Pagina 1 van 9

een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 09 apr 2010 08:01
door Michiel
Beste forumgenoten,

Als vingeroefening op wat komen gaat, begin ik met een klein deel van het toekomstige Brussel-Noord anno 1920. Op een uithoek van het depot-segment is een spoordijk gepland, loststaand van de rest van de baan dat vooral als horizon moet dienen. De bedoeling is om een hoop technieken uit te proberen waar ik nog niet mee vertrouwd ben, en te zoeken hoe ik een scene de sfeer van 1920 kan geven.

Afbeelding
een snelle schets

Afbeelding
spoorwerkers tijdens de jaren '40

Afbeelding
type 28 op een typisch spoorbed jaren '20

Afbeelding
profiel van een spoorbed

Afbeelding
een tunneltje

Afbeelding
het sporenplan

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 09 apr 2010 12:27
door evo
Goed plan Michiel, om alvast met zoiets te beginnen. Ik vroeg me stiekem al af hoe jij je bezig ging houden nu dat project Saraan afgelopen is. Ik ga dit met interesse volgen.
Groeten,
Edwin

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 24 apr 2010 19:46
door Michiel
Het stelt nog niet veel voor, maar het silhouet van de dijk krijgt langzamerhand vorm. Ik ben dus begonnen aan de onderbouw; 8mm multiplex in vormpjes zagen en samenpuzzelen tot het op een dijkje lijkt...
Afbeelding

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 25 apr 2010 19:19
door Michiel
Na een half dagje verder knutselen met multiplex ziet het spoordijkje er zo uit...
Afbeelding

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 25 apr 2010 23:01
door Jos
Strak hoor Michiel!

Groetjes,
Jos

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 01 mei 2010 11:31
door Michiel
De spoordijk krijgt vorm. De zijkanten van het loopvlak werden ook afgeschuind, in lijn met de spanten. De binnenkant van de dijk werd verder voorbereid om de bedrading en modules te kunnen ontvangen...
Afbeelding

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 01 mei 2010 12:05
door henry
netjes hoor
ik zou zeggen plaats dit onder mijn baan i.p.v. baanplan :D
henry

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 01 mei 2010 12:33
door Michiel
henry schreef:ik zou zeggen plaats dit onder mijn baan i.p.v. baanplan :D
Administrator? ;)

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 01 mei 2010 13:40
door Michiel
Een vraagje, waarmee lijmen jullie XPS op een houten ondergrond? Met houtlijm hecht het niet echt goed. Welke lijm hecht wel goed op XPS?

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 01 mei 2010 13:42
door Trammetje
Wat is XPS?

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 01 mei 2010 14:10
door Michiel
XPS is groene parket ondervloer isolatie.

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 01 mei 2010 15:10
door Trammetje
Oke,

Ik denk dat je het beste montage kit kan proberen, dat plakt bijna alles

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 01 mei 2010 16:44
door Jos
Hobbylijm van Bison doet dit ook prima, montagekit blijft te dik.

Groetjes,
Jos

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 02 mei 2010 08:28
door Michiel
Gezien XPS (parket ondervloerisolatie) vrij goed aanvaard blijkt te zijn als vervanger voor kurk, heb ik het ook maar eens geprobeerd. Ik heb een laagje vastgekleeft op mijn dijkje. Met contactlijm blijkt het vrij goed vast te zitten.
Afbeelding

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 02 mei 2010 10:50
door Michiel
En we gaan gewoon door met bouwen! Langs onder worden de modules op een scharnierend plaatje gemonteerd. Het plaatje kan langs beide kanten voorzien worden van modules. En, ik kan ook nog aan de onderkant van het rijvlak om er de aansluiting van de rails te voorzien. De connector zal dienen om dit segment te verbinden met de digitale centrale (en later met de definitieve modelbaan). Een beeld zegt meer dan duizend woorden...
Afbeelding

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 02 mei 2010 14:00
door vantongeren
Begint al ergens op te lijken Michiel. Gelijk op je nieuwe site gekeken en ik ben erg benieuwd naar de vorderingen.
Zelf ook gedacht om PECO 55 te gebruiken, maar dit schijnt problemen te kunnen veroorzaken met treinen van merken die niet uit West Europa te komen vanwege de flensen van de wielen.
Al met al een leuk sporenplan, ga zo door en hou ons op de hoogte :P

Houdoe,
Marcel

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 02 mei 2010 14:24
door spoor65
Hey Michiel,

Leuk om te zien, en mooie oplossing voor de modules. ga/blijf jouw bouwwerken zeker volgen.

Marcel,

Ik zal niet weten waarom modern materiaal een probleem zou hebben met peco code 55, als een niet west europees model problemen heeft met code 55, zal het ook problemen hebben met FLM of Minitrix rails, om maar ff een paar te noemen.

Code 55 is kwa aanzien wat ander opgebouwd, maar de binnenkanten van de spoorstaven zijn gelijk even hoog als het gebruikelijke code 80. dus wat dat betreft zou het geen enkel probleem mogen zijn.

Voor zover ik tot nu toe heb gehoord en gelezen, heeft alleen heel oud materiaal er wat problemen mee.

ik zou zeggen, probeer het eens met een paar stukjes rail en 1 wissel van peco code 55, dat zal je zeker geen kapitalen kosten, en je weet of het gaat of niet. maar ik verwacht dat het wel wil, en dan kun je ook die mooie rails gebruiken.

mvg

Freddy

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 02 mei 2010 16:01
door henry
mooi werk michiel, vraagje wordt dit gedeelte een onderdeel van je nieuwe baan of is dit om van de straat te zijn tot je met de nieuwe baan begint.


groetjes henry

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 02 mei 2010 17:04
door vantongeren
Heey Freddy,

Ik schreef het omdat ik dat begrepen had van de technisch coordinator van de vereniging waar ik lid van ben en dus geen PECO 55 mag gebruiken op de hoofdsporen. Op zijsporen mag dat weer wel en gebruik deze dus ook gewoon code 55 op de zijsporen van mijn project station Maartensdijk. De hoofdsporen zijn echter conform de norm die ik gebruik code 80.
Zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar code 55 omdat het realistischer oogt en heb tot nu toe alleen nog problemen ondervonden met een oude gesloten goederenwagon van Minitrix.

Zowieso is het een hele verbetering van Michiel om ipv. krappe wissels van bv Fleischmann de veel ruimere wissels van PECO te gebruiken.

Groet,
Marcel

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 02 mei 2010 17:08
door Michiel
Dit is een onderdeel van het grote project. Helemaal rechts op het plan, op het segment met het depot, achter de loods loopt een spoorlijn op een talud. Dit spoordijkje is dus het eerste onderdeel van mijn mega-baan. In eerste instantie denk ik zo steeds een deel eruit te pikken, als een diorama, en uit te werken. Als een puzzel zou later alles bij elkaar moet gaan passen en een geheel vormen. Maar nu concentreer ik me dus op een klein spoordijkje.

Peco code 55 zal geen probleem opleveren met het rollend materieel. Na ervaring met mijn instapbaan Saraan, weet ik dat ik voor dit Brussel-Noord project de goede keuze maak met Peco.

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 13 mei 2010 11:04
door Michiel
Ik heb ondertussen Peco code55 rails ontvangen, en kan dus beginnen met sporen leggen. Ik merk dat deze flexibele rails niet veel veerkracht heeft, en snel in allerlei wobbels, slingers en zig-zags ligt. Ik heb hier een zeeeer flauwe boog, maar perfect krijg ik het nog niet.

Hoe doen jullie dat? Peco heeft Tracksetta mallen, maar voor deze boog is er geen mal op maat. Hoe krijg ik een perfect vloeiende spoorlijn? Suggesties?
Afbeelding

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 13 mei 2010 11:27
door Rob Fongers
Michiel,

Lijntje trekken aan de linkerzijde. Maar dat zal waarschijnlijk ook niet mooi rond zijn. Blijft er maar een ding over om het zo goed mogelijk op zicht te doen.

Ik ken het probleem en is dus hier ook niet goed gelukt. Maar in ieder geval aanvaardbaar.

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 13 mei 2010 11:39
door evo
De 2 methoden die ik gebruik zijn:
- eerst lijntje trekken met spijker en touwtje.
- dan de rail geleidelijk buigen over je buik, hierdoor verspreid je de kracht en komen er geen knikken in, maar flauwe bogen.
en dan buigen, passen, buigen, passen, ....etc
succes!

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 13 mei 2010 11:56
door Marcel
Of een mal maken van dun houtplaat,de juiste ronding zagen en daar je rail tegenaan leggen en vastzetten.

Re: een spoordijkje anno 1920

Geplaatst: 13 mei 2010 12:30
door Michiel
Bedankt voor de tips. Het blijft dus kwestie van buigen passen buigen passen... en kijken op zicht. Met de "wipzaag" (decoupeerzaag) ben ik ook geen meester. Echt strak zagen kan ik daar toch ook niet mee. Dus er een mal mee maken lijkt me ook niet echt te helpen.

Morgen ga ik eens op zoek naar een houten profiel met een zijde van 8mm. Hiermee kan ik alvast een ellips maken. Iets cirkelvormig zal moeilijk zijn. Maar mogelijk is een elips al voldoende...