Pagina 1 van 1

Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 15:51
door edje123
Beste forumleden,

Ben hier al een tijdje het forum aan het afspeuren, als beginnend modelspoorliefhebber, heb ik al vele dingen bij geleerd, op jullie forum.
heb al veel zitten lezen over een digitaal systeem dat ik zou willen gebruiken op mijn volgende modelspoorbaan, maar eerlijk gezegd heb
ik nog altijd niet op een goede wijze, uitleg gekregen, ik bedoel ik heb enkele draadjes gelezen, over selectrix, dinamo enz.................,
eerlijk gezegd het draadje van dcc, is meer een draadje geworden van voor en tegenstaanders van bepaalde systemen, die eindelijk een
soort van oorlog uitvechten onder elkaar, daar hebben wij als beginnend, hobbyist niet zoveel aan, wel leuk om te volgen, maar dat is het,
Ook het verschil van digitale centrales enz ....Kortom, ikzelf ga komende herfst, als alles goed gaat volgens mijn planning, beginnen met een middelgrote thuisbaan, dus wat ik vooral,
wil is een degelijk en goed verstaanbaar, systeem, niet te ingewikkeld, heb een klein beetje kennis, in verband met aansluiten, maar al veel
hier opgestoken op het forum. Voor een goed en betrouwbaar systeem, wil ik dan ook dat extra beetje geld investeren, 'goed begonnen is half gewonnen', dat zegt het spreekwoord.

Ikzelf heb zowel analoge als digitale treinen in mijn bezit, daarmee wil ik wel, met allebei blijven rijden, maar toch spreekt mij het digitale
wereld meer en meer aan, graag wil ik nu van jullie vernemen, in klaar en duidelijke verstaanbare taal, wat de beste oplossing zou zijn voor mij, en nog vele andere nieuwe beginners, van deze modelspoorhobby.

Wordt een modelspoorbaan, met schaduwstation, om meerdere treinbewegingen te hebben en vooral variatie over de gehele baan, 2 hellixen , om hoogte te overbruggen, en een bergbaantje, paradespoor, en 1 middelgrootstation en een locdepot.

Dus graag wat feedback, verstaanbaar, iederéén mag zijn eigen systeem voorleggen, met de voor en nadelen ervan, maar geen eindeloze oorlog meer uitvechten, want ik ben het noorden een beetje kwijt, aub.

Met vriendelijke groeten Edwin.

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 17:26
door EdwinB
Edwin,
Dit soort forum oorlogen komen voor in allerlei werelden denk aan apple/android, apple/windows/linux etc. Wat je het beste kunt doen is ZELF alle mogelijkheden onderzoeken en daar waar mogelijk uitproberen. dan kom je vanzelf bij een systeem wat bij je past. Zo heb ik dat ook gedaan.

vragen ....stel ze.....

gr. de andere Edwin

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 17:30
door Frank_N
Je hebt dus analoge en digitale treinen welke je beiden wilt blijven gebruiken.
Het antwoord is hier DINAMO. Met die hardware kun je digtaal (meerdere protocollen) en analoog door elkaar laten rijden, of achter elkaar. Daarmee is de helft van je probleem al opgelost.

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 17:37
door Modelbouwerke
Als de toestand het terug toelaat, ga eens naar een beurs en praat er met de verkopers.
En soms zijn er ook demobanen of clubs aanwezig waar je raad kan vragen.
Zelf heb ik ook analoog en digitaal door elkaar en gekozen voor Dinamo.

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 19:04
door Marco66
Hoi Erik,

Indien je woont in de buurt van Ermelo, ga eens langs bij DTS Modelspoor, Martin weet er veel van.
Voorlopig verwacht ik nog geen beurzen( hopelijk heb ik het mis),en daar kan je alles vragen.

Succes,

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 19:50
door Nico Essers
Je hebt zowel analoge als digitale treinen. Als je de analoge treinen niet wilt ombouwen tot digitaal dan is Dinamo het aangewezen systeem voor je.
Wil je je analoge locs wel ombouwen naar digitaal dan heb je meer mogelijkheden waarbij DCC het meest gebruikt wordt en waarvoor dus ook het meeste verkrijgbaar is. Dit is dus eigenlijk de eerste stap die je moet maken. Alleen digitaal ( dus DCC of Selectrix ) of digitaal en analoog ( Dinamo)

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 20:51
door shoven
Er zijn op dit forum meerdere draadjes waarin wordt voorgerekend wanneer Dinamo interessant is, financieel gezien dan.
Er zijn ook vele draadjes waar wordt uitgelegd wat je allemaal nodig hebt om digitaal te gaan rijden.

Maar ook andere overwegingen kunnen meespelen, bijvoorbeeld wil je afhankelijk zijn van 1 fabrikant/leverancier?

Wat helpt is als je op een rijtje hebt wat voor jou belangrijk is.

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 21:03
door edje123
Beste forumleden,

Ik dank jullie van harte, om te reageren op mijn draadje, idd ik zal zelf moeten de knoop doorhakken, zoals jullie zeggen, eerst alles eens op een rijtje
zetten, wat belangrijk voor me is, en dan de knoop doorhakken, tzal wel een belangrijke keuze worden, want ik wil er wel vele jaren bouw en rijplezier aan beleven.

Met vriendelijke groeten Edwin.

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 21:09
door Panzer-Shop
Hi Edwin,

Je kan ook eens naar Domburg Train Support gaan als je erbij in de buurt woont. Daar kan je een half uurtje “personal shopping” boeken en krijg je uitstekend advies voor wat jou geschikt is. @martindomburg helpt je vast graag!

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 19 mar 2021 21:34
door martindomburg
Uiteraard, je bent van harte welkom! De koffie staat klaar :)

Je gevoel is heel begrijpelijk, en dat je hier niet alleen in staat is duidelijk. Anders zou ik hier niet mijn werk van kunnen maken ;) dus voel je vooral niet dom of vreemd, ook ik heb jouw process ooit moeten doorlopen. En toen waren er nog helemaal geen specialisten en moest ik alles zelf ontdekken. Mede ook door oorlog te voeren op forums 7(8)7 vallen en opstaan, wat leergeld links en rechts, kwam ik er uiteindelijk ook gewoon.

Wellicht ter voorbereiding heb je hier wat aan;



Groetjes

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 27 mar 2021 10:19
door MarcoTrix
Ook vaak toegepast door Amerikaanse modelspoorders: bouw twee electrisch gescheiden trajecten op één treinbaan. Op mijn oude Märklin H0 baan had ik een kleine traject met gelijkstroom voor de oude Wrenn treinen. De rest was 3-rail digitaal.

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 27 mar 2021 10:43
door thevandijks
Ja ik heb ook zoiets op mijn baan, een gedeelte analoog en een groter gedeelte digitaal. Ook nog een deel omschakelaarbaar zodat met loc wisselen treinen van het een gedeelte naar het andere kunnen. Op die manier hoef je geen locs om te bouwen. Langzaam krijg ik meer digitale locs dan analoge, misschien in de toekomst alleen digitaal? We gaan het zien, op zich is analoog rijden ook prima.

Groet Hans

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 28 mar 2021 09:44
door BenQ
Ik heb twee systemen in de baan, Dinamo voor de drie trams die niet om te bouwen zijn naar digitaal.
BiDiB voor de treinen en dat bevalt goed.

Re: Ik zie door het bos, de bomen niet meer.

Geplaatst: 28 mar 2021 11:38
door Hube
Ik ben een herintreder in de modelbouw wereld.
Zo’n 3 jaar geleden ben ik opnieuw ingestapt na 30 niets aan de treintjes gedaan te hebben.
Ik had dus alleen analoog spul van veertig jaar oud.
Ik wilde meteen digitaal gaan rijden omdat dit veel meer mogelijkheden geeft en betrouwbaarder is.
Om te leren ben ik eenvoudig begonnen met een kleine baan, een 2dehands Multi Maus van Fleischmann/Roco en heb een paar analoge losjes omgebouwd naar digitaal. Dat gaf zoveel plezier en vertrouwen dat ik besloten heb om alleen nog maar digitaal (dcc) te rijden. Ik heb bijna al mijn locs inmiddels omgebouwd en digitale locs bijgekocht. Wissels bediening ik met wissel- en servo-decoders.
Inmiddels ben ik overgestapt op de witte z21 met wifi en heb mijn baan wat vergroot en bezetmelders geïnstalleerd.
Ik kan nu met iTrain 6 treinen tegelijk laten rijden, rangeren, routes kiezen, etc.
Eenvoudig beginnen en snel rijplezier was voor mijn van belang zonder urenlang achter de computer te hoeven zitten of handleidingen uitpluizen.

Groetjes,
Gerard