Daarbij wil ik de donor van het nieuwe model van de GF gebruiken, ondanks dat de schaal (1:148) niet geheel conform onze N-standaard is.
De kap moet het Nederlandse model meer benaderen dan de huidige modellen die op de markt zijn en tegelijkertijd mogelijkheden bieden om decoder en verlichting netjes weg te werken. Dit alles zonder hak- en breekwerk. Om de afwerking te vergemakkelijken, bestaat het model uit 7 losse delen.
Het zwaailicht is optioneel. Daarvoor dient aan de binnenzijde een voorgeboord gaatje doorgebroken te worden. Als iemand overigens een goede suggestie heeft voor zwaailichten, houd ik mij aanbevolen.
Sommige details (zoals trapjes, relingen en koplampringen) zijn te fijn voor de huidige 3D print technieken. Dat worden (geëtste) messing onderdelen.
Of dit model bij Shapeways zal verschijnen, weet ik nu nog niet. Dit ontwerp is namelijk gebaseerd op de resolutie van een Elegoo Saturn resin printer. Shapeways kan dit detailniveau met z'n huidige materialen helaas niet aan. Hun verificatie algoritme ziet blijkbaar commerciële risico's als de details te fijn worden. Op zich niet onbegrijpelijk, maar de stand van de techniek van thuisprinters gaat inmiddels met grote sprongen verder.
Eventueel maak ik in de toekomst nog wel een afgeleid SW exemplaar, maar het huidige prijsniveau van hen nodigt mij vooralsnog niet uit om er heel veel energie in te steken.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/d1vmLcZR/NS-Hippel2.jpg)