NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 / NS 8800 ombouwset
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38
NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 / NS 8800 ombouwset
De NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel / NS 8800 zadeltank loc ombouwset is een complete set om je Graham Farish NS 500-600 Hippel / NS 8800 zadeltank loc, BR Class 08, Class J94 om te bouwen met een klokankermotor. (Graham Farish Nummers 1001-1008, 1016, 1017 en andere) De motor wordt ingebouwd gebruik makend van het originele wormwiel. De stappen staan beschreven in een Youtube film op het Micromotor.eu kanaal: http://www.youtube.com/channel/UCNnHYZ3qeprRy5ShmNwpHtA Er is geen freeswerk nodig!
Er staat tevens een filmpje van dit model op de rollenbank. Hij kan kruipend de baan over!
Er staat tevens een filmpje van dit model op de rollenbank. Hij kan kruipend de baan over!
Laatst gewijzigd door Ed ten Dam op 06 feb 2021 11:32, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
Ik vraag me alleen af waarom er epoxy lijm bij de motor houder moet, aangezien je deze eruit kan schuiven en je de lipjes niet moet verbuigen.
Alleen zie ik niet hoe de nieuwe motor op zijn plek blijft, voor mijn gevoel mis ik een stap?
Alleen zie ik niet hoe de nieuwe motor op zijn plek blijft, voor mijn gevoel mis ik een stap?
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
Peter, de motor wordt aan de linker zijde in de opening geschoven waar de as in draait, dit is een gat in het kunststof lager. Omdat de motor iets kleiner is dan de originele kan hij naar achter (of zijdelinks) er uit schuiven. Dat is de reden waarom hij met een druppeltje 2 componentenlijm wordt vast gezet. Het grote voordeel van 2 componentenlijm is dat je deze wederom netjes los kunt halen en volledig kunt verwijderen.
Deze foto verduidelijkt wat ik bedoel.
Ed
Deze foto verduidelijkt wat ik bedoel.
Ed
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
Dank je wel voor het plaatje.
Dat is wat ik een beetje mis in het filmpje.
Ik heb in groen een cirkel waar ik denk dat dan de 2 componentenlijm komt.
Maar in jou filmpje staat dat je in het rode cirkel ook 2 componentenlijm moet doen, die snap ik niet. Want dat kan je opzij schuiven en weer terug in schuiven en dan klemt deze weer netjes.
Of heb je hem met geweld naar boven getrokken? dan maak je alles kapot en lam.
Dat is wat ik een beetje mis in het filmpje.
Ik heb in groen een cirkel waar ik denk dat dan de 2 componentenlijm komt.
Maar in jou filmpje staat dat je in het rode cirkel ook 2 componentenlijm moet doen, die snap ik niet. Want dat kan je opzij schuiven en weer terug in schuiven en dan klemt deze weer netjes.
Of heb je hem met geweld naar boven getrokken? dan maak je alles kapot en lam.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
Ik heb mijn bericht over de “nieuwe” Hippel verwijderd.
Deze was te ver “off topic”
met vriendelijke groeten,
Gerard
Deze was te ver “off topic”
met vriendelijke groeten,
Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 01 aug 2020 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
De motor is aan de onderzijde met een druppeltje 2 compontenlijm verlijmd. (Zie foto 2 in de eerste post)Ronald2016 schreef: ↑31 jul 2020 14:32 Dank je wel voor het plaatje.
Dat is wat ik een beetje mis in het filmpje.
Ik heb in groen een cirkel waar ik denk dat dan de 2 componentenlijm komt.
Maar in jou filmpje staat dat je in het rode cirkel ook 2 componentenlijm moet doen, die snap ik niet. Want dat kan je opzij schuiven en weer terug in schuiven en dan klemt deze weer netjes.
Of heb je hem met geweld naar boven getrokken? dan maak je alles kapot en lam.
13a.jpg
Het bovenstuk had moeten schuiven maar één van de vorige eigenaren heeft reeds getracht de motor eruit te krijgen waardoor hij geknikt was en afbrak bij het uitschuiven. Daarom is de achterzijde gefixeerd. Die hoeft ook niet meer los als de motor eruit gaat.
Ed
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
Hoi Ed , ik denk dat ik toch een keer naar Etten -Leur moet bellen en rijden om deze aanpassing .
En hij is voor mij makkelijker digitaal te maken .
Heb er nog eentje liggen waarvan de motor kaduk is
mvg Sjaak
En hij is voor mij makkelijker digitaal te maken .
Heb er nog eentje liggen waarvan de motor kaduk is
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
Zeker makkelijker digital te maken, ik heb mijn NS zadeltank loc getracht aan te passen maar ik denk dat ik een koolborstel heb gemold bij het isoleren van de onderste.
Een digi-hat bestellen vond ik te duur, dacht het met watten staaf stukje te kunnen oplossen, maar daarvan is de wand net te dik waardoor de koolborstel er niet in kan. En denk dat ik hem hierbij kapot heb gemaakt. Loc bromt nu alleen nog maar.
Maar motor is besteld, dan kunnen die koolborstels ook weg.
Moet alleen nog opzoek naar een goeie tool om het worm wiel eraf te krijgen. @Ed ten Dam Wat gebruik jij hiervoor en waar te koop? Alvast bedankt.
Een digi-hat bestellen vond ik te duur, dacht het met watten staaf stukje te kunnen oplossen, maar daarvan is de wand net te dik waardoor de koolborstel er niet in kan. En denk dat ik hem hierbij kapot heb gemaakt. Loc bromt nu alleen nog maar.
Maar motor is besteld, dan kunnen die koolborstels ook weg.
Moet alleen nog opzoek naar een goeie tool om het worm wiel eraf te krijgen. @Ed ten Dam Wat gebruik jij hiervoor en waar te koop? Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
De goedkope Chinese tool werkt prima op Roco / Fleischmann worm-/tandwielen. Deze zijn er vaak ook met de hand af te halen.
Ze zijn een paar euro bij Aliexpress (incl Verzending) en het is handig om er een paar in te slaan.
Let op! Na 1 januari 2022 vervalt de BTW vrijstelling voor aankopen onder de € 22. Aankopen vanaf € 0,01 (en verzendkosten) worden dan belast tot een aankoopbedrag van € 150 met 21% BTW + een fee voor de declarant per zending + BTW over deze fee. (Deze zal gelijk zijn aan de huidige handelingskosten van de douane of firma's die de douane handling doen en is momenteel rond de € 14)
Aankopen inclusief verzending vanaf € 150 worden dan belast met de handling- (of douane-)fee + tarifs/invoerrechten + BTW .
Wil je nog goedkoop inkopen dan moet je op tijd bestellen EN zorgen dat de levering voor 1 januari binnen is!
Bij Minitrix, Arnold, Farish zijn de wormwielen op de assen geperst. Met de chinese tool vouwt het 0,9 mm pinnetje gewoon dubbel en hij breekt uiteindelijk af. Dan zul je toch uiteindelijk naar een Fohrmann wormwieltrekker toe moeten
Er is getracht om deze van Fohrmann in het assortiment op te nemen echter Fohrmann wil uitsluitend direct aan eindklanten leveren.
https://www.fohrmann.com/de/ritzelabzie ... mber=90826
Bestel direct een paar extra stiften van 0,9 mm mee. (Ersatzspindelspitzen für Abziehvorrichtungen) Mocht het dan ooit mis gaan dan kun je direct verder.
Vroeger had GM&S (Piet Peetoom) ook wormwieltrekkers. Actuele status?
Groet,
Ed
Ze zijn een paar euro bij Aliexpress (incl Verzending) en het is handig om er een paar in te slaan.
Let op! Na 1 januari 2022 vervalt de BTW vrijstelling voor aankopen onder de € 22. Aankopen vanaf € 0,01 (en verzendkosten) worden dan belast tot een aankoopbedrag van € 150 met 21% BTW + een fee voor de declarant per zending + BTW over deze fee. (Deze zal gelijk zijn aan de huidige handelingskosten van de douane of firma's die de douane handling doen en is momenteel rond de € 14)
Aankopen inclusief verzending vanaf € 150 worden dan belast met de handling- (of douane-)fee + tarifs/invoerrechten + BTW .
Wil je nog goedkoop inkopen dan moet je op tijd bestellen EN zorgen dat de levering voor 1 januari binnen is!
Bij Minitrix, Arnold, Farish zijn de wormwielen op de assen geperst. Met de chinese tool vouwt het 0,9 mm pinnetje gewoon dubbel en hij breekt uiteindelijk af. Dan zul je toch uiteindelijk naar een Fohrmann wormwieltrekker toe moeten
Er is getracht om deze van Fohrmann in het assortiment op te nemen echter Fohrmann wil uitsluitend direct aan eindklanten leveren.
https://www.fohrmann.com/de/ritzelabzie ... mber=90826
Bestel direct een paar extra stiften van 0,9 mm mee. (Ersatzspindelspitzen für Abziehvorrichtungen) Mocht het dan ooit mis gaan dan kun je direct verder.
Vroeger had GM&S (Piet Peetoom) ook wormwieltrekkers. Actuele status?
Groet,
Ed
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 Hippel ombouwset
Dank je wel voor de informatie.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 / NS 8800 ombouwset
Deze set is uiteraard ook passend op de NS 8800 zadeltankloc (Graham Farish 1016 - BR J94).
Het onderstel van deze loc is identiek. Het betreft de veel voorkomende in de NS 8800 omgespoten Graham Farish J 94 locomotieven. Graham Farish Artikelnummers 1016,1017 en andere.
Ed
Het onderstel van deze loc is identiek. Het betreft de veel voorkomende in de NS 8800 omgespoten Graham Farish J 94 locomotieven. Graham Farish Artikelnummers 1016,1017 en andere.
Ed
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NG001 Klokankermotor Farish NS 500-600 / NS 8800 ombouwset
Setje ingebouwd, helaas bromt / zoomt de motor en geen beweging. Zal eens testen, als ik de motor uit d3 houder haal, en vind het ook niet lekker klemmen.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging