Inzetbaarheid NS Plan W rijtuigen
Geplaatst: 02 jan 2022 18:35
Modellen:
1 Fleischmann 814703 NS Plan W1 B 50 84 21-30 405-8 Berlijnsblauw, computernummers, zonder reclamestrepen
2 Fleischmann 8155 NS Plan W1 B 50 84 21-30 451-2 Benelux, blauw met gele deuren en band onder de ramen
3 Fleischmann 8156 NS Plan W2 B 50 84 21-37 528-0 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Grolsch
4 Fleischmann 814702 NS Plan W2 B 50 84 21-37 507-4 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Volkskrant
5 Fleischmann 814704 NS Plan W2 B 50 84 21-37 522-3 Berlijnsblauw, lege reclamestrepen
6 Fleischmann 814710 NS Plan W2 B 50 84 21-37 507-4 Berlijnsblauw, lege reclamestrepen
7 Fleischmann 814711 NS Plan W2 B 50 84 21-37 524-9 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Spar
8 Fleischmann 814712 NS Plan W2 B 50 84 21-37 516-5 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Grolsch
9 Fleischmann 8656/8656K NS Plan W2 B 50 84 21-37 501-7 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
10 Fleischmann 814705 NS Plan W2 B 50 84 21-37 517-3 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
11 Fleischmann 814706 NS Plan W1 B 50 84 21-37 471-3 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
12 Fleischmann 814707 NS Plan W1 B 50 84 21-37 462-2 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
Varianten:
Plan W1, gebouwd in 1966, bedoeld voor buurlandverkeer (België en Duitsland).
Plan W2, gebouwd in 1968, bedoeld voor binnenlands gebruik.
Kleurenschema's:
Er is een relatief beperkt aantal verschillende kleurenschema's geweest.
De Plan W1's zijn in 1966 in Berlijnsblauw geleverd nog zonder computernummers (geen model).
Vanaf ca. 1969 zijn deze van computernummers voorzien en die is in model verschenen als Fleischmann 814703.
In 1973 en 1974 zijn ze allemaal aangepast naar blauw met gele deuren en band onder de ramen voor de Benelux-treinen en die is in model verschenen als Fleischmann 8155.
De trein bestond verder uit Plan D WRD, Plan E P, NMBS I4 A en AB en de NMBS reeks 25.5 locomotief in gelijke kleurstelling.
Na vervanging van deze versie Benelux-trein hebben deze rijtuigen nog enige tijd in binnenlandse dienst in deze kleuren gereden.
In 1987 en 1988 zijn de rijtuigen aangepast voor binnenlandse dienst in de standaard IC-kleuren geel met blauwe band over de kleuren en zijn in model verschenen als Fleischmann 814706 en 814707.
In Geel-blauw zijn ze tot 1996 in dienst gebleven, maar het grootste deel is in 1998 weer terug in dienst gekomen en tot 2004 gebruikt.
De Plan W2's zijn in 1968, gelijk al met de computernummers, in Berlijnsblauw geleverd.
Of ze gelijk al met aflevering met het ook 1968 geïntroduceerde NS-logo (vishaak) en reclamestrepen afgeleverd werden is mij niet bekend, maar wel waarschijnlijk.
Hiervan is de bulk van de modellen: Fleischmann 8156, 814702, 814704, 814710, 814711 en 814712.
In 1981 en 1982 heeft er als test een rijtuig (de "Amersfoortse") in Berlijnsblauw met gele deuren, maar deze is niet in model verschenen.
In 1982 en 1983 zijn ze in de standaard IC-kleuren geel met blauwe band over de kleuren (5 jaar eerder dus dan de W1's) en zijn in model verschenen als Fleischmann 8656/8656K en 814705.
In Geel-blauw zijn ze tot 1996 in dienst gebleven, maar het grootste deel is in 1998 weer terug in dienst gekomen en tot 2004 gebruikt.
Inzet modellen:
In het Berlijnsblauw werden ze samen met andere rijtuigen ingezet, omdat er geen A rijtuigen van waren.
Denk hierbij aan Plan D en Plan E (nooit uitgebracht in schaal N).
De Benelux versie alleen in de Beneluxtrein in de periode 1973-1987 en daarna kort in binnenlandse dienst met andere IC-rijtuigen (oa. ICR en geel-blauwe Plan W2's).
De geel-blauwe Plan W1 en W2's werden met andere IC-rijtuigen (oa. ICR en geel-blauwe Plan W2's) ingezet.
Ze hebben met alle in die tijd beschikbare elektrische NS-locomitieven gereden (behalve de Benelux-rijtuigen).
Opmerking over de modellen:
Als basis heeft Fleischmann het Duitse Silberling-rijtuig gebruikt, want daar waren de originelen ook op gebaseerd.
Er waren echter wel verschillen tussen de Silberlingen en Plan W's en die zie je terug als je kritisch kijkt.
De tussenruimte tussen de ramen die tussen de deuren zitten klopt niet.
Aan de koppen is de wand iets afgeschuind, wat de Plan W's niet hadden en en raampjes daar zijn te breed.
Naar huidige maatstaven zijn de dakgoten erg prominent, maar aangezien het een model is van rond 1970 valt de detaillering verder nog wel mee.
Verder leesvoer:
Zie voor alle uitgekomen modellen ook WilcoV Plan W database pagina hier op het N-Spoorforum.
Uitgebreidere info op Somda RailWiki en Stalen Rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen (link Plan W uit de menubalk links).
Spoorwegmaterieel in Nederland, Gerrit Nieuwenhuis en Hans Nahon, Uitgeverij de Alk, 1987, ISBN 90-6013-949-6
1 Fleischmann 814703 NS Plan W1 B 50 84 21-30 405-8 Berlijnsblauw, computernummers, zonder reclamestrepen
2 Fleischmann 8155 NS Plan W1 B 50 84 21-30 451-2 Benelux, blauw met gele deuren en band onder de ramen
3 Fleischmann 8156 NS Plan W2 B 50 84 21-37 528-0 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Grolsch
4 Fleischmann 814702 NS Plan W2 B 50 84 21-37 507-4 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Volkskrant
5 Fleischmann 814704 NS Plan W2 B 50 84 21-37 522-3 Berlijnsblauw, lege reclamestrepen
6 Fleischmann 814710 NS Plan W2 B 50 84 21-37 507-4 Berlijnsblauw, lege reclamestrepen
7 Fleischmann 814711 NS Plan W2 B 50 84 21-37 524-9 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Spar
8 Fleischmann 814712 NS Plan W2 B 50 84 21-37 516-5 Berlijnsblauw, reclamestrepen met Grolsch
9 Fleischmann 8656/8656K NS Plan W2 B 50 84 21-37 501-7 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
10 Fleischmann 814705 NS Plan W2 B 50 84 21-37 517-3 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
11 Fleischmann 814706 NS Plan W1 B 50 84 21-37 471-3 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
12 Fleischmann 814707 NS Plan W1 B 50 84 21-37 462-2 IC kleuren: Geel met blauwe baan over de ramen
Varianten:
Plan W1, gebouwd in 1966, bedoeld voor buurlandverkeer (België en Duitsland).
Plan W2, gebouwd in 1968, bedoeld voor binnenlands gebruik.
Kleurenschema's:
Er is een relatief beperkt aantal verschillende kleurenschema's geweest.
De Plan W1's zijn in 1966 in Berlijnsblauw geleverd nog zonder computernummers (geen model).
Vanaf ca. 1969 zijn deze van computernummers voorzien en die is in model verschenen als Fleischmann 814703.
In 1973 en 1974 zijn ze allemaal aangepast naar blauw met gele deuren en band onder de ramen voor de Benelux-treinen en die is in model verschenen als Fleischmann 8155.
De trein bestond verder uit Plan D WRD, Plan E P, NMBS I4 A en AB en de NMBS reeks 25.5 locomotief in gelijke kleurstelling.
Na vervanging van deze versie Benelux-trein hebben deze rijtuigen nog enige tijd in binnenlandse dienst in deze kleuren gereden.
In 1987 en 1988 zijn de rijtuigen aangepast voor binnenlandse dienst in de standaard IC-kleuren geel met blauwe band over de kleuren en zijn in model verschenen als Fleischmann 814706 en 814707.
In Geel-blauw zijn ze tot 1996 in dienst gebleven, maar het grootste deel is in 1998 weer terug in dienst gekomen en tot 2004 gebruikt.
De Plan W2's zijn in 1968, gelijk al met de computernummers, in Berlijnsblauw geleverd.
Of ze gelijk al met aflevering met het ook 1968 geïntroduceerde NS-logo (vishaak) en reclamestrepen afgeleverd werden is mij niet bekend, maar wel waarschijnlijk.
Hiervan is de bulk van de modellen: Fleischmann 8156, 814702, 814704, 814710, 814711 en 814712.
In 1981 en 1982 heeft er als test een rijtuig (de "Amersfoortse") in Berlijnsblauw met gele deuren, maar deze is niet in model verschenen.
In 1982 en 1983 zijn ze in de standaard IC-kleuren geel met blauwe band over de kleuren (5 jaar eerder dus dan de W1's) en zijn in model verschenen als Fleischmann 8656/8656K en 814705.
In Geel-blauw zijn ze tot 1996 in dienst gebleven, maar het grootste deel is in 1998 weer terug in dienst gekomen en tot 2004 gebruikt.
Inzet modellen:
In het Berlijnsblauw werden ze samen met andere rijtuigen ingezet, omdat er geen A rijtuigen van waren.
Denk hierbij aan Plan D en Plan E (nooit uitgebracht in schaal N).
De Benelux versie alleen in de Beneluxtrein in de periode 1973-1987 en daarna kort in binnenlandse dienst met andere IC-rijtuigen (oa. ICR en geel-blauwe Plan W2's).
De geel-blauwe Plan W1 en W2's werden met andere IC-rijtuigen (oa. ICR en geel-blauwe Plan W2's) ingezet.
Ze hebben met alle in die tijd beschikbare elektrische NS-locomitieven gereden (behalve de Benelux-rijtuigen).
Opmerking over de modellen:
Als basis heeft Fleischmann het Duitse Silberling-rijtuig gebruikt, want daar waren de originelen ook op gebaseerd.
Er waren echter wel verschillen tussen de Silberlingen en Plan W's en die zie je terug als je kritisch kijkt.
De tussenruimte tussen de ramen die tussen de deuren zitten klopt niet.
Aan de koppen is de wand iets afgeschuind, wat de Plan W's niet hadden en en raampjes daar zijn te breed.
Naar huidige maatstaven zijn de dakgoten erg prominent, maar aangezien het een model is van rond 1970 valt de detaillering verder nog wel mee.
Verder leesvoer:
Zie voor alle uitgekomen modellen ook WilcoV Plan W database pagina hier op het N-Spoorforum.
Uitgebreidere info op Somda RailWiki en Stalen Rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen (link Plan W uit de menubalk links).
Spoorwegmaterieel in Nederland, Gerrit Nieuwenhuis en Hans Nahon, Uitgeverij de Alk, 1987, ISBN 90-6013-949-6