Pagina 1 van 35
Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 mar 2010 22:11
door william
Al een tijdje - een jaar of 8 - ben ik in m'n vrije tijd (en als ik zin heb) bezig met het bouwen van mijn modelbaan.
Begin van het jaar eindelijk een naam bedacht voor de baan: Sankt Georgen (met dank aan de schoonouders welke hier al een aantal jaar op vakantie naar toe gaan. Daarnaast zelf ook een aantal keer geweest op de terugreis van eigen vakanties). Sankt Georgen bestaat dus echt, maar de baan is geheel een eigen verzinsel.
En het leek me wel aardig op deze site verslag te doen van mijn bouwactiviteiten.
Eerst maar eens een kennismaking met wat er tot nu toe is gebouwd.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 mar 2010 22:20
door william
En hier nog een tweetal foto's:
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 mar 2010 22:37
door evo
Ziet er netjes uit Wiliam! Wat gaat er op de baan rijden?
Groeten,
Edwin
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 mar 2010 22:43
door william
evo schreef:Ziet er netjes uit Wiliam! Wat gaat er op de baan rijden?
Groeten,
Edwin
Op deze bescheiden baan van 2.25x0.80 mtr is het idee om een zestal treinen hun rondjes te laten rijden.
Tevens pendelt er nog een rangeertreintje (V60) heen en weer.
Tijdperk III-IV, dus stoom en diesel.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 06 mar 2010 23:01
door henry
dat ziet er echt strak uit, dit belooft nog wat
ga zo door en veel fotowerk dan kunnen wij ook meegenieten
groetjes henry
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 mar 2010 10:44
door william
Uiteraard hebben we in deze 8 jaar wel meer gedaan dus hier nog een aantal foto's.
Er is een rand geplaatst aan de voorkant, het geheel is in de grondverf gezet, er is kurk gelegd onder de rails en de rails is vast gezet.
- 04 - geschilderd en kurk.jpg (88.23 KiB) 37151 keer bekeken
Tussendoor nog een keer verhuizen (handig dan dat je dan nog niet zo ver bent met de baan).
En hier nog een foto van het geheel in de nieuwe ruimte. Ook de achterkant is inmiddels voorzien van een raamwerk.
- 06 - overzicht 2006.jpg (93.7 KiB) 37151 keer bekeken
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 mar 2010 11:38
door henry
strak blauwe lucht zonder wolken als achtergrond
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 mar 2010 13:19
door william
henry schreef:strak blauwe lucht zonder wolken als achtergrond
Marrakech blauw
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 mar 2010 13:24
door henry
mooi een oostenrijkse baan met turkse invloed.
dit gaat toch wel goedkomen he
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 mar 2010 13:35
door william
Ter info: Sankt Georgen ligt in Duitsland (ongeveer een uurtje rijden vanaf Offenburg).
Er komen dus duitse treinen te rijden...
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 09 mar 2010 14:20
door shoven
henry schreef:mooi een oostenrijkse baan met turkse invloed.
dit gaat toch wel goedkomen he
Ze zijn nooit verder gekomen dan Wenen...
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 12 mar 2010 20:20
door william
En hier wederom een korte update en een paar foto's (we hebben tenslotte wel wat gedaan in deze 8/9 jaar
)
Onder andere zijn we druk geweest met de vraag: "hoe gaan we deze baan aansturen?"
Dat het niet digitaal zou worden was al wel bekend.
Na veel zoeken, wikken en wegen is het het besturingssysteem van "Van Meekeren" geworden.
Dus de printjes besteld en deze in elkaar gezet en daarna dit geheel aan elkaar smeden om de treintjes automatisch te kunnen laten rijden.
- 07 - BP's onder de baan.jpg (125.95 KiB) 19537 keer bekeken
- 08 - Samen met de printjes.jpg (109.55 KiB) 19537 keer bekeken
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 12 mar 2010 23:46
door evo
henry schreef:mooi een oostenrijkse baan met turkse invloed.
dit gaat toch wel goedkomen he
Marrakech ligt in Marokko...
Ik heb daar wel eens met de trein gereisd, geen goede ervaring. Duitsland beter.
Zal ook niet meevallen om marrokaanse modellen te vinden.
Groeten,
Edwin
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 14 mar 2010 16:27
door william
evo schreef:henry schreef:mooi een oostenrijkse baan met turkse invloed.
dit gaat toch wel goedkomen he
Marrakech ligt in Marokko...
Ik heb daar wel eens met de trein gereisd, geen goede ervaring. Duitsland beter.
Zal ook niet meevallen om marrokaanse modellen te vinden.
Groeten,
Edwin
Grapjassen
Marrakech ligt inderdaad in Marokko (wat een mooi land is. Geen ervaring met de trein daar).
En ja, er ligt ook een Sankt Georgen in Oostenrijk (net ontdekt - met dank aan het www), maar op mijn baan gaan toch echt duitse treinen rijden.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 14 mar 2010 16:51
door Robert_N-Nm
Hmm St Georgen im Schwarzwald dus, hetgeen dan dus betekent dat de Schwarzwaldbahn (Offenburg-Singen(Hohentwiel)) het voorbeeld is, das een leuk projekt. Ik ben benieuwd. Is het sporenplan eigenlijk al volledig of moet er nog een laag sporen bij bovenop. Ik word niet helemaal wijs uit de foto's??
Robert
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 14 mar 2010 17:02
door william
Robert_N-Nm schreef:Hmm St Georgen im Schwarzwald dus, hetgeen dan dus betekent dat de Schwarzwaldbahn (Offenburg-Singen(Hohentwiel)) het voorbeeld is, das een leuk projekt. Ik ben benieuwd. Is het sporenplan eigenlijk al volledig of moet er nog een laag sporen bij bovenop. Ik word niet helemaal wijs uit de foto's??
Robert
Inderdaad St Georgen im Schwarzwald, maar alleen voor de naam en omgeving verder niets.
En hier nog een overzicht van de complete baan, meer dan dit is er niet ...
Uiteraard moet het geheel nog aangekleed worden, maar dat komt nog.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 18 mar 2010 20:00
door william
Na het 'aan elkaar knopen' van de diverse printjes is het tijd om te gaan testen.
En omdat we wat eigenwijs zijn - geen raad vragen, maar zelf wat proberen - gaat het natuurlijk mis.
Trein op de baan en het werkt: HOERA ...
Helaas is dit van korte duur, haal een wissel over en een vonk, wat geknetter en een welriekende blauwe lucht op in de kamer: kortsluiting op de wissel en een opgeblazen print is het resultaat.
Wissel er uit en ook het baanplan iets aangepast.
Een nieuwe print bestelt en deze in elkaar gezet en omdat er toch nog eea aan de aansluiting van de printjes gewijzigd moest worden de plaat eveneens aangepast.
Twee gaten gemaakt zodat we aan de onderzijde van de printaansluiting kunnen komen.
En ook direct zelfherstellende zekeringen geplaatst om de printjes te beschermen. Printjes zijn beschermd en het werkt een stuk prettiger dan telkens het geheel los halen.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 18 mar 2010 21:29
door Jos
Altijd vervelend als je wat opblaast. Verstandig om ze te zekeren.
Succes met verder bouwen
Groetjes,
Jos
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 19 mar 2010 10:07
door william
Inderdaad heel vervelend als je wat opblaast.
Maar ja eigen schuld - moet ik maar niet zo eigenwijs zijn en wat beter rond kijken en informeren.
Die laatste is één van de zeven of tien regels van de 'hoofdzonden' van een modelspoorder. Zal eens kijken of ik deze nog kan vinden en hier eens posten. Heel handig voor beginners!
Zelf voldeed ik hier in ieder geval niet helemaal aan en dus door schade en schande wijzer geworden.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 19 mar 2010 10:47
door henry
william,
even een vraagje, heb jij de grondplaten van van meekeren alleen maar als doorgangsprint gebruikt voor je bekabeling of heb jij aan de onderzijde het schema mooi weggewerkt.
deze vraag omdat ik zoveel draad door elkaar zie naast je moederbords.
van meekeren heeft deze moederboards gemaakt om een hoop draad door elkaar te voorkomen.
groetjes henry
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 19 mar 2010 13:24
door william
Henry,
Omdat ik met 19 printjes, 20 als je de 'STAB' voor de printjes meerekent, het geheel (6 treinen) laat rijden heb ik de grondplaten - BP's - van Van Meekeren bij elkaar gezet en onderling hier en daar doorverbonden.
Vanaf de BP's heb ik op dezelfde plaat middels kroonsteentjes een centraal 'verzamelpunt' gemaakt van waar de diverse blokken gevoed worden. De draden naar de diverse blokken lopen middels een tweetal kabelgoten naar het betreffende blok.
Die bos draad die je ziet is dat 'verzamelpunt'.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 19 mar 2010 14:11
door henry
maar je kunt het hele baanschema daar aan solderen waardoor je alleen de draadjes voor de baan hoeft te koppelen aan het moederbord.
of heb je dat want ik zie de automatische zekeringen bij de kroonsteentjes zitten maar het moederbord zorgt voor de spanning van de prints dus daar snap ik het niet helemaal
groetjes henry
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 19 mar 2010 14:39
door william
Inderdaad het hele baanschema is aangesloten/verbonden middels de BP's (en dat zit aan de onderzijde).
Echter de printjes/voeding moet ook nog naar de baan en dat gebeurd met één draadje, welke op een kroonsteentje zit en vandaar naar de rails gaat.
En in dat draadje zit de zelfherstellende zekering. Deze kan ook op de BP, maar eigenwijs als ik ben, heb deze pas later toegepast (na opblazen van een print) en bij de kroonsteentjes geplaatst.
En ligt er een aparte draad welke dienst doet als - (min).
De voeding voor de printjes en de wissels geschied middels een tweetal trafo's welke ik weer op een ander plaat onder de baan heb zitten.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 21 mar 2010 15:44
door william
En hier nog even de foto van de voeding voor de printjes en wissels.
Groeten,
William
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Geplaatst: 21 mar 2010 17:20
door Jos
William,
Waarom 2 trafo's? De STAB kan toch maximaal 1 ampere aan?
Groetjes,
Jos