Pagina 1 van 1

wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 18:59
door stanny
Ik heb even beide vragen in 1 topic gezet:

1) de roco wisselaandrijving 10030: heeft iemand een aansluitschema? de handleiding is beknopt. daar kan ik uit afleiden dat de middenste van de 5 aansluitingen voor de aandrijving is, waarvoor zijn de andere? ik heb een stille hoop dat er uitgangen bijzitten om bijvoorbeeld een tegenwissel gelijktijdig aan te sturen

2) een stukje rail isoleren voor bezetmelding: gebruiken de meeste onder jullie de isolatielasjes of slijpen jullie door? En indien er doorgeslepen wordt, met de standaard dremel slijpschijfjes? Is dit niet te breed en valt de onderbreking op bij een afgewerkte baan?

aangezien ik van 3 rial kom, heb ik nooit moeten slijpen dus ben ik ook niet vertrouwd met het optische resultaat. Voor ik nu als een wilde ga beginnen slijpen, had ik toch graag even de bemerkingen van jullie.

thanx

stijn

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 19:09
door henry
ha die stanni,
ik kan je niet helpen bij het aansluiten van de wissel daar ik met fl werk en die hebben 3 draadjes.
als het om isoleren gaat van stukken in je baan zijn kunststof raillassen het beste maar als je al een baan hebt gelegd die is gelijmd kun je eigenlijk alleen nog maar slijpen.
dus heb je de kans om kunststof raillasjes te gebruiken zou ik dit zeker doen.
groetjes henry

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 19:25
door stanny
henry,

ik kan nog lasjes gebruiken... dank voor jou mening

wat de wissel betreft: elke aansluiting heeft bij mij ook drie elektrische contacten, welke vrij standaard is. de vraag is voor wat de overige aansluitingen dienen.

groeten
stijn

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 20:02
door Wim Ros
Stijn 5 aansluitingen om je wiisselaandrijving aan te sluiten? Weet je dat wel zeker?
3 draadjes lijken mij wel genoeg.

Mvg
Wim.

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 20:05
door stanny
5 aansluitingen met elk 3 elektrische contacten.

mijn vraag is ook niet bedoeld op de drie elektrische contacten per aansluiting, dat is klaar en duidelijk. De resterende 4 aansluitingen (met elks 3 elektrische contacten) dat is men vraag... waarvoor kunnen die zijn?

stijn

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 20:07
door henry
stanni kun je er een foto van maken dan wordt het voor ons iets duidelijker denk ik

groetjes henry

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 20:10
door Wim Ros
Kann für alle ROCO Gleissysteme Spur H0 und N verwendet werden. Niedere Stromaufnahme, Endabschaltung, 4 einpoligeUmschalter. Kann auch waagerecht eingebaut werden. Maße ca. 60x27x45 mm.


Dan zijn dus 4 enkelpolige omschakelaars.

Daar kun je een puntstuk mee polariseren, een seinpaal mee laten branden rood/en groen.
Je kunt er een stuk spoor mee ompolen dan heb je 2 enkelpolige omschakelaars nodig. Je kunt er een indicatie lampje mee op je paneel laten branden. Je kunt de wisselstand er mee terugmelden. kortom alles wat je met een normale schakelaar ook kunt.

Mvg
Wim.

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 20:12
door henry
wim dus eigenlijk net als die hele oude fl wissels die een extra aansluitstuk hadden of niet???

groetjes henry

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 07 mar 2010 20:27
door Marcel
Dat is de onderaandrijving met vier èènpolige omschakelaars.
Ik heb ook geen idee hoe je die moet aansluiten,maar kan je er geen ander merk onderaandrijving voor in de plaats gebruiken?
Staat er toevallig niet een schema in de Roco catalogus?

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 08 mar 2010 14:25
door shoven
Voor het isoleren van de secties gebruik ik de kunststof lasjes van Flm. Vallen bijna niet op. Er blijft altijd een heel klein kiertje door het stukje kunststof dat tussen de 2 railstaven komt. Zeker als je de baan nog eens wilt veranderen is dit handiger. Als je doorslijpt kun je met een dunne snede volstaan, dat valt niet echt op als je niet al te woest slijpt. Risico is wel dat bij uitzetten van je rails door warmte ze weer contact gaan maken. Ook daarom geef ik de voorkeur aan de kunststof lasjes.

De prijs van die aandrijving is wel schrikken, er zijn goedkopere alternatieven.

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 08 mar 2010 21:45
door stanny
bedankt voor alle reacties!

hierbij een foto van de wisselaandrijving

Afbeelding

wim, als de overige connecties allemaal aparte schakelaars zijn, ga ik er dan van uit dat ze allemaal door de "centrale" ingang connectie aangestuurd worden en dat de overige 4 connecties dus uitgangen zijn?

groeten
stijn

Re: wisselaandrijving en railisolatie

Geplaatst: 09 mar 2010 11:24
door Wim Ros
De 4 interne omschakelaars worden omgezet met de stand van het wissel, de contacten van deze omschakelaars staan nergens mee in verbinding.

Mvg
Wim.