prijzen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
henry

prijzen

Bericht door henry »

overal hoor ik hetzelfde geluid over de prijzen die worden gehanteerd in de modelbouw.

fabrikanten die zeer hoge bedragen vragen voor hun treintjes en de arrogantie die zij hebben terwijl bijna alle fabrikanten het slecht hebben.

graag hier jullie mening

groetjes henry

shoven

Re: prijzen

Bericht door shoven »

Tsja Henry, schijnbaar zijn er genoeg figuren zoals wij die toch die prijzen betalen.
Wat je wel ziet is dat sommige fabrikanten erg hoog gaan zitten met hun prijzen (Flm, Marklin) terwijl anderen daar flink onder zitten. Maar het ligt een beetje aan je verdienmodel: lage aantallen maal hoge marges of kleinere marges maar grotere aantallen. In beide gevallen verdien je (hopelijk). Punt is wel dat je dat eerste alleen maar lukt als men het idee heeft dat die hoge prijs gerechtvaardigd is door hogere kwaliteit of dat soort zaken.

En bij dat laatste heb ik mijn vraagtekens. Voorbeeldje: de BLS Cargo van Flm is bijna 3x zo duur als die van Minitrix. Het afwerkingsniveau ontloopt elkaar beslist geen factor 3. Dus bij mij rijdt de Minitrix. En als meer mensen deze beleving van het model hebben, koopt straks niemand meer dat dure treintje. Dus fabrikanten: rechtvaardig je prijs of pas hem aan.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Maar nu lopen er dus wel 2 draadjes met prijzen. Lijkt mij niet zo handig. Misschien dat Hans ze kan samenvoegen

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

shoven

Bericht door shoven »

De vraag is of deze draadjes lang gaan duren.
De conclusie is nl. toch elke keer hetzelfde, zoals Robert elders ook al meldde. :evil:

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Ik zie dat de andere inmiddels al is verdwenen :o :o

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
henry

Bericht door henry »

rob, even ter verduidelijking,
hans wilde in overleg het draadje verplaatsen maar hier ging iets fout :oops: dus de vraag aan mij om deze weer opnieuw te plaatsen in deze rubriek.

groetjes henry

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Tja, en dan hoor ik mn opa weer zeggen:

beter te duur dan niet te koop!

En dat is ook wel weer waar, ik blijf er bij dat het slecht is dat Roco N verdwenen is.
Ja, als Flmn komt eea wel weer terug, maar het prijsniveau wordt naar boven aangepast.
Zeg zelf, een V200 voor 59 euro..... gaan we dat nog weer meemaken? ik hoop het van
harte.

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik vind het eigenlijk belachelijk. Dat er een prijskaartje aanhangt vind ik geen probleem.

Ik snap dat de hoeveelheid details invloed heeft op de kosten.

Maar als ik 3 roco zelflossers kan kopen voor 30€ nieuw. Of ik betaal 55€ voor 3 fleischmann of trix wagons.
Dat vind ik een grof verschil. En ik ben geen detailfreak. Dus ik kies uiteraard voor de Roco's.

En verder koop ik gewoon een hoop via marktplaats en ebay. Dat scheelt gewoon enorm.
Soms tot 100 euro op een nieuwe lok. Ik gun het iedere winkelier hoor. Maar ben geen dief van m'n eigen portemonnee.

En 2e hands materiaal vind ik ook gewoon prima.

Dus als ik nieuw zou gaan kopen moeten ze eerst zakken in prijs!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Ook hier weer, het is Waard WDGEVG.

Mvg
Wim.

EVR

Bericht door EVR »

Wat ik in de afgelopen jaren gemerkt heb, is dat de prijzen uiteraard geleidelijk gestegen zijn, maar dat ook de kwaliteit in zijn algemeen sterk verbeterd is. Uiteraard hebben hobbyisten met verschillende budgetten voor de hobby verschillende ideeen wat wel of niet acceptabel is als prijs voor een model. Uiteraard ook ik vind het jammer dat door overnames FLM/ROCO de keuzemogelijkheden m.b.t. modellen en prijzen verminderen. Mijn mening is: de prijzen mogen best stijgen, dan spaar ik wel wat langer, maar ik verwacht dan van de fabrikanten daar ook zeer hoge kwaliteit voor terug.

Het voorbeeld van de laatste week, de Minitrix Olympische Koploper, zoals reeds velen malen geconstateerd is, heeft geen productiefouten door "Made in China", maar een ontwerpfout van "Designed in Germany".... We weten allemaal dat er voor elk model compromissen moeten worden gesloten en dat er altijd wel wat op aan te merken valt... Mijn mening is: perfectie bestaat niet. Daarentegen voor een model waar de fabrikant minder dan voldoende zorg aan besteed heeft, wel eur 399,- vragen vind ik niet in verhouding tot de geboden kwaliteit staan. Voor een model van eur 399,- leg ik graag zo'n bedrag neer als te merken is dat de fabrikant zorg heeft besteed aan het model.

Nogmaals, perfectie bestaat niet, da's een utopie, maar prijs/kwaliteit verhouding in combinatie met de verkrijgbaarheid (1-jarig of gelimiteerd aantal) geeft voor mij persoonlijk de grens aan wat ik wil neerleggen voor een model.

Grtz Ed

NS, DB, SNCF, NMBS, FS
Fleischmann, Minitrix, Arnold, Kato, Mehano, THS, LS Models, Piko SAI
Full Analog
Flm 6735/6755
Weller W61
Lindström, Bahco & Knipex Tools
Bosch "Invented for life"
DeWalt "Guaranteed Tough"

Ron

Bericht door Ron »

Als ik iets nieuws wil kopen dan struin ik het WWWeb af, naar de diverse Web-winkels. Nederlandse en Duitse.
Vaak scheelt dat tientallen euro's.
Verder kijk ik op marktplaats of de beurs in Houten. Je kan het zo duur maken als je wilt.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

shoven

Bericht door shoven »

Klopt Ron, dat doe ik ook. Bijna alles koop ik via internet of op beurzen.

Ik koop het meeste op eBay. Is vaak een kwestie van geduld hebben tot het juiste artikel langskomt en dan moet je het ook nog zien te "winnen". Het hangt ervan af of ik het heeel graag wil hebben of dat ik nog wat meer geduld kan opbrengen hoe ik bied. Vaak bied ik een laag bedrag in de hoop dat ik het haal en soms lukt dat. Dat hangt vaak af van het tijdstip waarop de veiling eindigt. Ervaren eBay verkopers laten hun veiling aflopen op prime-time (zeg zaterdagavond 20.00 uur) zodat je veel potentiele bieders hebt, maar ze zijn niet allemaal zo handig. En dan heb je soms een artikel voor weinig (zo kocht ik een Flm SBB Re482 voor 75 euro). Op deze manier "verlies" ik 90-95% van de veilingen, maar als je vaak genoeg biedt lukt het uiteindelijk heus wel. Geduld dus. Belangrijkste is eigenlijk nog wel om voor jezelf goed te weten wat je er maximaal voor wilt betalen.
Nadeel is vaak de verzendkosten, vanuit Duitsland € 17 of € 18 als standaardtarief. Ga daarover altijd in gesprek met de verkoper, als hij het wil kan het via DHL of Hermes voor 5 tot 7 euro.
In treinenwinkels koop ik eigenlijk bijna nooit iets. Veel winkels vragen de hoofdprijs en dat is wel te begrijpen want ze bieden meer service en hebben hogere kosten voor pand, personeel enz., maar het verschil is soms wel erg groot. Eigenlijk alleen als er een aanbieding is wordt het interessant.

Steven

>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie