[DATABASE]NS Avmz Rijtuigen in N spoor
Geplaatst: 08 jan 2020 22:00
Ten tijde van de Euro City verbindingen nam NS deel aan een pool van zit-rijtuigen. Toen in 2000 de ICE treinstellen de dienst tussen NEderland en Duitsland grotendeels overnamen, ontving NS uit de pool tien rijtuigen van het type Avmz.
De rijtuigen uit de serie 61 80 19-90 155-1 t/m 207-0, kregen bij NS de nummers 61 84 19-90 250-6 t/m 259-7.
Voordat de rijtuigen bij NS in dienst kwamen werden ze in Neumünster gereviseerd, opnieuw ingericht en afgeleverd in de NS Internationaal blauwe kleur. De eerste vijf werden in 2000 afgeleverd zonder gele bies en NS logo. In 2001 kwamen de overige vijf met gele bies en NS loge. De eerste vijf gingen terug naar Neumünster voor nieuw interieur en ontvingen hierbij gelijk de gele streep en NS logo.
Vanaf 2001-2002 werden de rijtuigen ingezet in Internationale treinen zoals de Overnight Express, de Ardennen Express e.d. In 2002 werd de activiteit van NS Internationaal op dit vlak echter beëindigd en kwamen de rijtuigen te koop te staan. Verkoop vond echter niet plaats en de rijtuigen werden sporadisch ingezet voor speciale treinen. In 2006 nam NS Reizigers de rijtuigen over. Na renovatie kwamen ze in de geel-blauwe NS kleuren op de baan. Hierbij werden ze ingezet met de gehuurde ICL rijtuigen in de intercity dienst. Sporadisch werden enkele rijtuigen gebruikt in de Koninklijke trein in plaats van de tot dan gebruikte 1e klasse ICR rijtuigen. In 2010 werden de Avmz rijtuigen tegelijk met de ICL rijtuigen uit dienst genomen en verkocht aan de DB.
De rijtuigen uit de serie 61 80 19-90 155-1 t/m 207-0, kregen bij NS de nummers 61 84 19-90 250-6 t/m 259-7.
Voordat de rijtuigen bij NS in dienst kwamen werden ze in Neumünster gereviseerd, opnieuw ingericht en afgeleverd in de NS Internationaal blauwe kleur. De eerste vijf werden in 2000 afgeleverd zonder gele bies en NS logo. In 2001 kwamen de overige vijf met gele bies en NS loge. De eerste vijf gingen terug naar Neumünster voor nieuw interieur en ontvingen hierbij gelijk de gele streep en NS logo.
Vanaf 2001-2002 werden de rijtuigen ingezet in Internationale treinen zoals de Overnight Express, de Ardennen Express e.d. In 2002 werd de activiteit van NS Internationaal op dit vlak echter beëindigd en kwamen de rijtuigen te koop te staan. Verkoop vond echter niet plaats en de rijtuigen werden sporadisch ingezet voor speciale treinen. In 2006 nam NS Reizigers de rijtuigen over. Na renovatie kwamen ze in de geel-blauwe NS kleuren op de baan. Hierbij werden ze ingezet met de gehuurde ICL rijtuigen in de intercity dienst. Sporadisch werden enkele rijtuigen gebruikt in de Koninklijke trein in plaats van de tot dan gebruikte 1e klasse ICR rijtuigen. In 2010 werden de Avmz rijtuigen tegelijk met de ICL rijtuigen uit dienst genomen en verkocht aan de DB.