Arnold SNCF-rijtuigen DEV-inox
Geplaatst: 21 dec 2020 11:07
Beste forumgenoten,
Vorige week is de set inox-rijtuigen HNS4378 van Trains160 aangekomen. Op 1zu160 heb ik er enkele foto’s van geplaatst.
HNS4378-1 draagt het rijtuignummer 50 87 28-77 020-9 en HNS4378-2 heeft de immatriculation 50 87 28-77 001-9. Ze zijn dus niet zoals aangekondigd van het type B9 maar B8½t. Dat staat zo ook op de doosjes en is de correcte aanduiding voor deze rijtuigen. Het waren er tweemaal vier, besteld in de tranche-1956, in 1959 in dienst gesteld als A6rt resp. A5rtj en bestemd voor de restauratievoorziening van de rapides Paris-Lille-Tourcoing. Deze hadden als nieuwigheid dat maaltijden op de zitplaatsen werden opgediend (repas à la place). Op die verbinding kwamen de eerste DEV-inox-rijtuigen met middengang in dienst. De A5rtj hadden een treintelefooncel voor de reizigers, destijds een opzienbarend nieuwtje.
De modellen van Arnold vind ik erg mooi geworden. Mocht het lukken de foto’s te comprimeren, dan zet ik ze nog in de rubriek Fotoboek.
Groet van
Vorige week is de set inox-rijtuigen HNS4378 van Trains160 aangekomen. Op 1zu160 heb ik er enkele foto’s van geplaatst.
HNS4378-1 draagt het rijtuignummer 50 87 28-77 020-9 en HNS4378-2 heeft de immatriculation 50 87 28-77 001-9. Ze zijn dus niet zoals aangekondigd van het type B9 maar B8½t. Dat staat zo ook op de doosjes en is de correcte aanduiding voor deze rijtuigen. Het waren er tweemaal vier, besteld in de tranche-1956, in 1959 in dienst gesteld als A6rt resp. A5rtj en bestemd voor de restauratievoorziening van de rapides Paris-Lille-Tourcoing. Deze hadden als nieuwigheid dat maaltijden op de zitplaatsen werden opgediend (repas à la place). Op die verbinding kwamen de eerste DEV-inox-rijtuigen met middengang in dienst. De A5rtj hadden een treintelefooncel voor de reizigers, destijds een opzienbarend nieuwtje.
De modellen van Arnold vind ik erg mooi geworden. Mocht het lukken de foto’s te comprimeren, dan zet ik ze nog in de rubriek Fotoboek.
Groet van