Pagina 1 van 1
SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 31 okt 2021 17:36
door Ramonbraker
Goeieavond!
Ik heb momenteel een klein angstmoment. Namelijk, ik heb gisteren mijn twee Re474 voorzien van een Zimo MX617N N651. Door deze decoder in de loc te doen rijden ze beide maar een halve baan (ca. 2 m) voordat de chip dusdanig warm wordt dat de loc stil valt. Nu heb ik op facebook ook een post gedaan:
https://www.facebook.com/groups/4538942 ... 0359676558.
Nu heb ik op basis van de antwoorden die mij daar zijn gegeven de condensator eruit gesoldeerd en tot heden ook niet overbrugt. (deze handeling heeft één van de twee locs pas gekregen) Nu rijd deze loc waarmee ik het al wel heb gedaan gewoon goed zoals het hoort. alleen na zo'n 3 minuten rijden wordt deze nog steeds heel erg warm, pijnlijk om aan te raken. Komt dit bij mensen bekend voor? Weet iemand toevallig een handeling die zou kunnen verhelpen/verbeteren. Zelf heb ik namelijk 0 ervaring op het gebied van DCC, alleen een chip erin prikken, CV's 1 t/m 5 aanpassen en gaan. Ik heb namelijk geen idee wat nu een goede stap kan zijn
. Alvast bedankt!
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 31 okt 2021 23:29
door Modelbouwerke
Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 01 nov 2021 10:02
door Momfer
In de Zimo handleiding lees is een max spanning van 35V dus daar zal niet direct het probleem liggen verwacht ik.
Max. continuous motor current: MX616,
MX617, MX618, MX620, MX621, MX649 .......................... 0,7A
Peak motor current: MX600, MX616,
MX617, MX618, MX620, MX621, MX623, MX646 ................ 1,5 (max 20 sec !)
En verder lees ik daar:
Maximum continuous total current (motor and functions) .............. = maximum continuous motor current
Dus de decoder kan maximaal 0,7A continu leveren, motor+verlichting+evt functies.
Je zou de opgenomen stroom kunnen meten als de lok analoog zijn rondjes loopt. Die mag dus niet boven de 0,7A komen.
Verder valt op dat de decoder recht boven de motor ligt. Als de motor erg warm wordt, kan daar ook nog het probleem ontstaan (niet binnen een paar seconden, wel na 3 minuten
)
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 03 nov 2021 08:40
door Ramonbraker
Momfer schreef: ↑01 nov 2021 10:02
In de Zimo handleiding lees is een max spanning van 35V dus daar zal niet direct het probleem liggen verwacht ik.
Max. continuous motor current: MX616,
MX617, MX618, MX620, MX621, MX649 .......................... 0,7A
Peak motor current: MX600, MX616,
MX617, MX618, MX620, MX621, MX623, MX646 ................ 1,5 (max 20 sec !)
En verder lees ik daar:
Maximum continuous total current (motor and functions) .............. = maximum continuous motor current
Dus de decoder kan maximaal 0,7A continu leveren, motor+verlichting+evt functies.
Je zou de opgenomen stroom kunnen meten als de lok analoog zijn rondjes loopt. Die mag dus niet boven de 0,7A komen.
Verder valt op dat de decoder recht boven de motor ligt. Als de motor erg warm wordt, kan daar ook nog het probleem ontstaan (niet binnen een paar seconden, wel na 3 minuten
)
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Dankje voor het antwoord! Ik zal binnenkort een multimeter aanschaven en kijken wat het resultaat is. Als ik resultaten heb meld ik deze
.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 03 nov 2021 08:41
door Ramonbraker
Modelbouwerke schreef: ↑31 okt 2021 23:29
Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Ik gebruik de Z21 start momenteel. Kan je dat daarmee regelen? Maar zal het zeker een keer proberen als het lukt.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 03 nov 2021 09:35
door Modelbouwerke
Ramonbraker schreef: ↑03 nov 2021 08:41
Modelbouwerke schreef: ↑31 okt 2021 23:29
Wat is je baanspanning?
Probeer deze eens rond de 15volt te houden.
Ik gebruik de Z21 start momenteel. Kan je dat daarmee regelen? Maar zal het zeker een keer proberen als het lukt.
Maintenance tools kiezen.
Onder settings kan je de baanspanning aanpassen.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 03 nov 2021 09:54
door Ipharra
Met de z21 start kun je dat niet instellen via maintenance software, wel door het vervangen van de standaard voeding door een voeding van 15 Volt. Voor het uitlezen van de motorstroom heb je niet direct een multi meter nodig. In de maintenance tool is op het eerste scherm status af te lezen hoeveel stroom er wordt opgenomen uit de z21 start.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 03 nov 2021 10:16
door Momfer
Een
diodeschakeling kan ook helpen om de baanspanning (tijdelijk) te verlagen. Deze kunnen ook achter elkaar, waardoor de spanning verder zakt. Dan kun je eerst testen voordat je overgaat tot het kopen van een andere voeding
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 03 nov 2021 19:55
door piksov
Ik heb mijn br189 ook even bekeken. Ik heb een H2911, de blauwe lokomotion zebra
Wat me in ieder geval opvalt is dat ik een iets andere print plaat in mijn lok heb zitten.
Ik heb niet alleen de condensator weggehaald, ik heb ook de 2 spoeltjes weggehaald, en vervangen door draadbruggen.
Dat zijn de zwarte componenten op jouw foto's aan weerszijden van jouw 'rode rondjes', en naast de 2 ronde gaatjes in de print.
Ik heb een TRAN DCX75 in de lok zitten, deze wordt niet eens warm ...
Er gaat bij mij 15 volt gelijkstroom naar de centrale, ik denk dat er iets van 14 volt op de rails staat.
groet,
Guus
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 03 nov 2021 19:57
door piksov
Nabrander ... het chassis van deze lok bestaat uit 2 delen die aan elkaar zijn geschroefd.
Die schroefjes zitten toch niet te strak waardoor tandwielen gaan klemmen waardoor de motor te veel stroom verbruikt?
Guus
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 05 nov 2021 07:51
door Ramonbraker
Goedemorgen heren!
Bedankt voor alle mooie antwoorden, kan ik zeker wat mee! Ik zal inderdaad het uitlezen via de Z21. En zal inderdaad ook even kijken naar de schroeven die inderdaad de 2 chassisblokken samenhoud, heb ze pas een kleine 3 maand dus heb nog geen onderhoud gepleegd aan de locs. Dus wie weet. En over de 2 zwarte cilinders gesproken, ik heb eerder gelezen dat mensen deze verwijderen ja. Alleen was dat uit reden dat het rijgedrag slecht was, kan ze altijd proberen eruit te halen en over te bruggen om te kijken als het helpt. Andere vraag, wat zijn dat eigenlijk?? Alvast bedankt!
Groet,
Ramon
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 05 nov 2021 11:10
door BenQ
Dat zijn ferriet kernen met daaromheen een spoel, zogenaamde smoorspoelen, die zorgen dat storingen in de spanning worden gesmoord.
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 05 nov 2021 18:14
door Ramonbraker
BenQ schreef: ↑05 nov 2021 11:10
Dat zijn ferriet kernen met daaromheen een spoel, zogenaamde smoorspoelen, die zorgen dat storingen in de spanning worden gesmoord.
Aahh kijk! Nu ben ik toevallig aan het kijken om mijn analoge Re4/4 II ooit om te bouwen naar digitaal. En in de instructie die ik heb gevonden verwijderen ze ook die ferriet kern. Hhmm, ik ga ze er binnenkort afhalen en kijken wat het effect is. Dankje!
Re: SBB/MCRE Re 474 (br 189), hitte probleem
Geplaatst: 05 nov 2021 20:42
door piksov
De deskundigen zijn het er niet (nooit?) over eens, maar ik ben van het kamp 'alle zooi er uit' .
Dus ik haal alle condensatoren en (smoor) spoeltjes bij de motor aansluitingen weg, bij mij gaat de motor rechtstreeks aan de decoder, geen andere poespas die de boel kan verstieren. Daardoor heb ik eigenlijk ook nooit problemen met decoders.
Guus