Pagina 1 van 1

De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 16 feb 2020 03:43
door Rebel
Ik ben maar eens begonnen met het bedenken van een baanplan.
Ik moet zeggen dat het nog niet meevalt.
De bedoeling is dat er een stuk of 4 treinen tegelijk op de baan kunnen rijden die elk in een willekeurige volgorde kunnen rondgaan.
Verder ga ik vanwege ruimte uiteindelijk naar een baan bestaande uit minimaal 3 nivo's.
Eerst maar eens begonnen met een schaduwstation.
De eisen zijn:
- De treinen moeten in een verschillende richtingen opgesteld kunnen worden ongeacht hoe deze binnenkomt.
- De treinen moeten door kunnen rijden en een willekeurige route A, B, C of D kunnen kiezen ongeacht de positie op het opstelspoor.
- Er moeten minimaal 18 treinen opgesteld kunnen worden
- Er moeten treinen opgesteld kunnen worden van maximaal 130cm lengte
- Schaduwstation mag totaal maximaal 310cm x 110cm zijn
Na enig puzzelwerk kwam ik op onderstaande layout voor het schaduwstation.
De complexiteit zit hem met name in de keerlus functionaliteit, waarvan ik nog totaal niet weet hoe dit op te lossen.
Ik heb verder totaal geen ervaring hiermee en ben benieuwd wat jullie ervan vinden en
wellicht hebben jullie nog tips en zijn er nog verbeteringen in aan te brengen. :roll:

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 16 feb 2020 10:23
door OBBinN
Keerlus zou je dmv een RoSoft module (er is meer keuze..) kunnen oplossen in de meest linkse bocht tussen de overloop wissels en het onderste opstelgebied, moet dit wel lang genoeg zijn voor je langste trein (zie specificaties van de module).

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 16 feb 2020 10:59
door TonN
Je hebt links onder een bocht naar links en daarna een wissel naar rechts. Die zou ik in de bocht wegwerken. Rechts boven kan je ook 2 wissels iets wijzigen en dan heb je meer ruimte voor de bochten rechts zonder dat je iets opoffert.
Door de wissels allemaal op een rij neer te leggen, heb je een lange wisselstraat en grote hart op hart afstand. Dat heeft een voordeel (Je kan redelijk bij de treinen) maar het beperkt je ook.

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 16 feb 2020 12:32
door Hube
Je maakt het jezelf met het kruiswissel linksboven en de 2 wissels rechts moeilijker.
De 2 wissels rechts zou je kunnen vervangen door een eenvoudige kruising. Ik ga er vanuit dat als de trein in het ene station niet parkeert deze het in het andere station zal doen.
Het kruiswissel links boven vervangen door 2 wissels en eenvoudige kruising. De sporen A,B,C en D kunnen dan alleen ”rechts-rijdend” bereden worden. Evt te variëren op het hoger liggende nivo.
Daarmee wordt het een stuk eenvoudiger en geen keerlussen.
En natuurlijke de raad van Ton opvolgen m.b.t. de wissels linksonder.
Groetjes,
Gerard

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 17 feb 2020 17:24
door Rebel
Bedankt voor jullie adviezen Wouter, Ton en Gerard.
Ik wil eerst eens beginnen met de adviezen van TonN, hoewel ik de aanwijzingen nog niet helemaal begrijp.
Wat bedoel je met de linksonder bocht wissel naar rechts? Is dat het eerste wissel in de onderste W-straat en bedoel je
om dat eerste wissel eruit te halen en naar voren te plaatsen. Waarschijnlijk zullen dan de W-straat sporen langer worden toch.
Wat een voordeel is. Dat het plan langere treinen ook aan kan is wel een voordeel.
Rechtsboven 2 wissels bedoel je daar ook die van de W-straat mee? Met als voordeel hetzelfde als linksonder?
Ik ben nog niet zo heel goed in de terminologie, maar wat wordt hier precies bedoeld met hart op hart? Bedoel je daarmee de totale lengte
van een spoor in een W-straat?
Ben ook benieuwd over welke beperkingen je het dan hebt?

Ik ga vanavond het plan nog eens rustig bekijken en kijken wat ik nog kan verbeteren.
Dacht in het begin nog van . . . dat klik ik ff in elkaar . . . maar het valt nog niet mee :roll:

De gedachte was aanvankelijk om een schaduwstation te maken als een soort van alles in één.
Dus doorrijden, keren, opstellen in elke positie links of rechtsom. Zodoende heb ik ook linksboven de kruiswissel
en rechts de gekoppelde wissels in de keerlus/omloop getekend.
Theoretisch kan ik de treinen op allelei manieren verwerken in het schaduwstation dacht ik.
Electronisch wordt het wel een uitdaging aangezien er her en der wat ompoling nodig is ;)

Eens kijken of ik de boel vanavond wat kan verbeteren (op z'n kop zetten :lol: )

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 17 feb 2020 20:18
door TonN
Ik heb even zitten spelen om je wat alternatieven te laten zien. Wel even snel met paint.
Wat variaties voor rechtsonder. Je kan in de bocht al 'uitwaaieren'. Hetzelfde linksboven. Door de kromming in de bovenste sporen krijg je ook veel ruimte.
Door de wissels niet op een rij te leggen krijg je kortere straten.

De hart-tot-hart afstand is de afstand tussen de middens van 2 sporen. Afhankelijk hoe je de wissels neerlegt is dat meestal 33.6 of 55 millimeter.
De 10 wissels achter elkaar geven steeds de hoge waarde, maar ook een hoge lengte.

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 17 feb 2020 20:45
door Rebel
Ok Ton,
Nu zie ik wat je daarmee bedoelde.
Dat geeft inderdaad langere sporen en het vult de lege plekken wat meer op.
Ik ga er vanavond eens mee aan de slag en post het zodra ik weer een ontwerpje uit de hoge hoed getoverd heb. :D
Bedankt voor je advies
Groetjes
Arthur

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 18 feb 2020 12:05
door Hube
Rebel schreef: 17 feb 2020 17:24
De gedachte was aanvankelijk om een schaduwstation te maken als een soort van alles in één.
Dus doorrijden, keren, opstellen in elke positie links of rechtsom. Zodoende heb ik ook linksboven de kruiswissel
en rechts de gekoppelde wissels in de keerlus/omloop getekend.
Theoretisch kan ik de treinen op allelei manieren verwerken in het schaduwstation dacht ik.
Electronisch wordt het wel een uitdaging aangezien er her en der wat ompoling nodig is ;)
Ik denk dat je het daarmee onnodig ingewikkeld en duur maakt en je ziet er niets van terug.
Het enige doel van een schaduwstation is om een gevarieerde treinenloop mogelijk te maken en (veel) treinen op te kunnen stellen.
Dus hou het zo simpel mogelijk: 1 richting en geen keerlus.
Je kunt dan alle energie en geld steken in de bovenbouw waar je er ook het meeste van terugziet.
(De belangrijkste reden dat grote (ICT) projecten falen of flink het budget overschrijden is: overspecificeren !!)

Uiteraard slechts mijn bescheiden mening,

groetjes,
Gerard

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 18 feb 2020 21:37
door Rebel
Helemaal eens Gerard. Ik ben inmiddels ook een beetje om en van mijn eerste eisen/standpunten af.
Ik ben nu aan het kijken hoe ik zoveel mogelijk sporen kan onderbrengen in het schaduwstation,
waarbij ik er ook langere snel- en goederentreinen in kwijt kan.
De keerlus functionaliteit heb ik daarbij ook even laten varen.
De tips van Ton probeer ik nu ook een beetje toe te passen waarmee ik meer ruimte kan winnen.
Op dit moment bezit ik een 18 à 20 treinen die ik later in het schaduwstation wil onderbrengen.
Daarbij wil ik ook nog wat over hebben voor extra treinen.

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 19 feb 2020 09:42
door piksov
Kijk hier ook even voor een beetje inspiratie, en voor de wisselstraten/opstellengte in de schaduwstations (2e foto)

https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... 2&start=25

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation

Geplaatst: 19 feb 2020 17:35
door TonN
Rebel schreef: 18 feb 2020 21:37 Helemaal eens Gerard. Ik ben inmiddels ook een beetje om en van mijn eerste eisen/standpunten af.
Het is handig om nu te tekenen waar je naar toe wil. Dat betekent nog niet dat je het in één keer moet aanleggen.

Je kan ook nog kijken of het eenvoudiger kan. Heb je bv veel treinstellen, dan kan je ook kiezen voor een aantal kopsporen. Per kopspoor scheelt dat 1 wissel en aardig wat werk.

De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation. Nieuw ontwerp

Geplaatst: 22 feb 2020 01:32
door Rebel
Weer even wat nieuws van het front. 8-)
Op basis van de gekregen tips ben ik aan de slag gegaan met een nieuw ontwerp voor het schaduwstation.
Ik ben misschien wel 10x opnieuw begonnen voordat ik het een beetje naar mijn zin had.
Op dit moment ben ik op onderstaande layout uitgekomen.
Er zijn nu ongeveer 30 sporen beschikbaar variërend tussen de 80 - 240cm.
Dus ook een paar sporen voor treinstellen en korter materieel.
Ook voor extra lange treinen is voldoende ruimte zoals goedertreinen, railjet of TEE.
Ik heb in principe 4 secties, zodat ik het schaduwstation niet in een keer volledig moet opbouwen.
Ook heb ik het schaduwstation teruggebracht naar totaal 90cm breed en de sporen maximaal 80cm breed,
zodat ik er toch nog redelijk bij kan komen. Ook het doorrij/keerlus spoor heb ik geschrapt uit het ontwerp.
Op dit moment zou ik mijn 18 treinen dus gemakkelijk in deze layout kwijt kunnen, met doorgroeimogelijkheden.
Daarnaast is er nog ruimte over om op diverse posities uit te breken naar de banen erboven.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en/of ik nog in wat valkuilen getrapt ben qua ontwerp/layout :roll:

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 22 feb 2020 07:55
door TonN
Wauw. Indrukwekkend.

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 22 feb 2020 20:04
door piksov
Op de 1 of andere manier bekruipt me het gevoel dat je bijna 2 keer te veel wissels gebruikt door het bovenste deel dubbel te maken en het onderste deel ook dubbel uit te voeren.

Maar dat is maar een gevoel, ik kan het gevoel van de lengte van de extra sporen b.v. rechtsonder niet inschatten

En inderdaad indrukwekkend ... begin maar te sparen voor de wissels, aandrijvingen en eventuele decoders....

Met zoveel sporen en wissels zou je misschien kunnen kijken of je een loklift kwijt kunt, dan heb je verticaal wel ruimte nodig.

Guus

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 22 feb 2020 22:01
door Nico Essers
Dat is een gigantisch schaduwstation Rebel. Je hebt ca 60 wissels nodig om dit te realiseren. Heb je al eens gedacht om minder maar wel langere opstelsporen te gebruiken.

Afbeelding

In dit voorbeeld van 300 x 105 cm ( kan ook 100 cm met kleinere bochten links) heb je 8 sporen met een lengte van 450 cm tot 500 cm. Daar kun je gemakkelijk 4 lange treinen per spoor opstellen. Met verdere optimalisatie kunnen de sporen nog langer worden als je wilt.
Dan kom je op 32 lange treinen en nog veel meer kortere treinen. En dat terwijl je maar 14 wissels nodig hebt. Hier geldt alleen het principe van first in is first out, maar met 8 sporen is zou dat geen probleem mogen zijn. Hier bespaar je dus snel >45 wissels inclusief aandrijvingen en decoders.
Persoonlijk zou ik dan blokken van 60 a 70 cm maken waardoor je heel veel mogelijkheden hebt met korte en lange treinen qua opstelling.

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 23 feb 2020 00:12
door Rebel
Hoi Nico,
Dergelijk ontwerp heb ik ook al een keer gemaakt. Maar bezwaar vond ik toch dat ik niet willekeurig welke trein kon laten rijden.
Bespaart wel een hoop wissels, dat is waar. Maar ik hoef het ook niet in één keer te realiseren.
Onderstaand was ook een ontwerp wat ik had, maar nog steeds plusminus 50 wissels.
Realiseer ik het meest bovenste stuk niet dan zit ik op 34 wissels.

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 23 feb 2020 11:34
door Nico Essers
Je moet uiteraard je baan zo bouwen dat je er zelf een goed gevoel bij hebt. Als je genoeg werkruimte hebt bij je schaduwstation kun je inderdaad naar behoefte het aantal sporen achteraf uitbreiden. Dat voorkomt ook dat je straks sporen hebt liggen die je nooit gebruikt. Dat is ook het plan bij mijn toekomstige baan.
Echter wat ik me wel afvraag is het volgende. Gezien het aantal treinen dat je hebt ga je de baan aansturen via de computer. Dus de computer bepaald in feite hoe alle treinen rijden. Wil je een bepaalde trein a la minute laten rijden moet je dit dus handmatig via de software doen. In jouw opstelling is dat inderdaad mogelijk maar hoe vaak ga je daadwerkelijk ingrijpen op de keuze van je computer.
Ik vindt het net leuk dat ik daar geen invloed op uitoefen en dus laat verrassen door welke trein de baan op rijdt. Heb je daar over nagedacht bij je stelling dat iedere trein meteen beschikbaar moet zijn via een eigen spoor.

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 23 feb 2020 14:45
door piksov
Deze meneer heeft ook het concept zoals Nico het hierboven liet zien, dus lange lussen waarin meerdere treinen achter elkaar staan en dan doorschuiven.

https://www.youtube.com/watch?v=3_2wrTyNkDM

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 23 feb 2020 16:28
door Rebel
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van het filmpje. Wat inderdaad aantoont dat het geen beperking hoeft te zijn om met langere doorgaande lussen te werken in het schaduwstation.
Het is voor mij allemaal vrij nieuw en ik moet toch ook nog een beetje zoeken wat wel en niet mogelijk is allemaal.
Best wel lastig als je er voor het eerst mee aan de slag gaat moet ik zeggen.
Gelukkig heb ik nog zeëen van tijd voordat ik tot daadwerkelijke fysieke realisatie over ga.
Dus ik ga maar weer eens terug naar de tekentafel en de verschillende scenario's bestuderen.
Het filmpje heeft mij wel geholpen om er ook met een andere blik naar te kijken.
Heel verhelderend en mooi om allemaal te zien wat er allemaal kan.
Jullie ook bedankt voor deze tips en nieuwe inzichten.
Dit proces is overigens ook het leukste aan de hobby vind ik, het bedenken van alles.
Wordt vervolgd :P

Re: De uitdaging: een plan voor mijn eerste Schaduwstation - Nieuw ontwerp

Geplaatst: 23 feb 2020 18:48
door TonN
Er is wel een belangrijk verschil: In jou opzet kan een trein direct opgeroepen worden. Vandaag in Houten ook lus oplossingen gezien waar de volgorde van treinen min of meer gelijk bleef. Het is maar net waar je behoefte aan hebt.