Pagina 1 van 1
wisselaandrijving
Geplaatst: 06 mei 2010 08:47
door martindomburg
IK ben benieuwd welke alternatieve wisselaandruivingen er gebruikt worden. Ik ga mijn baan uitvoeren met Fleischmann maar de standaard aandrijving is behalve te duur, niet langzaam. Ik zag de aandrijving van conrad maar betwijfel of die wel werkt op Fleischmann.
Iemand ervaring hiermee????
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 06 mei 2010 09:49
door Michiel
Je zou de wissel op 2 manier kunnen gaan aandrijven:
- de conrad aandrijving het bestaande palletje van de wissel laten omschakelen
- de conrad aandrijving rechtstreeks de wisseltongen laten omschakelen
In het eerste geval hoef je niets anders te doen dan een gaatje in het palletje te boren en het stangetje van Conrad erdoor steken.
In het tweede geval zal je de volledige Fleischmann mechaniek moeten verwijderen en zelf de spanning op de schakelende railsecties zetten met extra schakelaars ("denkend", puntstuk,...). Dat is niet zo evident.
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee, ik denk gewoon met je mee.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 06 mei 2010 09:50
door evo
Hoi Martin,
Begin hier eens te lezen, geeft misschien niet direct antwoord op jouw vraag, maar wel veel info:
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 849465bd1a
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 06 mei 2010 11:36
door martindomburg
Op pagina 5 van dat topic zie je een foto van de conrad aandrijving. Als je volgens mij het hout als gewrichtspunt gebruikt en de draad in het hartstuk van de wisseltong laat uitkomen hoef je de mechanisme van de wissels niet te veriwjderen. Een gaatje van 1mm is denk ik voldoende om de tong vanuit het midden te besturen.
Of zie ik het nu verkeerd?
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 06 mei 2010 12:31
door Michiel
Het intern mechanisme van de Fleischmann wissel, schakelt elektrisch ook railstukjes en eventueel puntstuk. Indien je enkel de tongen beweegt, worden de interne schakelaartjes niet mee geschakeld, en heb je kans op kortsluiting of stroomloze railstukjes. Je kan dan beter het palletje van de wissel schakelen. Of, je gooit het mechanisme eruit, en polariseert alle railsegmenten (en puntstuk) zelf. Dat kan ook.
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 06 mei 2010 19:16
door martindomburg
Michiel schreef:Het intern mechanisme van de Fleischmann wissel, schakelt elektrisch ook railstukjes en eventueel puntstuk. Indien je enkel de tongen beweegt, worden de interne schakelaartjes niet mee geschakeld, en heb je kans op kortsluiting of stroomloze railstukjes. Je kan dan beter het palletje van de wissel schakelen. Of, je gooit het mechanisme eruit, en polariseert alle railsegmenten (en puntstuk) zelf. Dat kan ook.
Dat kan ook, wat bedoel je met puntstuk? dat gaat toch automatisch als je de aftakende sporen zelf voed?
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 06 mei 2010 19:30
door Michiel
Niet bij Fleischmann. Het puntstuk is geïsoleerd van de railstukjes erachter, opdat de wissel "denkend" gemaakt kan worden. Maar met wat uitzoekwerk kan alles natuurlijk gelijktijdig geschakeld worden.
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 07 mei 2010 17:17
door martindomburg
duidelijk, ik ga de standaard as gebruiken in combinatioe met de conrad aandrijving.
bedankt
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 07 mei 2010 18:08
door Rob Fongers
Martin,
Met alle respect maar heb je dit gelezen.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 694#p19694. Mijn antwoord had ook betrekking op deze topic.
het maakt mij verder niet uit het is jouw feest.
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 07 mei 2010 18:15
door martindomburg
Ja ik heb hem gelezen, maar mijn onderbuikgevoel zegt toch FM rails te gebruiken. Weet niet waarom ben er mee vertrouwd denk ik
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
De kosten kom ik wel overheen maar geef wel toe dat Peco er beter uit ziet
in ieder geval bedankt voor de moeite
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 07 mei 2010 18:22
door Wim Ros
Martin Domburg, dan zal ik je even uit de droom helpen, de wisselaandrijving van Conrad is alles behalve dan langzaam.
Die gaat net zo snel om als de standaard aandrijving van Fleischmann, maar met een hele hoop meer kabaal.
Wil je het wissel langzaam en geruisloos om laten gaan dan lukt dit eigenlijk alleen met een Servo.
De Fleischmann wissel is goed geschikt te maken voor dit soort aandrijvingen, daar is een beetje inzicht en durf voor nodig.
Mvg
Wim.
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 07 mei 2010 20:51
door martindomburg
Wim Ros schreef:Martin Domburg, dan zal ik je even uit de droom helpen, de wisselaandrijving van Conrad is alles behalve dan langzaam.
Die gaat net zo snel om als de standaard aandrijving van Fleischmann, maar met een hele hoop meer kabaal.
Wil je het wissel langzaam en geruisloos om laten gaan dan lukt dit eigenlijk alleen met een Servo.
De Fleischmann wissel is goed geschikt te maken voor dit soort aandrijvingen, daar is een beetje inzicht en durf voor nodig.
Mvg
Wim.
Ok, das jammer. Had gehoopt dat de beschrijving van Conrad ook hiervoor zou werken. Het is geen slecht idee om met de servo's te werken. Zal op zoek gaan naar een goede beschrijving. Bedankt voor de tip,
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 07 mei 2010 20:52
door Rob Fongers
Nou het is niet alleen het mooie hoor
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ze zijn ook nog eens een stuk minder gevoelig als de Flm's.
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 08 mei 2010 01:12
door Wim Ros
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 08 mei 2010 10:52
door martindomburg
Heb een tip gekregen over Seep servo's (bedankt Wim en R Fongers). Zie de combinatie met de FM wissels wel zitten en denk wel dat ik hier mee aan de slag kan. Zonder me er nog verder in verdiept te hebben: kan je de seep zo koppelen aan de bediening koppelen of moet je nog iets doen met eindschakeling e.d.???
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 08 mei 2010 10:58
door Rob Fongers
Martin,
M.i.is dit wel heel verwarrend wat jij hier doet. Je kan die 2 draadjes beter aan elkaar (laten) koppelen...............
Maar een Seep is geen servo!!!! Het is een hele zware magneet spoel die je ook niet zomaar met een rijtrafo kan sturen. Je hebt inmiddels power genoeg in huis dus dat zal het probleem niet zijn.
Ennnn met een Seep een piccolo wissel aandrijven in dus iets wat je nooit moet doen
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
.
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 08 mei 2010 11:25
door martindomburg
R Fongers schreef:Martin,
M.i.is dit wel heel verwarrend wat jij hier doet. Je kan die 2 draadjes beter aan elkaar (laten) koppelen...............
Maar een Seep is geen servo!!!! Het is een hele zware magneet spoel die je ook niet zomaar met een rijtrafo kan sturen. Je hebt inmiddels power genoeg in huis dus dat zal het probleem niet zijn.
Ennnn met een Seep een piccolo wissel aandrijven in dus iets wat je nooit moet doen
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
.
Ok, ik vind het ook erg verwarrend. ben op zoek naar een oplossing om mijjn FM wissels mooi te latens chakelen. krijg nu oplossingen die niet blijken te werken.
Of ik mis compleet de boot
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 08 mei 2010 11:40
door Wim Ros
Martin,
Als je handig bent en je bent niet bang om je Fleischmann wissel uit elkaar te halen en deze geschikt te maken voor een Servo aandrijving dan is het niet zo moeilijk. Alleen zijn de wissels van Fleischmann nu niet echt de makkelijkste of de meest geschikte wissels daarvoor.
Wat zeker niet geschikt is voor de Fleischmann wissels zoals al in de vorige antwoorden is aangegeven zijn de volgende aandrijvingen.
Seep is uitermate ongeschikt voor Fleischmann
Conrad is uitermate ongeschikt voor Fleischmann.
De engelse wissels van Fleischmann zijn ongeschikt voor iedere andere aandrijving dan die van Fleischmann zelf.
Wil je dus dat je wissels netjes en langzaam omgaan, m.b.v. een servo, is het beter om een ander merk rails te nemen. Bijvoorbeeld Peco code 80.
Mvg
Wim.
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 11 mei 2010 16:00
door shoven
Is er iemand met ervaring met dat duitse printje?
Die eerste (de ServoSwitch) die ken ik en werkt prima, maar die is helaas beperkt (lees: nu niet) leverbaar.
Re: wisselaandrijving
Geplaatst: 15 mei 2010 09:56
door shoven
Niemand?