Baanplan 3x1 met keerlus
Geplaatst: 22 jun 2020 09:48
Momenteel zitten we te kijken naar een nieuw (en groter huis). De hoop is dat daar ook een plek kan komen voor een meer permanente baan. Enigzins vooruitlopend hierop heb ik de afgelopen maanden lopen broeden op een mogelijk baanplan om optimaal gebruik te maken van de xtra ruimte Ondertussen zijn de ideeen zo ver gevorderd dat het me wel een goed moment lijkt om eens wat feedback te vragen.
Sinds ik ik 2018 de hobby weer heb opgepakt, merk ik dat ideeen en voorkeuren zich continue ontwikkelt hebben. mijn huidige baantjes hebben me ook veel ervaringen meegegeven. Daar is een bepaald wensen lijstje uitgekomen voor 'de ideale baan' welk als volgt zijn:
- Nederlands getinte baan, maar omdat ik ook wat duits stoom heb mag het best een beetje het grensgebied worden. Moet passen bij mijn materiaal van de begin jaren 70.
- Het word een dieselbaan. Dat betekent dat het een wat landelijk uiterlijk zou moeten hebben. In de jaren zeventig was het meeste dubbelsporig traject al ge-electrificeerd dus dit betekent dat enkelspoor het best zou passen.
- Het liefts wil ik de treinen automatisch laten rijden met afwisseling waar ze terugkomen vanwaar ze naar toe gingen. Dus geen rondje om de kerk maar het keerlus principe
- Tegelijkertijd het liefst geen helixen (wat lasting is te kombineren met het eerdere punt).....
- Peco55 rails met slanke wissels (als we het toch goed gaan doen, dan maar helemaal goed natuurlijk )
- Ruime bochten zodat alles lekker rijd en een waarheidsgetrouwe uitstraling heeft. Minimale radius: ~40cm
- Een station is toch wel leuk. Het zorgt voor extra actie op de baan. Maar dan wel zo opgezet dat express treinen en vrachttreinen door kunnen denderen (doorloopspoor dus)
- Wat vrachtbeweging is wenselijk. Goederenloods om te rangeren als een leuke afwisseling op het continue laten rijden van de treinen
- Al het bovenstaande op een zo’n klein mogelijk oppervlakte zodat ik weet wat de minimale ruimte is die ik moet ‘reserveren’ in de nieuwe woning (alle extra ruimte is een bonus).
Over de afgelopen tijd veel inspiratie opgedaan en vele ontwerpen geschets. Het Marklin magazine heeft best leuke ontwerpen waar je makkelijk een H0 ontwerp in N kan omzetten. Op basis daarvan eens een kopstation ontwerp geprobeerd. Leuk, maar was het niet. Echter, daar kwam wel het idee uit om een lus in te bouwen op niveau 0 zodat je slechts 1 helix gebruikt. Daarnaast vond ik Molinnis (filmpje van deze mooie engelse baan kan je zo vinden op youtube) een erg mooie baan welke goede inspiratie opleverde wat uiteindelijk grote invloed heeft gehad op het ontwerp.
Misschien eerst even beginnen met de fictieve setting:
Begin jaren zeventig, vlak bij de grens met Duitsland, ligt het fictieve plaatsje (xxx? naam komt later nog wel).
Het is gelegen aan een enkelsporige spoorlijn en is het laatste reizigers station voor de Duitse grens. Door het toenemende grensoverschrijdende vrachtverkeer, de gunstige aansluiting richting het Duitse Rughrgebied alsook een florerend industrie terrein bij de grens, is het verkeer op dit niet gelectrificeerde lijntje ondertussen enorm toegenomen.
In vroegere jaren bevond zich voor het station nog een afslag voor een lokaal lijntje de provincie in. Deze lijn is eind jaren 50 gesloten omdat dit niet rendabel was. Het doorlopend spoor is grotendeels afgebroken en aan overwoekering onderhevig, maar wat nog wel bruist van bedrijvigheid is de van Gend & Loos loods welke vlak naast het station ligt. Op het zelfde gebied bevind zich ook nog altijd een kleine lokloods welke nog altijd door de NS in gebruik is.
Op dit stukje spoor zien we dus internationale personen treinen, korte diesel treinstellen welke het station als eindpunt hebben en een grote varieteit aan vrachttreinen, waaronder de gesloten goederenwagons welke hun lading overslaan bij de overslag loods.
Ook bevind zich in de buurt een spoorwegmuseum welke een aantal historische stoomloks onderhoud en welke regelmatig reizen organiseert tussen Nederland en Duitsland waar er historische wagons van CIWL en Rheingold worden gebruikt (en welke dus regelmatig langs komen).
Het ontwerp:
Maximale treinlengte is exact 1 meter.
Er bevindt zich 1 schaduwstation met 2 x 5 sporen (lengte zo'n 115-120cm voor elk spoor). Via een Helix (1 helix was on-overkomelijk) zal er zo’n 22.5 cm omhoog worden geklommen (~2% stijging). De helix is dubbelspoor om een continue stroom aan treinen aan te kunnen. Buitenom omhoog, binnen spoor naar beneden. Dit is weliswaar niet volgens de standard NL rijrichting (ze rijden dus links…), maar omdat het dubbelspoor uit het zicht is maakt dat niet uit.
Bovenaan de helix bevind zich de ingang / uitgang van de keerlus. De keerlus is echter wel de hele baan in zicht..... Mijn huidige idee is dat treinen ofwel rechtdoor gaan om vanaf rechts het station te benaderen, ofwel de kruising net na de helix oversteken om vanaf de bovenkant het station in te gaan. Vanaf de bovenkant gaat het ook op enkelspoor. Hier heb ik overigens nog wat twijvel. Als ik meteen daar dubbelspoor doe is er wat meer ruimte voor het station, maar het lijkt me dat met een enkelsporige verbinding de keerlus makkelijk zou worden (klopt die aanname?)
Daar komt nog wel een extra vraag bij: zijn er problemen die ik me op de hals haal door de hele baan als een keerlus op te zetten? Ik heb nooit eerder met keerlussen gewerkt dus dit is wel een groot vraagteken voor me.
Het station heeft 3 sporen: een spoor aan het perron (1m lenge), een omloopspoor zodat treinen er langs kunnen als er een trein bij het perron staat, en een doodlopend spoor. Hier stopt de wadloper en mogelijk toekomstig ander pendel materiaal. Achter de achtergrond zijn er ook een drietal stopplaatsten zodat het NS pendelmateriaal niet ruimte in de helix en het schaduwstation opneemt.
De linker kant van de baan (in groen) waar de van Gend & Loos loods staat komt 2-3cm hoger te liggen. Op die manier kan het bovenop de helix komen. Een helling van 4-5% om die heuvel op te gaan is geen probleem omdat dit korte lokjes (max sleep 6 korte wagonnetje) worden. De bedoeling is om het (gesloten) doorlopende spoor bij de loods te laten verwoekeren zodat alleen 2 rangeersporen actief worden gebruikt. Op dezelfde heuvel ligt er een aftakking naar een lokloods. Bedoeling is om hier wat rangeerloks en werkmaterieel (sproeitrein, hippels, sik enz) te plaatsen. Op de hele heuvel kan er dan wat gerangeerd worden zonder dat dit invloed heeft op de hoofdlijn.
Het hele plan past op 3 meter lengte bij 1 meter diepte en was het meest compacte plan dat ik kon bedenken wat ook voldoet aan de wensenlijst.
Aansturing digitaal. Op dit moment met Z21. In het geval van automatiseren zal iTrain de meest logische keuze worden denk ik.
Laat me weten wat jullie ervan denken. Zeker met betrekking tot het hele keerlus concept ben ik erg benieuwd naar jullie observaties en feedback want ik heb nog geen ervaringen met keerlus technology. Het gaat nog wel even duren voordat een bouw kan gaan beginnen, en dat is ervan uitgaande dat ik de ruimte kan vrijmaken natuurlijk.
Alvast bedankt!
Sinds ik ik 2018 de hobby weer heb opgepakt, merk ik dat ideeen en voorkeuren zich continue ontwikkelt hebben. mijn huidige baantjes hebben me ook veel ervaringen meegegeven. Daar is een bepaald wensen lijstje uitgekomen voor 'de ideale baan' welk als volgt zijn:
- Nederlands getinte baan, maar omdat ik ook wat duits stoom heb mag het best een beetje het grensgebied worden. Moet passen bij mijn materiaal van de begin jaren 70.
- Het word een dieselbaan. Dat betekent dat het een wat landelijk uiterlijk zou moeten hebben. In de jaren zeventig was het meeste dubbelsporig traject al ge-electrificeerd dus dit betekent dat enkelspoor het best zou passen.
- Het liefts wil ik de treinen automatisch laten rijden met afwisseling waar ze terugkomen vanwaar ze naar toe gingen. Dus geen rondje om de kerk maar het keerlus principe
- Tegelijkertijd het liefst geen helixen (wat lasting is te kombineren met het eerdere punt).....
- Peco55 rails met slanke wissels (als we het toch goed gaan doen, dan maar helemaal goed natuurlijk )
- Ruime bochten zodat alles lekker rijd en een waarheidsgetrouwe uitstraling heeft. Minimale radius: ~40cm
- Een station is toch wel leuk. Het zorgt voor extra actie op de baan. Maar dan wel zo opgezet dat express treinen en vrachttreinen door kunnen denderen (doorloopspoor dus)
- Wat vrachtbeweging is wenselijk. Goederenloods om te rangeren als een leuke afwisseling op het continue laten rijden van de treinen
- Al het bovenstaande op een zo’n klein mogelijk oppervlakte zodat ik weet wat de minimale ruimte is die ik moet ‘reserveren’ in de nieuwe woning (alle extra ruimte is een bonus).
Over de afgelopen tijd veel inspiratie opgedaan en vele ontwerpen geschets. Het Marklin magazine heeft best leuke ontwerpen waar je makkelijk een H0 ontwerp in N kan omzetten. Op basis daarvan eens een kopstation ontwerp geprobeerd. Leuk, maar was het niet. Echter, daar kwam wel het idee uit om een lus in te bouwen op niveau 0 zodat je slechts 1 helix gebruikt. Daarnaast vond ik Molinnis (filmpje van deze mooie engelse baan kan je zo vinden op youtube) een erg mooie baan welke goede inspiratie opleverde wat uiteindelijk grote invloed heeft gehad op het ontwerp.
Misschien eerst even beginnen met de fictieve setting:
Begin jaren zeventig, vlak bij de grens met Duitsland, ligt het fictieve plaatsje (xxx? naam komt later nog wel).
Het is gelegen aan een enkelsporige spoorlijn en is het laatste reizigers station voor de Duitse grens. Door het toenemende grensoverschrijdende vrachtverkeer, de gunstige aansluiting richting het Duitse Rughrgebied alsook een florerend industrie terrein bij de grens, is het verkeer op dit niet gelectrificeerde lijntje ondertussen enorm toegenomen.
In vroegere jaren bevond zich voor het station nog een afslag voor een lokaal lijntje de provincie in. Deze lijn is eind jaren 50 gesloten omdat dit niet rendabel was. Het doorlopend spoor is grotendeels afgebroken en aan overwoekering onderhevig, maar wat nog wel bruist van bedrijvigheid is de van Gend & Loos loods welke vlak naast het station ligt. Op het zelfde gebied bevind zich ook nog altijd een kleine lokloods welke nog altijd door de NS in gebruik is.
Op dit stukje spoor zien we dus internationale personen treinen, korte diesel treinstellen welke het station als eindpunt hebben en een grote varieteit aan vrachttreinen, waaronder de gesloten goederenwagons welke hun lading overslaan bij de overslag loods.
Ook bevind zich in de buurt een spoorwegmuseum welke een aantal historische stoomloks onderhoud en welke regelmatig reizen organiseert tussen Nederland en Duitsland waar er historische wagons van CIWL en Rheingold worden gebruikt (en welke dus regelmatig langs komen).
Het ontwerp:
Maximale treinlengte is exact 1 meter.
Er bevindt zich 1 schaduwstation met 2 x 5 sporen (lengte zo'n 115-120cm voor elk spoor). Via een Helix (1 helix was on-overkomelijk) zal er zo’n 22.5 cm omhoog worden geklommen (~2% stijging). De helix is dubbelspoor om een continue stroom aan treinen aan te kunnen. Buitenom omhoog, binnen spoor naar beneden. Dit is weliswaar niet volgens de standard NL rijrichting (ze rijden dus links…), maar omdat het dubbelspoor uit het zicht is maakt dat niet uit.
Bovenaan de helix bevind zich de ingang / uitgang van de keerlus. De keerlus is echter wel de hele baan in zicht..... Mijn huidige idee is dat treinen ofwel rechtdoor gaan om vanaf rechts het station te benaderen, ofwel de kruising net na de helix oversteken om vanaf de bovenkant het station in te gaan. Vanaf de bovenkant gaat het ook op enkelspoor. Hier heb ik overigens nog wat twijvel. Als ik meteen daar dubbelspoor doe is er wat meer ruimte voor het station, maar het lijkt me dat met een enkelsporige verbinding de keerlus makkelijk zou worden (klopt die aanname?)
Daar komt nog wel een extra vraag bij: zijn er problemen die ik me op de hals haal door de hele baan als een keerlus op te zetten? Ik heb nooit eerder met keerlussen gewerkt dus dit is wel een groot vraagteken voor me.
Het station heeft 3 sporen: een spoor aan het perron (1m lenge), een omloopspoor zodat treinen er langs kunnen als er een trein bij het perron staat, en een doodlopend spoor. Hier stopt de wadloper en mogelijk toekomstig ander pendel materiaal. Achter de achtergrond zijn er ook een drietal stopplaatsten zodat het NS pendelmateriaal niet ruimte in de helix en het schaduwstation opneemt.
De linker kant van de baan (in groen) waar de van Gend & Loos loods staat komt 2-3cm hoger te liggen. Op die manier kan het bovenop de helix komen. Een helling van 4-5% om die heuvel op te gaan is geen probleem omdat dit korte lokjes (max sleep 6 korte wagonnetje) worden. De bedoeling is om het (gesloten) doorlopende spoor bij de loods te laten verwoekeren zodat alleen 2 rangeersporen actief worden gebruikt. Op dezelfde heuvel ligt er een aftakking naar een lokloods. Bedoeling is om hier wat rangeerloks en werkmaterieel (sproeitrein, hippels, sik enz) te plaatsen. Op de hele heuvel kan er dan wat gerangeerd worden zonder dat dit invloed heeft op de hoofdlijn.
Het hele plan past op 3 meter lengte bij 1 meter diepte en was het meest compacte plan dat ik kon bedenken wat ook voldoet aan de wensenlijst.
Aansturing digitaal. Op dit moment met Z21. In het geval van automatiseren zal iTrain de meest logische keuze worden denk ik.
Laat me weten wat jullie ervan denken. Zeker met betrekking tot het hele keerlus concept ben ik erg benieuwd naar jullie observaties en feedback want ik heb nog geen ervaringen met keerlus technology. Het gaat nog wel even duren voordat een bouw kan gaan beginnen, en dat is ervan uitgaande dat ik de ruimte kan vrijmaken natuurlijk.
Alvast bedankt!