Pagina 1 van 1

Magnetische rails-koppeling

Geplaatst: 01 okt 2021 11:20
door mjdb
Waarom zou iemand ooit een magnetische rails-koppeling nodig hebben? Wel, bijvoorbeeld om een overgang van modules of kleppen te laten werken.
20211001_120011.jpg
20211001_120011.jpg (29.35 KiB) 737 keer bekeken
Ik heb een L-vormige baan van 4 x 2 meter. Deze bestaat uit twee zeer grote kleppen die met piano-scharnier zijn vastgezet. De ene klep is 4x1 meter, de andere klep is 2x1 meter. Ze sluiten met een zaagsnede van 45° op elkaar aan.

Er gaan maar liefst zes sporen van de ene plaat naar de andere plaat. Deze moeten natuurlijk soepel aansluiten. Ik heb/had overgangen van op printplaat gesoldeerde rails. Maar, iedere keer als ik ergens 'onder de baan' moet werken gaat de ene of de andere plaat omhoog. Dat werkt op zich heel plezierig, maar de baan-overgangen zijn daardoor niet stabiel vast. De platen vervormen door beweging, door vocht en door temperatuur verschillen. Ik heb al vleugelmoeren toegepast om de platen op z'n plaats te houden, maar tegen de kracht van werkend hout is dit niet bestand. Kortom, iedere keer ontsporingen. Natuurlijk kunnen (konden) de overgangen met schroefjes worden ingesteld, maar dit moest te vaak gebeuren.

Voor een project met wagon-koppelingen heb ik in China 500 magneetjes van 2x2 mm besteld. Daarvan heb ik nu twee maal acht stuks met secondenlijm aan een rail geplakt. Om en om N Z N Z N Z N Z.
20211001_115822.jpg
20211001_115822.jpg (15.41 KiB) 734 keer bekeken
De magneetjes heb ik vervolgens 'ingepakt' in kunsthars die met UV licht hard wordt. Ik gebruik hiervoor Bondic. Het wordt ook wel eens UV lijm genoemd.

Let op dat je tussen de rails en de magneetjes isolatie aanbrengt. Anders maakt de reeks magneetjes kortsluiting.

Wanneer je de twee uiteinden bij elkaar brengt klikken deze samen en vormen een stabiele rails-overgang.
20211001_115937.jpg
20211001_115937.jpg (19.75 KiB) 734 keer bekeken
Op de baan heb ik één kant vastgezet en de andere kant los met een lengte van 30 cm. Wanneer een klep omhoog moet schuif ik de magneet-koppeling opzij.
20211001_115735.jpg
20211001_115735.jpg (59.81 KiB) 734 keer bekeken

Re: Magnetische rails-koppeling

Geplaatst: 01 okt 2021 11:32
door mjdb
Wanneer de kleppen dicht zijn schuif ik de magnetische rails-koppelingen op hun plaats. Deze zijn dan precies aangesloten. Indien nodig bewegen ze mee met de werking van het hout.
20211001_115719.jpg
20211001_115719.jpg (61.61 KiB) 730 keer bekeken
Door al het gepruts en geëxperimenteer met oplossingen is het hout beschadigd. Dat moet t.z.t. nog met scenery worden verborgen.

Re: Magnetische rails-koppeling

Geplaatst: 01 okt 2021 11:35
door fenix
Hey, Marco.

Dat is een interessant idee, Dank voor het delen :)
Ik ben nog wat aan het stoeien met mijn sectordraaischijf en wanneer er rijstroom op de sporen mag komen (beetje slordig om in het schaduwstation een heel stammetje de diepte in te sturen als de draaibrug nog niet goed voor het spoor staat ;) )

Fenna

Re: Magnetische rails-koppeling

Geplaatst: 01 okt 2021 12:55
door Bjor
Marco,

Een leuk idee! Maak je de bodembedekking naast de rails ook afneembaar, of wordt die door het verschuiven van de rails anders niet beschadigd?

Ben

Re: Magnetische rails-koppeling

Geplaatst: 01 okt 2021 14:09
door mjdb
Hallo Ben,

Op de voorgaande foto zie je nog restanten van de bodembedekking die er was voordat ik de oude plaat-overgang verwijderde. Voor de bodembedekking gebruik in dubbelzijdig klevend tapijt-plakband met strooikorrels.

Aan de linkerzijde beweegt de rails niet, dus daar kan de bodembedekking aansluiten. Bij de bewegende rails-stukken moet ik misschien wat marge houden. Dat ga ik in de praktijk wel zien, afhankelijk van slijtage of invloed op de beweeglijkheid.

Re: Magnetische rails-koppeling

Geplaatst: 01 okt 2021 19:41
door maarten
Wel een interessante oplossing eigenlijk. ;-)