Hoi,
@Allen
De beurs is qua opzet te vergelijken met Dortmund alleen op een veel kleiner oppervlakte en spoor N voert de boventoon. Aanwezige spoor N clubs waren naast het eerder genoemde AFAN uit Frankrijk de sNs (Zwitserland), NCI (Duitsland), NCF (Finland), CNE (Spanje), ESNG (Engeland), ASN (Italië) en Ntrak-Europe welke een doorlopende baan hadden gevormd en treinen uitwisselde. Zo kon je een BLS 465 Triple-tractie met Eanos achtige wagens fotograferen in de Rocky Mountains en een Re 4/4 met Inox TEE in het Engelse platteland.
Andere banen waren dit jaar los opgesteld ipv gekoppeld. We hadden de bekende gasten uit Nijmegen (de treinen reden dit keer zeer netjes), een digitale baan met hele fijne bovenleiding waar Viessmann dikke prut bij is (Wörners Digitalwelt). De Bodensee-Gürtelbahn, een Carsystem ding (geen treinen), AMC Wien met een landelijke baan met smalspoor en de Engelse Trisannabrug (Oostenrijks voorbeeld) en Millfields.
Daarnaast waren er volledige smalspoorbanen (Nm) aanwezig. Een Frans ding (niet mijn ding meer iets voor de Wijnsnuiver), een Spaanse (was nog in te veel in opbouw) en de RhB Scuol Tarasp baan.
De Scuol Tarasp baan was eigenlijk wel mijn favoriet. Zeer fijn gedetailieerd station en heel leuk van opzet. De eigenaar was ook erg gezellig. Heb ik zeker 20 min mee lopen ouwedeuren en nog wat handige tips gekregen over hoe je modules fatsoenlijk krijgt. Het feit dat de Lbv en een hoop ander rollend materieel te zien was was ook erg leuk. Een Ge 4/4-I had ik alleen maar op Ebay voorbij zien komen op foto's en nu reed het rond.
Qua andere schalen was het wat beperkt. Er stonden twee H0 banen waarvan 1 te veel in aanbouw was (geen landschap, erg saai) en een baan naar Duits-Oostenrijks voorbeeld (Garmish-Oostenrijk). Er was ook een spoor 0 baantje.
De plaatselijke middenstand was ook vertegenwoordigd (niet extreem veel en sommige ook tegen redelijke prijzen) alsmede enkele grootserie fabrikanten waaronder Trix, Viessmann en Rautenhaus. Het zwaartepunt lag eigenlijk wat meer bij de kleinserie fabrikanten (zie ook de foto's)
Al met al een geslaagde beursdag
@Jeroen
Als je goed kijkt naar dat angeltrains/BLS TRAXX geval en je daar je eigen FLM traxx bijpakt dan zou je moeten opvallen dat deze van het type 185.2 is. Met andere woorden met verbeterde bufferbalken, rangeertreden en handrails aan de voorzijde. Het is overigens een Wabu model op basis van de standaard FLM.
En ja, Ndetail was aanwezig en ik heb het een en ander ingeslagen. Zo heb ik vandaag een brug in elkaar gebakken (Ja Lennert, gebakken en niet gelijmd
) en heb ik ook nog een biertuin klaar liggen (Jeroen, zie ook PB beneluxspoor) en een paar hekwerkjes voorop de muur aan de rechter flank, langs het spoor.
MvG,
Robert