Hallo
Ik ben 2 jaar geleden begonnen met deze hobby. Ben lid geworden van een club in Assen en doe dat met veel plezier. Ik help daar mee met een club baan. Dit is ook een N-baan. Ook ben ik bezig me te verdiepen in de digitale kant en in koploper. Gelukkig zijn daar workshops voor op de club.
De kids zijn sinds kort de deur uit en ik heb me een slaapkamer toegeëigend. Dus kan beginnen met een baan te bouwen. Hopelijk ook met hulp van hier.
De baan is uitgezocht. Alleen heb ik daar het 1e probleem al waar iemand me mee kan helpen. Het is nl een HO ontwerp met stuklijst en die wil ik graag in m-spoor
Waar kan ik vragen op dit forum.
En verder. Ik werk nog een jaartje en dan stop ik. Na 45 jaar in de gezondheidszorg te hebben gewerkt. Wie nog meer wil weten. Vraag gerust.
Wie ben ik. Voorstellen dus
-
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Wie ben ik. Voorstellen dus
Welkom
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Wie ben ik. Voorstellen dus
Welkom op het form!
Ik heb geen idee of de railgeometrie van H0 over te zetten is naar N. Voor N zijn er meerdere fabrikanten voor rails en wissels. Sommigen zijn met bedding (bijvoorbeeld Fleischman en Kato) en anderen weer zonder bedding (bijvoorbeeld Minitrix en Peko). Veel mensen (ik ook) gebruiken rails van Peko. Peko heeft mooie slanke wissels in (hoofdzakelijk) 2 smaken, Code 80 en Code 55. Code 80 is de wat meer standaard 'oude' railhoogte. Bij code 55 is re rail net zo hoog maar zit hij voor een deel verzonken in de bielzen. Het zichtbare deel is lager dan bij Code 80 en toont daardoor wat realistischer. Peko heeft echter geen vaste bochten voor Code 55, alleen flexrail. Voor sommigen is dat een nadeel, ik vind dat echter een voordeel omdat je bijna automatisch de rails veel vloeiender en daardoor natuurlijk gaat leggen.
Ik heb geen idee of de railgeometrie van H0 over te zetten is naar N. Voor N zijn er meerdere fabrikanten voor rails en wissels. Sommigen zijn met bedding (bijvoorbeeld Fleischman en Kato) en anderen weer zonder bedding (bijvoorbeeld Minitrix en Peko). Veel mensen (ik ook) gebruiken rails van Peko. Peko heeft mooie slanke wissels in (hoofdzakelijk) 2 smaken, Code 80 en Code 55. Code 80 is de wat meer standaard 'oude' railhoogte. Bij code 55 is re rail net zo hoog maar zit hij voor een deel verzonken in de bielzen. Het zichtbare deel is lager dan bij Code 80 en toont daardoor wat realistischer. Peko heeft echter geen vaste bochten voor Code 55, alleen flexrail. Voor sommigen is dat een nadeel, ik vind dat echter een voordeel omdat je bijna automatisch de rails veel vloeiender en daardoor natuurlijk gaat leggen.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Wie ben ik. Voorstellen dus
Kies eerst met welk merk je wil gaan werken qua rails. De meeste merken hebben tekensjablonen of je gebruikt een ontwerpprogramma. Je kan dan de H0 ontwerp daarmee omzetten in N.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2640
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Wie ben ik. Voorstellen dus
Welkom op het N - forum .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093