Pagina 1 van 1
Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 28 mei 2020 21:33
door MarkH
Hallo allemaal,
In onderstaand baanplan ontstaat kortsluiting door de keerlus tussen wissel 1 en wissel 2.
DCC systeem is Fleischmann z21Start, rails is schaal N Fleischmann Piccolo.
Wat zijn mogelijke oplossingen voor de kortsluiting?
Groet, Mark
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 28 mei 2020 21:38
door shoven
Een keerlus module,bijvoorbeeld de xTreme keerlus van Rosoft.
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 28 mei 2020 22:12
door MarkH
Dank Steven.
Het is trouwens niet noodzakelijk voor mij om in een keer de keerlus in- en uit te rijden. Ik vind het ook prima om even te stoppen tussen wissel 1 en wissel 2. Maakt dat uit wat betreft oplossingen?
Groet, Mark
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 28 mei 2020 22:46
door Nico Essers
Hallo Mark.
Het stoppen of doorrijden maakt niet uit voor de module, die zijn daar voor ontworpen. Echter het probleem wat ik hier zie is de lengte die nodig is om een keerlus module toe te passen. Een keerlus oplossing is bestaat uit meerdere blokken (3 tot 5 afhankelijk van merk). Het middelste blok hiervan moet minimaal de lengte hebben van je langste trein. En als ik je plan bekijk heb je die lengte niet ter beschikking op deze baan.
Ik vraag me sowieso af waarom deze keerlus. Je kunt 1 keer keren en daarna heeft je keerlus geen toegevoegde waarde meer. Je hebt dus eigenlijk nog een 2e keerlus nodig maar dat gaat niet lukken in dit plan.
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 29 mei 2020 06:28
door piksov
2 keerlussen en beide dezelfde kant op
Na 1 keer keren kun je niet weer omkeren
Heeft idd weinig zin zo
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 29 mei 2020 09:09
door WimR
Een keerlus heeft in dit plan wel degelijk zin.
Om in de 2 kopsporen linksboven te komen moet je of achteruit rijden of keren.
Met een treinstel zou ik keren een getrokken trein moet achteruit.
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 29 mei 2020 09:39
door MarkH
Dank voor de reacties.
Inderdaad Wim, de 2 kopsporen linksboven wordt een kopstation met treinstellen.
3 blokken red ik mogelijk wel in de keerlus. Wat zijn goede keerlusmodules die 3 blokken gebruikt?
Groet, Mark
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 29 mei 2020 09:53
door jeemka
De Keerplus3 van DTS gebruikt 3 blokken.
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 29 mei 2020 10:17
door WimR
Een keerlus module gebruikt geen 3 blokken maar je moet het blok in 3 secties verdelen.
De middelste sectie moet de trein in passen, de buitenste sectie kunnen heel klein zijn, lang genoeg om te weten hoe er automatisch geschakeld moet worden.
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 29 mei 2020 10:23
door Nico Essers
Dit is wat de handleiding zegt over de Keerlus 3
Vereisten van de Keerlus 3
Omdat de module de eerste sectie niet omschakelt geld de regel dat de sectie S2 minimaal de lengte moet hebben van de langste gedetecteerde trein. Zou de trein er niet in passen (bijvoorbeeld een treinstel of een trein met stuurstand) dan ontstaat er kortsluiting zodra de wagons die nog in de eerst sectie staan de andersom gepoolde S2 betreden.
Resumé: S2 moet de lengte zijn van de langste gedetecteerde trein.
Naast de middelste sectie S2 hebben we het ook over S1 en S3, de twee buitenste secties. Het advies is om circa 1,5x een loclengte te gebruiken. In theorie zou een lengte van 5 centimeter al voldoende zijn om een goede detectie te genereren. Echter wijst de praktijk uit dat contact tussen de rails en de wielen nog wel eens niet gegarandeerd zijn. Om de keerlus secties betrouwbaar en stabiel te laten werken adviseren we dan ook een langere lengte te gebruiken hiervoor.
Ik heb geen ervaring met de keerlus 3 of de Extreme maar als ik lees 1,5 x loc lengte dan vraag is me af of dit ook 1,5 x treinstel lengte betekend. Ik zou dit eerst even navragen bij Martin.
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 29 mei 2020 10:38
door Willempie
xTreme-Keerlus.
De sectie C1 moet 1 mm langer zijn dan de langste stroomafneemde trein, Je moet zorgen dan de secties B en D nooit gelijktijdig bezet zijn.
Sectie A en B vormen te samen een melder in een Blok.
C1 is de tussenligende sectie in een blok.
D en E vormen te samen een melder in een Blok.
Maakt te samen dus een blok met 3 melders.
In een keerlus zitten geen wissels in de C (middensectie)
In de tekening zit de keerlus module in de onderste verbinding tussen W1 en W2 Daarbij mag W1 sectie A of sectie E zijn.
Groetjes.
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 29 mei 2020 14:36
door piksov
vreemd, ik zou juist zeggen tussen w1 krom en w2 rechtdoor, het stukje met alleen maar rechte stukken spoor 9100/9101/9100
Als dat stukje spoor er niet zou zijn, dan zijn beide keerlussen ook weg
Guus
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 30 mei 2020 10:29
door WimR
Zoals Willempie schrijft wissel W1 bij de keerlusmodule betrekken, dan kan de keerlus module in de ondertste boog zitten en heb je meer ruimte voor lange treinen.
Doordat W1 er bij betrokken wordt krijg je geen kortsluiting.
Een wissel kan altijd bij een keerlus module betrokken worden zolang het maar aan de kant waar de rails samenkomen.
Je moet voorkomen dat er twee treinen gelijk gebruik maken van een keerlus want dat kan niet.
Maar als er twee treinen vanuit het puntstuk een wissel willen berijden krijg je zo wie zo een groot probleem en dat heeft niets met kortsluiting te maken.
En vanaf de kant dat de sporen bij de wissel samenkomen krijgt niemand het voor elkaar dat daar twee tegelijk treinen zijn, althans niet naast elkaar wel achter elkaar.
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 30 mei 2020 11:54
door Willempie
Piksov, helemaal juist, mijn vergissing.
@Mark H
Dit is overigens een betere oplossing, heb je de volledige lengte van de lus beschikbaar.
Groetjes.
- Keerlusnspoorforum.jpg (78.99 KiB) 2741 keer bekeken
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 30 mei 2020 13:25
door MarkH
Goede adviezen, dank!
Re: Oplossing voor keerlus kortsluiting
Geplaatst: 30 mei 2020 22:57
door martindomburg
Nico Essers schreef: ↑29 mei 2020 10:23
Dit is wat de handleiding zegt over de Keerlus 3
Vereisten van de Keerlus 3
Omdat de module de eerste sectie niet omschakelt geld de regel dat de sectie
S2 minimaal de lengte moet hebben van de langste gedetecteerde trein. Zou de trein er niet in passen (bijvoorbeeld een treinstel of een trein met stuurstand) dan ontstaat er kortsluiting zodra de wagons die nog in de eerst sectie staan de andersom gepoolde S2 betreden.
Resumé: S2 moet de lengte zijn van de langste gedetecteerde trein.
Naast de middelste sectie S2 hebben we het ook over S1 en S3, de
twee buitenste secties. Het advies is om circa 1,5x een loclengte te gebruiken. In theorie zou een lengte van 5 centimeter al voldoende zijn om een goede detectie te genereren. Echter wijst de praktijk uit dat contact tussen de rails en de wielen nog wel eens niet gegarandeerd zijn. Om de keerlus secties betrouwbaar en stabiel te laten werken adviseren we dan ook een langere lengte te gebruiken hiervoor.
Ik heb geen ervaring met de keerlus 3 of de Extreme maar als ik lees 1,5 x loc lengte dan vraag is me af of dit ook 1,5 x treinstel lengte betekend. Ik zou dit eerst even navragen bij Martin.
Nee hoor, die 5 cm is voldoende. Maar het beste en betrouwbaarste is 10-15 cm voor Sectie 1 en sectie 3.