Sluitseinverwondering.
Geplaatst: 17 dec 2019 00:05
Ik ben niet zo van de Black Friday, maar als Hans de TGV Réseau in de aanbieding doet voor -25%, wordt het vlees toch zwak. Uiteraard meteen maar een decoder erbij gedaan (Kühn N045). Bij ontvangst komt op een gegeven moment het besef dat de dummy motorwagen ook nog een functiedecoder nodig heeft (nabestelling - doehler&haass-fh05b).
Nu is het met digitaliseren altijd een verrassing hoe de front- en sluitseinen blijken te werken. In het meest simpele geval schakelt alles op F0 automatisch met de rijrichting (en is dus niet aan een uiteinde uit te zetten). In het mooiste geval is alles aan beide zijden individueel aan- en uitschakelbaar. Uiteraard zijn er nog meerdere tussenvormen denkbaar.
Bij de TGV-motorwagen (met de N045) schakelen zowel de front- als de sluitseinen op F0. Ik ging er dus zonder meer van uit dat dit bij de dummy dan net zo zou gaan, maar dan andersom. Deze geeft echter geen sjoege op F0. Op F1 schakelen de frontseinen en op F2 de sluitseinen.
Ik meende dat op welke F-toets de seinen reageren decoderonafhankelijk is dus; Ben ik abuis, of heeft Kato dit heel apart bedraad?
Mvg, Albert
Nu is het met digitaliseren altijd een verrassing hoe de front- en sluitseinen blijken te werken. In het meest simpele geval schakelt alles op F0 automatisch met de rijrichting (en is dus niet aan een uiteinde uit te zetten). In het mooiste geval is alles aan beide zijden individueel aan- en uitschakelbaar. Uiteraard zijn er nog meerdere tussenvormen denkbaar.
Bij de TGV-motorwagen (met de N045) schakelen zowel de front- als de sluitseinen op F0. Ik ging er dus zonder meer van uit dat dit bij de dummy dan net zo zou gaan, maar dan andersom. Deze geeft echter geen sjoege op F0. Op F1 schakelen de frontseinen en op F2 de sluitseinen.
Ik meende dat op welke F-toets de seinen reageren decoderonafhankelijk is dus; Ben ik abuis, of heeft Kato dit heel apart bedraad?
Mvg, Albert