Station Ermelo in 1:160
Geplaatst: 19 okt 2020 11:03
Vrienden,
Schellenbach gaat even op pauze, want deze week ben ik begonnen met de modelbaan van onze nieuwe winkel in Ermelo. Het thema is zoals je al kunt raden station Ermelo!
Ermelo_station_2008_001 by Martin Domburg, on Flickr
Het thema zal zich afspelen in de jaren 90/00, in de periode dat ik zelf regelmatig als puber met de trein naar school ging in Amersfoort.
Omdat het gebouw in schaal N nog niet bestond heb ik deze laten maken door Joep Stienen, welke we ook als kit aanbieden aan de liefhebbers
IMG-20201014-WA0012 by Martin Domburg, on Flickr
IMG-20201014-WA0011 by Martin Domburg, on Flickr
IMG-20201014-WA0013 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_085723 by Martin Domburg, on Flickr
We zitten nog te denken aan een mooie achterwand, we willen graag de skyline laten fotograveren met een drone en deze als een wallpaper op de achterwand laten plakken. Dit wordt nu onderzocht. Verder kent het station een aantal overwegen en komen er naast rijdende treinen ook bussen en auto's te rijden.
Verder zijn we nog bezig met bovenleidingsmasten en andere Nederlandse prodcuten in schaal N. Aangezien de fabrikanten dit niet hebben zoeken we nu samen met een aantal hobbyisten naar oplossingen.
Hier een linkje naar de situatie volgens Google maps
De gegevens:
Schaal: N
Rails: Peco code 55
Wisselaansturing: Servo
Seinen: Mafen NS
Digitaal systeem treinen: Dinamo / OC32
Digitaal systeem auto's: MCC
Software: iTrain / iCar
Computer: DTS iTrainPC Server met 2x 27"monitor
Omdat de baan in de etalage van een commerciele ruimte staat hebben we een aantal leveranciers een podium geboden:
Het MCC gedeelte word geheel verzorgt door MCC-ModelCarParts
De Scenery word aangebracht door Lars op 't Hoff Scenery
Tot zover de statistieken, nu gaan we starten met de bouw!
De modules zijn door een meubelmaker gemaakt van zeer licht populieren multiplex. Nadeel is wel dat de baan al in de stellingen staat waardoor het wat lastiger is om de spullen te monteren, maar goed ik hou wel van een uitdaging.
Het geheel is een grote ovaal gescheiden door een dubbele tussenwand. Aan de stationszijde (straatzijde) lopen alleen de twee doorgaande sporen, deze verdwijnen links en rechts via een lus naar de achterzijde (winkelzijde). Hier worden de sporen verbonden met een schaduwstation met voor elk spoor 3-4 opstelsporen.
20201019_085731 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_090029 by Martin Domburg, on Flickr
Om te beginnen hebben we de modules vandaag voorzien van 2mm kurk. Ik doe dit niet zozeer vanwege het geluid, maar omdat je dan een realistischer hoogteverschil kunt maken t.o.v. de ballastbed en de omgeving. Je kunt naderhand met een mes en een beitel zo het overtollige kurk verwijderen van de baan.
20201019_100354 by Martin Domburg, on Flickr
Met een roller brengen we kurklijm aan op het hout. Vervolgens positioneren we het kurk en snijden we de zijkanten weg
20201019_104257 by Martin Domburg, on Flickr
Vanmiddag maar eens beginnen met de eerste sporen te leggen. een deel van de sporen heeft pro-rail in die periode vervangen voor betonnen slepers, wat best leuk is omdat ik dan de houten en betonnen sleper flexrails kan combineren.
Groetjes Martin
P.s.: voor de mensen op social media, de modelbaan heeft ook een eigen pagina op facebook: Klik hier
Schellenbach gaat even op pauze, want deze week ben ik begonnen met de modelbaan van onze nieuwe winkel in Ermelo. Het thema is zoals je al kunt raden station Ermelo!
Ermelo_station_2008_001 by Martin Domburg, on Flickr
Het thema zal zich afspelen in de jaren 90/00, in de periode dat ik zelf regelmatig als puber met de trein naar school ging in Amersfoort.
Omdat het gebouw in schaal N nog niet bestond heb ik deze laten maken door Joep Stienen, welke we ook als kit aanbieden aan de liefhebbers
IMG-20201014-WA0012 by Martin Domburg, on Flickr
IMG-20201014-WA0011 by Martin Domburg, on Flickr
IMG-20201014-WA0013 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_085723 by Martin Domburg, on Flickr
We zitten nog te denken aan een mooie achterwand, we willen graag de skyline laten fotograveren met een drone en deze als een wallpaper op de achterwand laten plakken. Dit wordt nu onderzocht. Verder kent het station een aantal overwegen en komen er naast rijdende treinen ook bussen en auto's te rijden.
Verder zijn we nog bezig met bovenleidingsmasten en andere Nederlandse prodcuten in schaal N. Aangezien de fabrikanten dit niet hebben zoeken we nu samen met een aantal hobbyisten naar oplossingen.
Hier een linkje naar de situatie volgens Google maps
De gegevens:
Schaal: N
Rails: Peco code 55
Wisselaansturing: Servo
Seinen: Mafen NS
Digitaal systeem treinen: Dinamo / OC32
Digitaal systeem auto's: MCC
Software: iTrain / iCar
Computer: DTS iTrainPC Server met 2x 27"monitor
Omdat de baan in de etalage van een commerciele ruimte staat hebben we een aantal leveranciers een podium geboden:
Het MCC gedeelte word geheel verzorgt door MCC-ModelCarParts
De Scenery word aangebracht door Lars op 't Hoff Scenery
Tot zover de statistieken, nu gaan we starten met de bouw!
De modules zijn door een meubelmaker gemaakt van zeer licht populieren multiplex. Nadeel is wel dat de baan al in de stellingen staat waardoor het wat lastiger is om de spullen te monteren, maar goed ik hou wel van een uitdaging.
Het geheel is een grote ovaal gescheiden door een dubbele tussenwand. Aan de stationszijde (straatzijde) lopen alleen de twee doorgaande sporen, deze verdwijnen links en rechts via een lus naar de achterzijde (winkelzijde). Hier worden de sporen verbonden met een schaduwstation met voor elk spoor 3-4 opstelsporen.
20201019_085731 by Martin Domburg, on Flickr
20201019_090029 by Martin Domburg, on Flickr
Om te beginnen hebben we de modules vandaag voorzien van 2mm kurk. Ik doe dit niet zozeer vanwege het geluid, maar omdat je dan een realistischer hoogteverschil kunt maken t.o.v. de ballastbed en de omgeving. Je kunt naderhand met een mes en een beitel zo het overtollige kurk verwijderen van de baan.
20201019_100354 by Martin Domburg, on Flickr
Met een roller brengen we kurklijm aan op het hout. Vervolgens positioneren we het kurk en snijden we de zijkanten weg
20201019_104257 by Martin Domburg, on Flickr
Vanmiddag maar eens beginnen met de eerste sporen te leggen. een deel van de sporen heeft pro-rail in die periode vervangen voor betonnen slepers, wat best leuk is omdat ik dan de houten en betonnen sleper flexrails kan combineren.
Groetjes Martin
P.s.: voor de mensen op social media, de modelbaan heeft ook een eigen pagina op facebook: Klik hier