Pagina 1 van 1
Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 01 mar 2021 17:43
door TET70
Hallo, een newby hier.
Ben een testbaan aan het leggen met Peco 55. Simpel loopje met twee wissels en een binnen spoor.
Nu heb ik sowieso niet al te beste ogen op een korte afstand, maar man man... wat een priegelwerk om de rail-asjes SL310, op de afgekorte stukjes rails te krijgen.
Kan ik niet ‘gewoon’ de rails aan elkaar solderen (aan de buitenkant) en geen railasjes gebruiken?
Tks
Grt.
Tet
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 01 mar 2021 19:42
door 59erke
Zeker nooit solderen daar doe je meer kwaad mee dan goed. Je kan beter de rails mooi tegen elkaar leggen en voorzien van aansluitdraden. (Draadbruggen).
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 01 mar 2021 20:16
door MaartenOtto
En toen werd het warm.... en kreeg je kattenruggen in je spoor. Niet doen dus.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 01 mar 2021 20:17
door Bjor
Tet,
Als je al moeite hebt om het raillasje op de railstaaf te krijgen omdat je het niet goed kunt zien, dan gaat het "koud" tegen elkaar leggen van de rails om ze dan te solderen zeker niet lukken. Nog afgezien van de vraag hoe je de rails precies op hun plaats houdt voordat je ze hebt gesoldeerd. En de rails kunnen bij warmte dan niet meer uitzetten.
Lukt het rails die je niet hebt ingekort wel van raillasjes te voorzien?
Zo ja, heb je dan de afgekorte railstaven met fijn schuurpapier wel van braampjes ontdaan? Daarmee kun je de railstaven op 0,5 - 1 mm van de uiteinden ook een fractie van een mm. in een "punt" vijlen of schuren. Dan krijg je het raillasje er makkelijker op.
En dan is er ook altijd nog dit hulpmiddel:
https://www.maxtotaal.nl/eagle-y057ac-derde-handje.html
Ben
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 01 mar 2021 21:07
door martindomburg
Peco rails zet meer uit als andere merken door temperatuurverschillen. Als je geen lasjes gebruikt gaat de tin op den duur scheuren en heb je meer ellende als plezier
Altijd raillasjes gebruiken, en het liefst deze vast solderen. Hier halen we zelf de beste resultaten mee met Peco op de lange termijn.
Heb er een livestream aan geweid ooit, meer vind je op mijn youtube kanaal
https://youtube.com/playlist?list=PL1p6 ... AYV_55GcUH
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 01 mar 2021 21:26
door TET70
Dank allen.
Er zal ongetwijfeld winst te behalen zijn in de afwerking van de lassen/ingekorte stukken.
enne, Martin.... woensdag morgen nog meer om bij stil te staan dus
Ik ga ‘t morgenavond nog een keer proberen met een nieuw stuk. Dank.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 01 mar 2021 22:46
door Bjor
martindomburg schreef: ↑01 mar 2021 21:07
Peco rails zet meer uit als andere merken door temperatuurverschillen.
martindomburg schreef: ↑01 mar 2021 21:07
Altijd raillasjes gebruiken, en het liefst deze vast solderen.
Martin,
Jouw advies in de tweede zin is in tegenspraak met jouw stelling in de eerste zin.
Als Peco zo veel uitzet, moet je dus zeker de lasjes
niet vast solderen. Dan vergroot je namelijk de kans op spoorspatting.
Maar misschien bedoel je iets anders?
Ben
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 02 mar 2021 00:29
door martindomburg
Nee hoor, je bezetmelding is al scheiding genoeg en als je doorlopende staven te lang zijn kan je ze ook een paar keer doorsnijden. Het voordeel van isoleren in de flexrail is dat de rails aan weerszijde van de scheiding vast word gehouden door de bielzen, peco code 55 ligt verzonken. Hierdoor is de kans op storingen kleiner dan wanneer je isoleert op de las.
Op Schellenbach ligt meer als 500 meter rails, in geen 10 jaar ergens spoorspatting gehad en nog belangrijker: het contactverlies door losse of corroderende lasjes is 0%.
Het nadeel als je raillasjes niet solderen is dat ze gaan verschuiven, ook is de kans op knikken juist groter aangezien Peco alleen flex heeft en de raillasjes nou niet bepaald erg sterk zijn. Het legt zelfs makkelijker als je soldeert zoals je kunt zien in een van de filmpjes.
Mijn ervaring is dat wanneer je de raillas niet vast soldeert de kans op storing en ontsporing juist groter word.
Groetjes
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 02 mar 2021 13:21
door TET70
een aanvullende vraag heb ik wel.
Is er een logische volgorde van rails leggen? Klopt het dat het beter is eerst met de wissels(traten) te beginnen en daarna de rest aan te leggen?
Gr.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 02 mar 2021 14:10
door shoven
Zelf begin ik meestal met de wissels, omdat die heel graag netjes willen liggen.
Maar ook de rest wil voldoende aandacht.
Wat helpt is vooraf dingen aftekenen en af en toe het gebruik van een liniaal en timmermansoog niet schuwen.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 02 mar 2021 14:11
door martindomburg
Exact wat Steven zegt hier ook. En daarbij zijn wissels vaak de bepalende factoren omtrent de posities. De flexrails kan je nog wat omleggen of aanpassen.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 02 mar 2021 14:12
door TET70
check!
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 05 mar 2021 11:38
door TET70
Hallo kenners, inmiddels heb ik 't testbaantje rond.
Na enig priegelen en gevoel er voor krijgen is het aan elkaar solderen van rails een 'gewoonte' geworden.
dank voor de tips!
Vraag die nu op komt. De eerste rondjes met locs en treinstellen gingen soepel. mooie tempoverschillen kunnen geven met de multimaus. maar na een kleine tien minuten begonnen de locs te haperen en op sommige stukken stil te vallen. Als ik er licht op duwde maakten ze weer contact (lampjes gingen aan), maar rijden ging moeizaam.
Kan dit aan de las van de bedrading liggen? Heb origineel aansluitdraad van z21 aan de baan gesoldeerd.
dank weer.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 05 mar 2021 21:25
door Railzzz
Hallo,
Kan het zijn dat de rails vuil is geweest? Na enige rondjes heeft dat vuil zich nu verzameld op de wielen van de loc en raak je het contact kwijt.
Groet, Marcel
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 05 mar 2021 21:33
door Nico Essers
Een goede oplossing hiervoor is het gebruik van een klein beetje ATF. Wrijf met een wattenstaafje een minimale hoeveelheid ATF op beide spoorstaven over een lengte van ca 1 cm. De wielen van de treinen verspreiden de ATF over de rest van de baan. Je zult merken dat je dan geen last meer hebt van slecht contact. Maar denk eraan, slechts een minimale hoeveelheid anders gaan de locs slippen zodra je een helling op rijdt. Ik herhaal dit ca 2x per jaar en heb zelden last van slecht contact.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 06 mar 2021 11:34
door TET70
Nico Essers schreef: ↑05 mar 2021 21:33
Een goede oplossing hiervoor is het gebruik van een klein beetje ATF. Wrijf met een wattenstaafje een minimale hoeveelheid ATF op beide spoorstaven over een lengte van ca 1 cm. De wielen van de treinen verspreiden de ATF over de rest van de baan. Je zult merken dat je dan geen last meer hebt van slecht contact. Maar denk eraan, slechts een minimale hoeveelheid anders gaan de locs slippen zodra je een helling op rijdt. Ik herhaal dit ca 2x per jaar en heb zelden last van slecht contact.
Met ATF bedoel je idd de olie die ik ook in m'n auto gooi?
Tks voor de tip.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 06 mar 2021 11:35
door TET70
Railzzz schreef: ↑05 mar 2021 21:25
Hallo,
Kan het zijn dat de rails vuil is geweest? Na enige rondjes heeft dat vuil zich nu verzameld op de wielen van de loc en raak je het contact kwijt.
Groet, Marcel
zou absoluut kunnen. zat eerder aan slechte soldering te denken. Maar ik ga idd eerst de rails schoonmaken. dank!
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 06 mar 2021 13:54
door Nico Essers
ATF staat voor Automatic Transmission Fluid en wordt inderdaad gebruikt voor de auto. Vraag bij je garage of ze je een beetje in een potje willen doen. 100 ml bijvoorbeeld krijg je nooit meer op, zo weinig heb je hier van nodig voor je baan.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 06 mar 2021 18:33
door TET70
Nou, laat ik nog een 5 liter fles in de schuur hebben gevonden
snel aan de slag.
Re: Peco 55 solderen ipv railassen?
Geplaatst: 06 mar 2021 18:42
door TET70
Super tip! dank. rijdt weer als een zonnetje.
nu de Dr5000 aansluiten
