Pagina 1 van 2
Stroomvoorziening
Geplaatst: 01 mei 2010 21:20
door martindomburg
Dag mensen,
Ik zit in de elctra en ik ag een nieuwe baan maken. Aangezien ik herintredend ben en ik alles opnieuw aan moet schaffen ga ik geen dure trafo's kopen maar maak ik die zelf. De laatste keer dat ik in de modelbouw actief was is 10 jaar geleden en nu vroeg ik me een paar dingen af:
1. Om hoeveel voltage wissel en gelijk kan ik het beste maken?
2. Welk verbruik moet ik rekening houden??
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 01 mei 2010 23:49
door Wim Ros
martindomburg schreef:Dag mensen,
1. Om hoeveel voltage wissel en gelijk kan ik het beste maken?
2. Welk verbruik moet ik rekening houden??
Beetje blonde vragen voor een vonkenboer maar goed het zei zo.
1. 16V~ en 14V=
2. Geen idee, is niet te beantwoorden met deze informatie.
Maar misschien een TIP lees de specificaties eens van het systeem wat je wil gebruiken. Zal in de elektra niet anders zijn.
Mvg
Wim.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 02 mei 2010 10:34
door martindomburg
haha klopt inderdaad, maar waarom het ei uitvinden als het hier al gevonden is
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 02 mei 2010 13:56
door spoor65
Als je alle eieren wilt doornemen die hier al gevonden zijn, om op die manier jouw systeem en de antwoorden daarvoor te vinden, kun je denk ik toch sneller die specificaties van jouw eigen systeem doorlezen.
Vooral ook omdat je niet aangeeft of je nu een struisvogelei zoekt of een kippenei, of eender welk ei je nog bedenken kunt.
mvg
Freddy
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 02 mei 2010 14:05
door martindomburg
Ben mijn systeem nog aan het uitvinden. Ben nog zoekende, word wel N en voorlopig analoog. Ik zit vanwege een zware racecrash (mijn andere hobby
) tijdenlijk in de ziektewet en heb besloten deze hobby weer op te pakken. Ben zoekende naar de veranderingen in de 10 jaar dat ik buiten ben wezen spelen.
iig bedankt voor de info
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 03 mei 2010 13:05
door martindomburg
Ben me wezen verdiepen in het zelf maken van een voeding. Ik wil een enkele 14V DC voeding hebben waarop ik zelf dmv potmeters de spanning kan regelen. Ik kan niet echt een kant-en-klare oplossing vinden op internet buiten hetzelf in elkaar maken van een gelijkrichter of een trafo kopen (fleischmann bv) en die wegzetten op max.
ZIJn er mensen die zelf een 14VDC voeding hebben gemaakt?
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 05 mei 2010 07:49
door evo
Als het alleen maar om de kosten gaat, dan zou ik 2e hands trafo's kopen op marktplaats/ebay. Veel mensen doen hun analoge spullen weg, je betaalt waarschijnlijk minder dan wat je aan componenten voor eigenbouw kwijt zou zijn.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 07 mei 2010 17:31
door martindomburg
Ik ben vandaag bij mijn eigen electroshop langsgeweest in Harderwijk. (TT Electronics) Die verkoopt een voedingsunit die 10-15V= levert. Het aparaat is dimbaar op de print en kost €44,95
S-150-12 - Industriële voeding 150W - 12V
- Ingangsspanning: 88-132VAC / 176-264VAC
- Hold up time (230V): 20ms bij volledige belasting
- Uitgangsspanning: 12V
- Aanpassing van de DC spanning: 10%
- Uitgangsstroom: 12.5A
- Uitgangsvermogen: 150W
- Rimpel en Ruis: 180mV
- Efficientie: 82%
http://www.ohmeron.be/content/index.php ... ch&lang=NL
Deze heb ik gekocht en is perfect voor het baanvak, echter voor rangeerwerk niet geschikt. Nu verkoopt TT Electronics lamp-dimmers voor €12,95, dit is een print met een dimmer (inbouw voor paneel). Deze pulseerd op de min (-) en kan dus dimmen tussen 0-12V. Ik heb hem aangeschaft en de combinatie getest en ik kan zeggen dat het goed werkt. Enige nadeel is dat de loc die ik nu heb (Roco V200), de eerste loc jawel, bromt bij nulstand omdat de + altijd de 12V blijft voeren.
Dit is goed op te lossen door de dimmer te combineren met een aan/uit schakelaar.
De voeding wil ik gaan gebruiken voor het baanvak, ik stel de voeding in op de gewenste snelheid en voorzie het baanmvak van blokbeveiliging. Blokvelden in hhet zicht stuur ik d.m.v. weerstanden om de snelheid te reduceren of via de conrad optrek- remvertragingsmodule. Ook voor de stations kan ik die methode toepassen.
IK ga een topic openen waarop ik mijn baanplan kan laten zien, ik heb hem eindelijk af
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 07 mei 2010 19:12
door gdw1963
Martin,
Zorg je er wel voor dat niet alle stroom beschikbaar wordt op je baanvakken, want met 12,5A lassen de wielen vast aan het spoor in geval van sluiting.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 07 mei 2010 20:48
door martindomburg
gdw1963 schreef:Martin,
Zorg je er wel voor dat niet alle stroom beschikbaar wordt op je baanvakken, want met 12,5A lassen de wielen vast aan het spoor in geval van sluiting.
Bedankt voor de tip
De voeding zal opgesplitst worden in diverse groepen welke ik een bepaalde amperage afzeker. Net als je meterkast eigenlijk. Ben alleen nog niet achter de afzekerwaarde, enig idee wat een mooie hoeveelheid is voor een gedeelte. Ik rijd analoog en er zullen niet meer als 4 stellen op een vak aanwezig zijn.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 21 mei 2010 05:09
door Tonh
martindomburg schreef:
De voeding zal opgesplitst worden in diverse groepen welke ik een bepaalde amperage afzeker. Net als je meterkast eigenlijk. Ben alleen nog niet achter de afzekerwaarde, enig idee wat een mooie hoeveelheid is voor een gedeelte. Ik rijd analoog en er zullen niet meer als 4 stellen op een vak aanwezig zijn.
Martin,
Kijk even bij de verschillende boosters voor digitaal rijden.
In dit forum vind je wel een draadje, vaak ook met een plaatje.
Daar staan waarden bij van 2Amp en hoger.
Daar lees je ook de voor en tegens van te zware boosters (lees: te hoog gezekerd)
Succes met je zoektocht
Groet
Ton
(Ook beginnend n-spoorder)
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 23 mei 2010 20:44
door martindomburg
Tonh schreef:martindomburg schreef:
De voeding zal opgesplitst worden in diverse groepen welke ik een bepaalde amperage afzeker. Net als je meterkast eigenlijk. Ben alleen nog niet achter de afzekerwaarde, enig idee wat een mooie hoeveelheid is voor een gedeelte. Ik rijd analoog en er zullen niet meer als 4 stellen op een vak aanwezig zijn.
Martin,
Kijk even bij de verschillende boosters voor digitaal rijden.
In dit forum vind je wel een draadje, vaak ook met een plaatje.
Daar staan waarden bij van 2Amp en hoger.
Daar lees je ook de voor en tegens van te zware boosters (lees: te hoog gezekerd)
Succes met je zoektocht
Groet
Ton
(Ook beginnend n-spoorder)
He Ton,
bedankt heb ze gevonden. De pulsgever ga ik niet gebruiken omdat ik die niet vertrouw. De voeding heeft een eigen spanningsregelaar en die werkt mooi. Ik kna hem stellen tussen 9V en 12V. 9V geeft een mooie baansnelheid in eerste instantie.
Mijn baan heeft vier secties: Baanvak, rangeer, derpot en neven. De eerst ga ik voeden met deze voeding, de andere drie met een enkele MSF trafo. Ik kan de sporen uitschakelen voor opstellen en kiezen om de spanning in te schakelen op een van de drie delen. Deze voeding zal geschieden met een MSF trafo van FM.
De baanvakvoeding ga ik in eerste instantie afzekeren op 2A, mocht dit niet geneog zijn kan ik de baanvak (hondebotvorm) opsplitsen.
Bij seinen werk ik met de opkom/vertraag unit van COnrad en de voeding over het stationspoor word verminderd d.m.v. weerstanden. Deze plaats ik net na het inrijsein en duurt tot na de laatste wissel buiten het station.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 09:42
door Tonh
Hoi Martin,
dankjewel voor je terugkoppeling.
Dit is precies wat ik bedoel, en waar ik zelf ook tegenaan loop.
Maar op een gegeven moment krijg je informatie aangeleverd, neem je een beslissing hoe je het hebben wilt en kun je weer verder.
Zelf heb ik een "vrije" modelbaan, een schaduwstation met 4 keerlussen. (uitdaging op zich)
16 cm hoger een station met vier sporen, die vanaf rechts bediend wordt vanuit de spiraal van het schaduwstation.
De uitgang van het station naar links is een verborgen keerlus.
Verder nog een locdepot met draaischijf.
Werk en vragen genoeg.
Succes.
Groet
Ton
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 10:34
door martindomburg
Tonh schreef:Hoi Martin,
dankjewel voor je terugkoppeling.
Dit is precies wat ik bedoel, en waar ik zelf ook tegenaan loop.
Maar op een gegeven moment krijg je informatie aangeleverd, neem je een beslissing hoe je het hebben wilt en kun je weer verder.
Zelf heb ik een "vrije" modelbaan, een schaduwstation met 4 keerlussen. (uitdaging op zich)
16 cm hoger een station met vier sporen, die vanaf rechts bediend wordt vanuit de spiraal van het schaduwstation.
De uitgang van het station naar links is een verborgen keerlus.
Verder nog een locdepot met draaischijf.
Werk en vragen genoeg.
Succes.
Groet
Ton
ja dat probleem ken ik, N-spoor is een delicaat als het gaat om electra. Een vast ingestelde voeding is ideaal voor de baanvakken waar je niet hoeft te regelen. In de stationsgedeeltes kan je de snelheid stapsgewijs terugbrengen door het perron gedeelte in secties te verdelen op de + pool en deze te voeden met weerstanden. Hierdoor krijgt de loc steeds minder stroom en remt hij af. Mooier is de Conrad optrek/afrem module.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 11:49
door Rob Fongers
Martin,
Hoezo delicaat, Het werkt net zoals alle andere electric... Maar het is wat je wilt. Er gaat eigenlijk niks boven digitaal omdat je daar dus alles mee kan regelen, handmatig maar ook automatisch.
Jouw oplossing met weerstanden is leuk maar allang achterhaald door digitaal. In de weerstand situatie blijf je aan een patroon vastzitten, verschillen in locs kan je niet oplossen. Een afrem module is natuurlijk mooier als de weerstands schakeling maar ik zou toch gewoon een stapje verder gaan en voor digitaal kiezen.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 12:56
door martindomburg
R Fongers schreef:Martin,
Hoezo delicaat, Het werkt net zoals alle andere electric... Maar het is wat je wilt. Er gaat eigenlijk niks boven digitaal omdat je daar dus alles mee kan regelen, handmatig maar ook automatisch.
Jouw oplossing met weerstanden is leuk maar allang achterhaald door digitaal. In de weerstand situatie blijf je aan een patroon vastzitten, verschillen in locs kan je niet oplossen. Een afrem module is natuurlijk mooier als de weerstands schakeling maar ik zou toch gewoon een stapje verder gaan en voor digitaal kiezen.
Ik ben geinteresseerd geraakt door Dinamo (door Henry) ga zo bij hem langs om het te bekijken. DIgitaal is inderdaad beter als analoog. maar het is ook een financiele minpunt als je net begint, je moet niet meteen teveel doen..... Ik ben zelf gespecialiseerd door mijn werk als technicus electrotechniek in relaisschakelingen en logische opbouw. Ik merk met mijn werk dat PLC technieken daar steeds meer de overhand in krijgen vanwege hun veelzijdigheid. Alles is mogelijk en het heeft zeker veel toekomst. Echter het voordeel van hulprelais is betrouwbaarheid en de logische opbouw (als je de werking begrijpt) is beter te begrijpen.
Financieel is analoog beter als je net begint, ik ben er aardig in thuis dus ga ik liever digitaal. Financieel houd me echter tegen maar het dinamo systeem is niet veel duurder als analoge bouwstenen.
Wat ik met delicaat bedoel is de duurzaamheid van de onderdelen. H0 heeft grotere onderdelen waardoor ze meer vermogen kunnen vragen waardoor je een betrouwbaar bedrijf kan krijgen. N spoor is al ver maar door de kleinere onderdelen vragen ze midner vermogen en dat is uiteraard geen probleem maar het is dan te begrijpen dat het gevoeliger is voor sluiting en overspanning.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 13:17
door Rob Fongers
Martin,
H0 en N gebruiken dezelfde componenten. De uitvoering van de loc decoders is zwaarder omdat de grote modellen meer stroom nodig hebben om te bewegen. De spanning is hetzelfde. Het N materiaal is kleiner en dus ook gevoeliger als H0 maar dat maakt niet uit of je nu Analoog, Digitaal of met Dinamo rijdt.
Het toevoegen van extra componenten in de vorm van relais maakt het misschien wel overzichtelijk voor je maar voegt weinig tot niets toe aan het geheel, ja toch een extra storings mogelijkheid.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 13:23
door Wim Ros
Bij Henry langs?? Rijd het daar dan al? Ik zou gewoon voor een eenvoudig digtal systeem kiezen.
Mvg
Wim.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 14:14
door Tonh
Wim Ros schreef:Bij Henry langs?? Rijd het daar dan al? Ik zou gewoon voor een eenvoudig digtal systeem kiezen.
Mvg
Wim.
Volgens mij zijn de twee vragen off-topic en de mening, zonder toelichting, is, ook in dit draadje, niet relevant.
Ton
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 14:55
door Rob Fongers
Wat bedoel je Ton?
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 14:56
door Wim Ros
Zeg TonH, of wie je ook bent. Zullen we het gezellig houden.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 15:40
door martindomburg
Wim Ros schreef:Zeg TonH, of wie je ook bent. Zullen we het gezellig houden.
verwijt nu de pot de ketel????
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 16:03
door Wim Ros
Martin, zullen we het gezellig houden?
Alvast bedankt.
Wim.
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 16:17
door Ilse
Allen,
Graag terug naar het onderwerp. Dank u!
Groet Ilse
Re: Stroomvoorziening
Geplaatst: 24 mei 2010 18:28
door spoor65
zucht.