Beste modelspoorders,
Ik heb mijn baanplan uitgelegd en nu moest ik ergens een kleine aanpassing maken vanwege de wisselaandrijvingen die elkaar dwars zouden zitten. Met 2x een 9104 (27,5 mm, rails zijn van Fleischmann Piccolo) had ik aan beide zijden van het grote station dit probleem opgelost. Maar in het oorspronkelijke ontwerp was een rechte 9102 (57,5 mm) gepland. Je snapt het al. Ik kom 2,5 mm te kort. Kun je dit verantwoord oplossen door bij de bogen aan de beide eindes van het station 1,25 mm te smokkelen? Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk genoeg?
Mvg,
Martin
Verantwoord smokkelen?
Verantwoord smokkelen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Verantwoord smokkelen?
Vroeger deed ik dit heel vaak met met mijn Fleischmann rails.
Tegenwoordig, als ik een baantje met Unitrack neerleg dan komt het voor dat ik een gat van 2 cm(!) overhoud wat eenvoudig is te overbruggen door te smokkelen.
Je kan het haast niet zien hoor, zeker niet bij 2,5mm.
Misschien helpt het de sporen 0,5mm uit elkaar te leggen, je weet maar nooit met het komende warme weer he?
Plus je krijgt het klassieke kedeng, kedeng...
Het enige waar je je echt druk om moet maken is het elektrisch contact tussen 2 railsen. Gewoon even testen en je weet of het kan.![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Misschien helpt het de sporen 0,5mm uit elkaar te leggen, je weet maar nooit met het komende warme weer he?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Het enige waar je je echt druk om moet maken is het elektrisch contact tussen 2 railsen. Gewoon even testen en je weet of het kan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Verantwoord smokkelen?
Hallo Martin,
je kan gerust smokkelen, behalve als je met R1 bochten werkt. Die mag je absoluut niet krapper leggen dan ze al zijn. Maar als je het perfect wilt hebben, waarom haal je niet de juiste lengte (57,5 mm) uit een overgebleven stukje flex? Dan hoef je niet meer te sprokkelen, geen compromis meer, gewoon direct goed.
groetjes,
je kan gerust smokkelen, behalve als je met R1 bochten werkt. Die mag je absoluut niet krapper leggen dan ze al zijn. Maar als je het perfect wilt hebben, waarom haal je niet de juiste lengte (57,5 mm) uit een overgebleven stukje flex? Dan hoef je niet meer te sprokkelen, geen compromis meer, gewoon direct goed.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
groetjes,
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Verantwoord smokkelen?
Ik werk niet met R1-bogen. Heb een dubbelsporige boog met R3 en R4.
Ik heb wel voldoende 9102's (=57,5 mm) voor beide sporen, maar dat is het probleem niet. Die stonden immers ook gepland, maar doordat ik een probleem met de wisselaandrijvingen kreeg (die zouden elkaar raken), moest ik aan beide zijden een 9104 inpassen, zijnde 27,5 mm. Vandaar dat ik met het verschil zit van 2,5 mm.
Als ik niet kan/wil smokkelen, dan is een andere optie het neerleggen van een flexrail die 2,5 mm langer is dan wat ik aan standaardrails kan neerleggen. Neem een 9100, zijnde 22,2 cm. Daar moet ik dan een flex van 22,45 cm van maken. Of ik moet aan één kant van het station 2x9104 laten zitten en aan de andere kant dan 2 stukjes van 3 cm zagen. Dan zou ik er ook zijn, al gaat het zagen van flexen met zo weinig uiteinde mij met de Roco-zaag enorm slecht af. Dan neig ik toch eerder naar het smokkelen aan beide zijden met 1,25 mm en zorgen dat de lasjes wel goed contact maken voor de stroomvoorziening. Zien doe je het zeker niet, want het was mij zelf ook niet opgevallen, totdat ik het gelegde in wintrack ging terugzetten.
Ik heb wel voldoende 9102's (=57,5 mm) voor beide sporen, maar dat is het probleem niet. Die stonden immers ook gepland, maar doordat ik een probleem met de wisselaandrijvingen kreeg (die zouden elkaar raken), moest ik aan beide zijden een 9104 inpassen, zijnde 27,5 mm. Vandaar dat ik met het verschil zit van 2,5 mm.
Als ik niet kan/wil smokkelen, dan is een andere optie het neerleggen van een flexrail die 2,5 mm langer is dan wat ik aan standaardrails kan neerleggen. Neem een 9100, zijnde 22,2 cm. Daar moet ik dan een flex van 22,45 cm van maken. Of ik moet aan één kant van het station 2x9104 laten zitten en aan de andere kant dan 2 stukjes van 3 cm zagen. Dan zou ik er ook zijn, al gaat het zagen van flexen met zo weinig uiteinde mij met de Roco-zaag enorm slecht af. Dan neig ik toch eerder naar het smokkelen aan beide zijden met 1,25 mm en zorgen dat de lasjes wel goed contact maken voor de stroomvoorziening. Zien doe je het zeker niet, want het was mij zelf ook niet opgevallen, totdat ik het gelegde in wintrack ging terugzetten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Verantwoord smokkelen?
Het zagen van flex is vrij lastig. Voor je het weet trek je de volledige spoorstaaf uit de bielzen. Ik span de flexrail tussen de bankschroef (niet te hard aanspannen), met de zaagsnede net naast de bek. Dat gaat dan perfect, zonder enig probleem. Met de dremel gaat het ook probleemloos.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Verantwoord smokkelen?
En 9103's gebruiken ipv 9102's? Die zijn zo'n 2mm korter.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Verantwoord smokkelen?
Testen en desnoods op meer punten voedingsdraden aansluiten. Heel vervelend om naderhand te merken dat een railstaaf zonder stroom is komen te zitten.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Verantwoord smokkelen?
@Steven: Dat werkt op zich niet, want zoals ik al zei zaten er geen 9102's meer in. Die waren gesneuveld omdat ik twee 9104's moest gebruiken, waar ik bij het plannen in Wintrack geen rekening mee had gehouden. Bovendien moet ik vanwege de spiraaluitgangen wel uitgaan van de in Wintrack gehanteerde lengte voor de twee hoofdsporen. Je opmerking over 9102's vervangen door 9103's omdat die 2 mm korter zijn, heeft me wel aan de oplossing geholpen. In beide hoofdsporen zit 1 9101 (11,1 cm). Als ik deze opdeel in een 9102 (5,75 cm) en een 9103 (5,55 cm), dan ben ik er. Is samen immers 11,3 cm. Dat ik dan een halve mm tekort kom, lijkt me nauwelijks een probleem te noemen. Iedereen bedankt voor het meedenken en het opwerpen van suggesties.
@tv-man: ik breng sowieso al op meer punten voedingsdraden aan. Beide stationssporen tellen ook nog eens vijf bezetmelders en standaard maak ik dan ook altijd een extra aansluiting voor de massa.
Mvg,
Martin
@tv-man: ik breng sowieso al op meer punten voedingsdraden aan. Beide stationssporen tellen ook nog eens vijf bezetmelders en standaard maak ik dan ook altijd een extra aansluiting voor de massa.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.