepast omdat ik er niet echt gelukkig mee was. Op deze manier kan ik het in ieder geval beter onder de 4% houden een is er meer spoor in het zicht.
Dank iedereen voor de hulp!
Groet
Raymond

Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 26 dec 2019 14:24
door bpieters
Hoi Raymond,
Voor jou ook prettige kerstdagen en jaarwisseling.
Dit lijkt me een leuk ontwerp zo!
Groet,
Bert
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 26 dec 2019 16:54
door bpieters
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 26 dec 2019 23:03
door rpph
Scherp oog Bert

In feite gingen de onderhandelingen in fases. Het begon met 122 x 61 naar wat het nu geworden is : 165 x 80.
Nu heb ik tenminste genoeg perron lengte om met 3 personenrijtuigen te rijden.
Heb er ook nog een opstelspoor bijgelegd onder het verhoogde deel en het inhaalspoor verlengd.
Moet maar eens stoppen en gaan bouwen hehe.
Groet
Raymond

Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 27 dec 2019 10:11
door bpieters
Dit zijn idd afmetingen waar je wat mee kan.122x61 is wel erg klein.Je zou nu nog bijv. linksonder nog wat opstelsporen kunnen maken.Je kunt dan ook het goederenverkeer toevoegen met een goederenloods ofzo.
Veel succes met bouwen.
Groet,
Bert
Re: Herintreder baanplan
Geplaatst: 09 mar 2020 19:48
door rpph
Sorry voor de radio-stilte maar het echte leve kwam er even tussen...
Inmiddels het ontwerp aangepast aan alle goede adviezen en dit is het geworden. Inmiddels ook de tafel gefabriceerd dus de maten zijn niet meer onderhandelbaar lol.
Ik denk dat ik alle adviezen erin gebracht heb en dat het een leuke baan wordt om mee te rijden.
Uiteraard wordt jullie input nog altijd zeer geapprecieerd.
Ik start binnenkort een nieuw draadje om jullie op de hoogte te houden van de vorderingen.
Dank voor jullie hulp!!!
Groet
Ray
