Keerlus met (alleen) relais
Geplaatst: 31 jul 2021 16:48
Ik heb vijf keerlus-locaties met Digikeijs keerlus modules. Daar heb ik alleen maar g**er (gedoe) mee.
Natuurlijk zijn er andere oplossingen die misschien heel goed werken, maar ik vroeg me af of er ook gebruikers zijn die een keerlus hebben gemaakt met alleen relais. Vooralsnog alleen als gedachtenexperiment.
Dus een inrij-sectie, een hoofd-sectie en een uitrij-sectie. Totaal zes rail-staven die ieder óf op de ene óf op de andere kant van de railspanning van het systeem moeten worden aangesloten. Dus drie relais met dubbel-om aansluiting die worden aangesloten op drie baan-secties.
Voor omschakelen kun je denken aan de normale stroomdetectie van het systeem bij binnenrijden van het inrij-blok waarna direct de omschakel-instructie aan de relais van de hoofd-sectie en de uitrij-sectie volgt. Bij het uitrijden zal er bij het omschakelen een 'hikje' zijn, maar dat is er ook wel eens bij een vuil stukje rails.
Cruciaal is natuurlijk de snelheid van reageren. Het systeem moet 'direct' omschakelen. Daarom reageren bestaande systemen ook op de 'eigen' detectie en wachten niet op het systeem. Ik vermoed dat de besturings-software niet snel genoeg zal zijn.
Als alternatief voor detectie denk ik daarom aan infrarood lichtsluizen in het midden van de blokken aan de twee uiteinden. Dan detectie-verwerking door een Arduino en ook de relais door de Arduino schakelen. Dat kan onafhankelijk van de besturingssoftware.
Ik ben heel benieuwd naar (praktijk)ervaringen, gedachten en suggesties.
Natuurlijk zijn er andere oplossingen die misschien heel goed werken, maar ik vroeg me af of er ook gebruikers zijn die een keerlus hebben gemaakt met alleen relais. Vooralsnog alleen als gedachtenexperiment.
Dus een inrij-sectie, een hoofd-sectie en een uitrij-sectie. Totaal zes rail-staven die ieder óf op de ene óf op de andere kant van de railspanning van het systeem moeten worden aangesloten. Dus drie relais met dubbel-om aansluiting die worden aangesloten op drie baan-secties.
Voor omschakelen kun je denken aan de normale stroomdetectie van het systeem bij binnenrijden van het inrij-blok waarna direct de omschakel-instructie aan de relais van de hoofd-sectie en de uitrij-sectie volgt. Bij het uitrijden zal er bij het omschakelen een 'hikje' zijn, maar dat is er ook wel eens bij een vuil stukje rails.
Cruciaal is natuurlijk de snelheid van reageren. Het systeem moet 'direct' omschakelen. Daarom reageren bestaande systemen ook op de 'eigen' detectie en wachten niet op het systeem. Ik vermoed dat de besturings-software niet snel genoeg zal zijn.
Als alternatief voor detectie denk ik daarom aan infrarood lichtsluizen in het midden van de blokken aan de twee uiteinden. Dan detectie-verwerking door een Arduino en ook de relais door de Arduino schakelen. Dat kan onafhankelijk van de besturingssoftware.
Ik ben heel benieuwd naar (praktijk)ervaringen, gedachten en suggesties.