Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Kan iemand mij vertellen hoe ik bovenstaande kruising aan moet sluiten??
Ik had hem aan een flexi-rail gelegd, op de flexi-rail en + en een - aangesloten. Toen de loc op de kruising kwam had hij sluiting en toen pas sloeg mijn digitaal systeem uit, gevolg: loc stuk (denk ik).
Ik had hem aan een flexi-rail gelegd, op de flexi-rail en + en een - aangesloten. Toen de loc op de kruising kwam had hij sluiting en toen pas sloeg mijn digitaal systeem uit, gevolg: loc stuk (denk ik).
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Volgens mij klopt die link niet. Heb je de handleiding gelezen die erbij zit? Je moet de binnenste rails alle 4 isoleren (met een plastic raillasje) en dan de draden die van beide puntstukken komen via een schakelaar (PL13 geloof ik) met de overstaande solenoid bedienen. Het bedradingsschema hiervoor staat vrij duidelijk in de handleiding.
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Oke, vrij ingewikkeld dus. Kan het niet simpeler? Ander type kruising misschien?
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Wat is daar nu ingewikkeld aan. 4 isolaties plaatsen 2 draadjes aansluiten om het puntstuk om te polen en klaar.Trammetje schreef:Oke, vrij ingewikkeld dus. Kan het niet simpeler? Ander type kruising misschien?
Mvg
Wim.
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Wim,
Het is voor jouw misschien heel eenvoudig. Ik ben de Minitrix en Roco wissel gewend, dat was veel simpeler. Elektronica is niet mijn specialiteit.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de SL-E390F en de SL-390F?
Het is voor jouw misschien heel eenvoudig. Ik ben de Minitrix en Roco wissel gewend, dat was veel simpeler. Elektronica is niet mijn specialiteit.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de SL-E390F en de SL-390F?
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
De E staat voor Electrofrog, gepolariseerd puntstuk (frog) dus.
Ik heb zelf laatst 4 Peco wissels met electrofrog aangelegd, het is echt niet moeilijk. Draadje aan het puntstuk, isolatie aanbrengen en zorgen dat het puntstuk wordt omgepoold bij het omzetten van de wissel. En voor dat laatste heb je allerlei handige oplossingen.
Ik heb zelf laatst 4 Peco wissels met electrofrog aangelegd, het is echt niet moeilijk. Draadje aan het puntstuk, isolatie aanbrengen en zorgen dat het puntstuk wordt omgepoold bij het omzetten van de wissel. En voor dat laatste heb je allerlei handige oplossingen.
Laatst gewijzigd door shoven op 17 apr 2010 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Oke, maar dat heb je die ander wissel dus niet nodig?
Wat is het verschil tussen deze twee wissels? Wat kan die ene wissel wat die andere niet kan?
Wat is het verschil tussen deze twee wissels? Wat kan die ene wissel wat die andere niet kan?
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Welke andere wissel bedoel je Sander?
Het verschil tussen de SL-E390F en de SL-390F is dat de een gepolariseerde puntstukken heeft en de ander niet. Bij een gepolariseerd puntstuk heb je ook stroom op het puntstuk, dat bij veel andere wissels stroomloos is en waar locs dus nog wel eens op blijven hangen, zeker als ze langzaam rijden en op weinig wielen stroom afnemen. Effect: betrouwbaarder stroomafname en dus minder stilvallers.
Als het even kan zou ik altijd kiezen voor wissels met gepolariseerd puntstuk.
Het verschil tussen de SL-E390F en de SL-390F is dat de een gepolariseerde puntstukken heeft en de ander niet. Bij een gepolariseerd puntstuk heb je ook stroom op het puntstuk, dat bij veel andere wissels stroomloos is en waar locs dus nog wel eens op blijven hangen, zeker als ze langzaam rijden en op weinig wielen stroom afnemen. Effect: betrouwbaarder stroomafname en dus minder stilvallers.
Als het even kan zou ik altijd kiezen voor wissels met gepolariseerd puntstuk.
Laatst gewijzigd door shoven op 17 apr 2010 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
De insulfrog versie (SL-390F) kan een loc met slechte stroomafname stil laten staan, de electrofrog (SL-E390F) niet het is in ieder geval minder waarschijnlijk.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Yep. In mijn baan heb ik een stuk of 20 Flm wissels zonder gepolariseerd puntstuk en 4 Peco wissels met gepolariseerd puntstuk. Op de Flm's valt wel eens wat stil, op de Peco's nooit.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Oke, dat zijn duidelijke antwoorden. Kan iemand mij een duidelijke afbeelding geven hoe de kruising met electrofog aangesloten dient te worden?
Ik vond eerlijk gezegd die link van de vorrige pagina niet echt duidelijk.
Ik vond eerlijk gezegd die link van de vorrige pagina niet echt duidelijk.
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Volgens mij is het plaatje in de handleiding vrij duidelijk. Wat begrijp je daar niet aan?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Dit is wat ik heb, hieronder staat nog wat engelse, duitse en franse tekst. Daar begrijp ik dus helemaal niets van.
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Nu, de plaatjes zijn super duidelijk, er worden verschillende methodes uitgelegd.
De aansluitingen uit plaatje 6 heb je nodig, dus als je die wat groter in beeld kunt krijgen, dan gaan we die aan je uitleggen.
Mvg
Wim.
De aansluitingen uit plaatje 6 heb je nodig, dus als je die wat groter in beeld kunt krijgen, dan gaan we die aan je uitleggen.
Mvg
Wim.
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Helemaal niets, zal wel dom overkomen maar electronica is niet mijn ding.
Wat is plus en wat is min, en wat is dat ding onder de kruising?
Misschien moet ik toch maar die andere kruising kopen, ze komen toch in het zicht. Kan de trein dus makkelijk een setje geven.
Wat is plus en wat is min, en wat is dat ding onder de kruising?
Misschien moet ik toch maar die andere kruising kopen, ze komen toch in het zicht. Kan de trein dus makkelijk een setje geven.
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Het open driehoekje kun je benoemen als min en het dicht driehoekje als plus.
Die dingen er onder dat zijn nu je ompoolschakelaars, die je met de stand en door de wisselaandrijving in de juiste stand zet, zodat via de contacten die je getekend ziet, de juiste spanning (polariteit) op het punt stuk terecht laat komen.
Dus de linker schakelaar is verantwoordelijk voor het rechter puntstuk.
Die schakelaars die getekend zijn, die kun je als extra op de Peco wisselaandrijving aansluiten.
Dit is overigens geen electronica, maar dit is gewone electro-techniek, nog beter gezegd schakeltechniek. Gewone huis tuin en keuken electriciteit.
Mvg
Wim.
Die dingen er onder dat zijn nu je ompoolschakelaars, die je met de stand en door de wisselaandrijving in de juiste stand zet, zodat via de contacten die je getekend ziet, de juiste spanning (polariteit) op het punt stuk terecht laat komen.
Dus de linker schakelaar is verantwoordelijk voor het rechter puntstuk.
Die schakelaars die getekend zijn, die kun je als extra op de Peco wisselaandrijving aansluiten.
Dit is overigens geen electronica, maar dit is gewone electro-techniek, nog beter gezegd schakeltechniek. Gewone huis tuin en keuken electriciteit.
Mvg
Wim.
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Ik denk dat ik hem begrijp maar ik vind het allemaal nogal wat. Ik denk toch dat ik die andere kruising ga proberen, met die "insul frog".
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Het ziet er veel ingewikkelder uit dan dat het eigenlijk is. Zou het gewoon maar een proberen als ik jouw was.
Je kunt er niets aan kapot maken, je hebt alleen kortsluiting als je het niet goed doet dat is alles. Maar dan weet je inieder geval waar je het moet zoeken en zul je te 2 draadjes moeten verwisselen op de schakelaar.
Mvg
Wim.
Je kunt er niets aan kapot maken, je hebt alleen kortsluiting als je het niet goed doet dat is alles. Maar dan weet je inieder geval waar je het moet zoeken en zul je te 2 draadjes moeten verwisselen op de schakelaar.
Mvg
Wim.
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Volgens mij heeft Evo dat je al in zijn eerste reactie verteld dat is de derde reactie op je vraag PL 13 volgens hem.
http://www.railway-models.co.uk/767_1_1038688.html
Mvg
Wim.
http://www.railway-models.co.uk/767_1_1038688.html
Mvg
Wim.
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Klopt Wim, ik heb de PL13 gebruikt, omdat je die zo bovenop een PL10 solenoid kunt plaatsen. Je hebt er natuurlijk 2 nodig.
Wat ik een beetje vreemd vind aan afb.6 is dat ze de buitenste rails ook geisoleerd getekend hebben. Dit is natuurlijk helemaal niet nodig, ik heb deze gewoon gesoldeerd en alleen de binnenste rails geisoleerd met een plastic raillasje.
Sander, gewoon proberen, het zijn maar een paar draadjes en je volgt gewoon de lijntjes op het schema en dan komt het goed. Let wel op dat je de puntstukken schakelt met de tegenoverliggende solenoid (staat ook op het plaatje).
Succes!
Wat ik een beetje vreemd vind aan afb.6 is dat ze de buitenste rails ook geisoleerd getekend hebben. Dit is natuurlijk helemaal niet nodig, ik heb deze gewoon gesoldeerd en alleen de binnenste rails geisoleerd met een plastic raillasje.
Sander, gewoon proberen, het zijn maar een paar draadjes en je volgt gewoon de lijntjes op het schema en dan komt het goed. Let wel op dat je de puntstukken schakelt met de tegenoverliggende solenoid (staat ook op het plaatje).
Succes!
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten
Ik zou het ook gewoon proberen. Ik hikte ook tegen dit soort dingen aan, maar zoals Wim zegt: je kunt weinig kapot maken. Gaat het mis, dan ben je hooguit een paar euro lichter en als het lukt dan heb je er weer een waardevolle bouwsteen voor je baan bij.
En uit ervaring kan ik je zeggen: het is echt een verschil, wel of geen electrofrog. Ik heb met die dingen nooit meer stilstaande locs op de wissel, en bij de Flm insulfrogs moet ik er regelmatig nog een een zetje geven.
En over die elektronica/elektra kennis: als je er even induikt (kost je een paar avonden klooien) heb je zoveel mogelijkheden extra. Dat lukt heus wel, het is geen rakettechnologie.
@Edwin: heb jij misschien een foto van die PL10/PL13 toestand, dat maakt het wat makkelijker.
En uit ervaring kan ik je zeggen: het is echt een verschil, wel of geen electrofrog. Ik heb met die dingen nooit meer stilstaande locs op de wissel, en bij de Flm insulfrogs moet ik er regelmatig nog een een zetje geven.
En over die elektronica/elektra kennis: als je er even induikt (kost je een paar avonden klooien) heb je zoveel mogelijkheden extra. Dat lukt heus wel, het is geen rakettechnologie.
@Edwin: heb jij misschien een foto van die PL10/PL13 toestand, dat maakt het wat makkelijker.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan