Na wat wikken, wegen, maar vooral ook meten uitgekomen bij een toevoeging van 130cm lang met dezelfde breedte als op de rest van de baan, zijnde 20cm. Groter kan niet, want de muren van de kamer zijn een beperkende factor en als ik de breedte in zou willen gaan zou er minstens ruimte moeten zijn voor een ruime keerlus, en ik betwijfel of ik daar een bouwvergunning voor kan krijgen, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Het baanplan zoals hieronder afgebeeld sluit aan de linkerkant van de afbeelding aan op de rest van de baan. (zie: viewtopic.php?f=14&t=10401&p=227436#p227436) Tien centimeter na de rand is er een tweesporig station waar een trein van ruim 60cm kan passeren. De bovenrand van de afbeelding is de tafelrand, aan de onderkant bevindt zich de muur.
Momenteel is het probleem dat als er gereden wordt er twee treinen op de baan passen waarbij een trein op het station staat terwijl de andere even uit het zicht rijdt, maar daarbuiten gebeurt er weinig. Er is dus behoefte aan opstelsporen om ietsjes meer variatie op de baan te hebben. Het plan hier is om twee verdekte opstelsporen te hebben als 'buitenwereld' (beide lang genoeg om een langere trein dan die die op het station kan passeren op op te stellen) en nog twee of drie sporen waarop gerangeerd kan worden of waar een kortere stam op kan staan of iets dergelijks.
Een paar vragen:
- ziet dit plan er werkbaar uit? zijn er problemen die mij niet zijn opgevallen?
- is drie sporen te veel van het goede boven? het bovenste spoor zit erg dichtbij de tafelrand, dus misschien moet ik daarvan afzien, maar de mogelijkheid om het inglenook -rangeerspel te spelen lijkt me ook fijn om te hebben.
- is het doodlopende spoor links (met wagon #34 erop) nuttig genoeg om hem te behouden (en een relatief prijzige Engelse wissel te gebruiken?)
- is de Engelse wissel van peco een goede keuze hier? is het een ramp om hem aan te sluiten en zou het daarom beter zijn om een andere optie te overwegen (lijkt me namelijk een stuk ingewikkelder dan gewone wissels) Heb ook gekeken naar de driewegwissel om ruimte te besparen.

Het baanplan is getekend in xtrkcad en de wagons geven een indruk van wat er allemaal op zou moeten passen. De langere rijtuigen zijn moderne rijtuigen, de wagons onderaan zijn vierassige open goederenwagons en die op het op een na bovenste spoor zijn korte tweeassige goederenwagons.