Frank,
er zijn veel dingen waar je op kunt letten bij aankoop van materiaal op de 2ehands markt.
Veelal kun je het al zien aan de artikelnummers.
minitrix b.v., gebruikte eerder een hele andere nummering. je ziet ze nog staan op de oudere geel en groen/gele verpakkingen.
als voorbeeld artikel 51 3586 00 de middelste 4 cijfers werden toen groot en dik gedrukt de cijfers er voor en achter dun en kleiner.
later werden het 5 cijfers op de verpakking het zelfde voorbeeld 13586.
zoek op deze 2 hier boven genoemde nummer eens voor de lol op
www.spurweite-n.de
https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb ... ezeichnung
je zult zien, het zijn de zelfde wagons. dit werkt ook veelal zo bij de locomotieven.
tot 1985 werkte minitrix met de eerst genoemde nummers daarna met de laats genoemde 5 cijfer aanduiding
latere jaren kregen de doosjes weer andere kleuren en werden de nummers hoger.
Zo heeft elk merk wel bepaalde dingen,
Fleischmann b.v. gebruikte eerder nummers van 4 cijfers, latere jaren kwam er de kortkoppeling mechanismen toen werd er een K achter het nummer geplaatst, dus elke wagon met een K achter het zelfde nummer is jonger dan die zonder K
de locs zaten eerder in plastic doosjes met helemaal witte inlay. latere jaren werd de inlay wit met rood.
verder werden latere modellen van stoomlocs met gebruineerde wielen uitgevoerd ipv alleen maar glimmende zilverkleur.
en de motoren, jongere modellen zullen allemaal een vliegwiel hebben (ook bij andere merken dan fleischmann)
op de site die ik hier boven noemde, en een link van mee gaf, kun je heel veel info vinden,
productie jaren en daar staan vaak ook bijzonderheden bij, b.v. de extra opmerking "sinds 1989 met gebruineerde wielen" dan weet je dus ook, als je naar de wielen kijkt. of die jonger of ouder is.
kortom. lees kijk en vergelijk.
er is heel veel te vinden en te ontdekken, maar veelal is het ervaring die je leert waar op te letten.
daarom hierbij zomaar wat tips van mijn kant.
mvg
Freddy