eddepet

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
eddepet
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 apr 2010 10:21
Locatie: Uden

eddepet

Bericht door eddepet »

Hallo ik ben Edwin 44 jaartjes jong en woonachtig in brabant.Van beroep ben ik chauffeur,wat ik met veel plezier doe en was/ben op zoek naar een leuke hobby.Een treinbaan heb ik eigenlijk altijd wel leuk gevonden maar was bang dat het na verloop van tijd saai zou worden.Nu heb ik de afgelopen weken hier anoniem en stiekem :lol: rondgekeken en viel ik letterlijk van de ene verbazing in de andere.Wat een mooie banen en wat kun je ongelooflijk veel doen in het hedendaagse digitale tijdperk.Mijn intresse was gewekt en heb me daarom maar eens aangemeld.

Ik heb gelijk wel even een vraag :oops: Ik ben qua elektro een echte euh..............nul.Zou het voor mij dan intressant kunnen zijn om met deze hobby te beginnen?Als ik bij de treinbanen het elektro gaat bekijken wordt ik wel een beetje bang eerlijk gezegd.Het is allemaal abracadabra.
Het zou erg zonde zijn om na een tijd en veel geld er achter te komen dat de elektro het grote struikelpunt zou zijn.

Groeten Edwin.


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: eddepet

Bericht door The Railroader »

Hallo Edwin. Welkom hier op het forum.

Wat voor wensen heb je voor je te bouwen baan? Er zijn hier genoeg mensen die digitaal rijden en je alle informatie kunnen geven die je nodig hebt.

Wens je veel plezier op het forum toe.


Fred The Railroader

Onderwerp starter
eddepet
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 apr 2010 10:21
Locatie: Uden

Re: eddepet

Bericht door eddepet »

Phoe daar vraag je me wat.Welke wensen heb ik?Natuurlijk een station en een rangeer gedeelte en een leuk gedeelte waar treinen rond kunnen rijden.Ik vind bergen wel facinerend dus denk ik dat er bergen in voor moeten komen en een stad/dorpje en en en,ach je weet wel wat ik bedoel :D Maar om het voor mezelf eventueel wat makkelijker te houden in het begin lijkt me een vlak stuk op zijn Nederlands geschikter.
Qua grootte heb ik 2 opties.Ik kan in de keine slaapkamer een blad kwijt van 2 meter bij 80 cm.Op zolder kan ik gek doen en kan ik een hoekopstelling maken van 4.00 meter bij 2.50 meter.De breedte kan zo grrot worden als ik wil als ik maar fatsoenlijk aan de achterkant kan komen.Ntuurlijk kan ik ook op zolder op beperkte schaal beginnen zodat ik niet alles af hoef te breken als deze hobby aanslaat.En dan bedoel ik dus de elektronica.

Ik ga eens lekker de verschillende banen bekijken en daar komt vast wel een goed idee vanaf.En natuurlijk even goed op zoek naar antwoorden van elektro vragen die ik in mijn hoofd heb zitten.
Ik heb inmiddels de demo versie van wintrack gedownload en ga daar vanavond eens mee stoeien.


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1405
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: eddepet

Bericht door richard7877 »

hallo edwin

ook welkom hier!!

ik zou adviseren het eerst met een klein baantje te proberen
is mij zelf ook goed bevallen je weet wat dan de mogelijkgheden zijn en het dan groter uitbreiden
en wat digitaal betreft is een goede keiuze ook weer vele mogelijkheden simpel met een lokmaus bijvoorbeeld of met blokken ed(hier heb ik ook geen verstand van :roll: ) en helemaal automatisch besturen met bijv. kopoper
er zijn hier aardig wat mensen die je hier met al je vragen kunnen helpen

veel plezier met de hobby en als je gaat beginnen met bouwen misschien dan wat foto's???

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: eddepet

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Edwin,

Welkom!!. Ja nieuw in deze wereld. Ik zou niet te bang zijn voor het digitale tijdperk. Alles is bijna plug en play. Indien je niet zelf wilt bouwen zijn de componenten ook kant en klaar leverbaar. Details van decoders inbouwen in locomotieven of wissels aansluiten op een decoder zijn allemaal goed gedocumenteerd.

Dit wordt een ontdekkingsreis in de wondere wereld van treintjes waarin je van de ene verbazing in de andere valt. Hoe je dingen kan doen wordt hier uit ten treuren verteld en zal je helpen iets leuks te kunnen maken.

Ik zou als je echt wil beginnen een startset aanschaffen en daar lekker mee gaan spelen en ontdekken om jezelf een beeld te creëren wat er allemaal mogelijk is.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: eddepet

Bericht door Chris83 »

welkom :)

Als je klein zou beginnen, kun je best in het kamertje kunnen beginnen en een tafel maken die bv uit meer delen bestaat (module bakken) die je later eventueel naar de zolder kunt verplaatsen, mocht je groter willen gaan bouwen.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: eddepet

Bericht door Marcel »

Hallo Edwin,welkom op dit forum.
Ben jij vrachtwagen of buschauffeur?
Zelf ben ik vrachtwagen chauffeur waardoor ik helaas weinig tijd overhou voor mijn baan,maar af en toe knutsel ik wat om toch niet helemaal stil te liggen.
Wat betreft een baan kan je alle kanten op,wees niet teveel eisend net als ik,want dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Als basis kun je beginnen met het maken van een baanplan van een hoofdspoor (voor lange treinen) of lokaalspoor (voor korte treinen),bedenk wel van te voren of je een vlak of berglandschap wil.
Op dit forum staan heel wat foto's van verschillende banen waar je ideeen op kan doen.
Veel plezier.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: eddepet

Bericht door Jos »

Welkom op het forum Ed :D
Voel je vrij om al je vragen te stellen.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
eddepet
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 apr 2010 10:21
Locatie: Uden

Re: eddepet

Bericht door eddepet »

Dank je wel allemaal :D

Marcel ik zit op de vrachtwagen en heb helaas ook niet zoveel tijd.Maar als ik zo her en der lees dat mensen jaren met een baan bezig zijn maak ik me daar niet druk om.Ik ga zeker heel rustig beginnen want ik heb eigenlijk nog helemaal niets.Ik was al aan het kijken voor een digitaal startset om daar een beetje mee te oefenen.Deze maand zit het er nog even niet in maar ik denk dat ik volgende maand er wel 1 aan kan schaffen.

Het idee om met modules te werken staat me eigenlijk ook wel aan,dan kun je hem langzaam uitbreiden naar een hele grote tafel.


Plaats reactie