Pagina 1 van 1

Sluitseinverwondering.

Geplaatst: 17 dec 2019 00:05
door Appie173
Ik ben niet zo van de Black Friday, maar als Hans de TGV Réseau in de aanbieding doet voor -25%, wordt het vlees toch zwak. Uiteraard meteen maar een decoder erbij gedaan (Kühn N045). Bij ontvangst komt op een gegeven moment het besef dat de dummy motorwagen ook nog een functiedecoder nodig heeft (nabestelling - doehler&haass-fh05b).

Nu is het met digitaliseren altijd een verrassing hoe de front- en sluitseinen blijken te werken. In het meest simpele geval schakelt alles op F0 automatisch met de rijrichting (en is dus niet aan een uiteinde uit te zetten). In het mooiste geval is alles aan beide zijden individueel aan- en uitschakelbaar. Uiteraard zijn er nog meerdere tussenvormen denkbaar.

Bij de TGV-motorwagen (met de N045) schakelen zowel de front- als de sluitseinen op F0. Ik ging er dus zonder meer van uit dat dit bij de dummy dan net zo zou gaan, maar dan andersom. Deze geeft echter geen sjoege op F0. Op F1 schakelen de frontseinen en op F2 de sluitseinen.

Ik meende dat op welke F-toets de seinen reageren decoderonafhankelijk is dus; Ben ik abuis, of heeft Kato dit heel apart bedraad?

Mvg, Albert

Re: Sluitseinverwondering.

Geplaatst: 17 dec 2019 09:37
door FidOo
Ik denk dat die instellingen in de functiedecoder fabrieksaf zo ingesteld staan dat F1 en f2 de F0 uitgangen schakelt. Dit ligt niet aan de bedrading. Programmeer alleen de dummy motorwagen eens als volgt. Cv33 op 2 en cv34 op 1. Als het goed is werkt je verlichting dan zoals het hoort.

Re: Sluitseinverwondering.

Geplaatst: 17 dec 2019 20:28
door martindomburg
Ook bij de FH05B is f0 de richtswisselende verlichting f0f en f0r (cv33=1 en CV34=2) .

f1 en f2 schakelen a fabriek aux 1 en aux 2. Die zitten bij de FH volgens mij op de pinnen alwaar bij de locdecoder de motoraansturing zit.

Ik denk dat je de decoder gewoon verkeerd om erin hebt geprikt :)

Groetjes

Re: Sluitseinverwondering.

Geplaatst: 17 dec 2019 23:21
door Appie173
Interessant,

Voor de TGV is automatische seinwisseling wel de te preferen optie. Voor andere voertuigen vind ik het beter als alles los schakelbaar is. Ik krijg haast de neiging om alle functiedecoders eens als test om te draaien....

Mvg, Albert

Re: Sluitseinverwondering.

Geplaatst: 17 dec 2019 23:25
door FidOo
Martin bedankt voor de correctie. Is het toch simpeler als ik had gedacht.

Re: Sluitseinverwondering.

Geplaatst: 18 dec 2019 00:36
door martindomburg
Heb het even opgezocht en het klopt, aux 1 en aux 2 zitten op de pinnen waar normaal de motoraansturing zou zitten.

Inderdaad kwestie van decoder omdraaien.

Re: Sluitseinverwondering.

Geplaatst: 02 mar 2020 19:11
door Appie173
Ik was er een tijdje niet aan toegekomen, maar afgelopen weekend de decoder omgedraaid en dat was'm inderdaad. Alleen de richting van de dummy-motorwagen was nog andersom, dus ik had keuze uit frontseinen aan beide uiteinden of sluitseinen aan beide uiteinden, maar dat is te regelen met bit 1 van CV 29.

Wel bijzonder dat het adres gewoon geprogrammeerd kan worden terwijl de decoder ondersteboven zit.

Ook het motorloze koprijtuig van mijn ICE 3 kreeg een functiedecoder dit weekend en inderdaad, die had ik aanvankelijk ook ondersteboven. Iets met een steen en een gemene ezel.

Mvg, Albert

Re: Sluitseinverwondering.

Geplaatst: 02 mar 2020 23:48
door martindomburg
Nee hier, is niet vreemd. DCC heeft geen plus of min en omdat de voedende pinnen in het midden zitten maakt het daarvoor niet uit hoe je hem erin steekt.

Alleen de aansturing zit aan de buitenzijde, en als hij dan op zijn kop zit stuur je het verkeerde aan.