Een baan met plussen en minnen
Geplaatst: 27 jan 2022 21:06
Ik zie dat heel veel onderwerpen in de rubriek Mijn N Baan tot wel tientallen tabbladen hebben. Geen idee of het ooit zo ver zal komen. Vooralsnog wil ik alle lezers laten delen in enkele verhalen achter mijn baan. Het is tevens iets van "Stel jezelf voor" maar dan in combinatie met hetgeen ik als baan gebouwd heb. Ik heb overigens al eerder vragen gesteld op dit forum en een enkele keer een bijdrage geleverd.
Mijn naam is Marco de Bruijn. Ik ben 65 jaar oud en sinds enkele jaren in ruste zoals dat wel genoemd wordt. Tijdens mijn werkzame leven was ik automatiseerder met een eigen bedrijf, een aantal medewerkers en veel klanten in de financiële wereld.
Ik ben zo'n twee jaar geleden met mijn huidige baan begonnen. Hij is gebouwd op de fundering van een oude modelbaan op zolder waarvan de spaanplaat platen door lekkage onbruikbaar waren geworden. De baan heeft de vorm van een dikke L met een klein streepje aan de bovenkant. Op het sporenplan kom ik later terug.
Dat ik niet makkelijk onder een baan zou kunnen (en willen) werken was me al lang duidelijk. Ik heb er dan ook voor gekozen om de baan open-klapbaar te maken. Er zijn drie platen van 12mm MDF die omhoog kunnen klappen. Twee grote platen tot zo'n 45 graden en het klein deel 90 graden. De grote platen sluiten met een hoek van 45 graden op elkaar aan.
De platen zijn met piano-scharnier bevestigd omdat de platen bij dichtklappen natuurlijk weer exact op de juiste plaats moeten terechtkomen. Ik heb daarvoor dan ook de hulp van een timmerman gevraagd. De overgangen van de rails op de naden luisteren heel nauw. Inmiddels weet ik dat temperatuur en vochtigheid ook op deze schaal invloed hebben op het gedrag van de platen.
. .
Met rails en aankleding bovenop en met name elektronische modules, servo's en bedrading aan de onderzijde zijn de platen behoorlijk zwaar geworden (en het einde is nog niet in zicht). Het optillen kost best wel wat kracht. Ik zet ze daarna vast met enkele deur-haken, altijd minimaal twee. Daarna kan ik aan de onderzijde werken.
. .
Op de foto's is de oude baan nu als een soort tafel zichtbaar. De afstand tussen een dichte klep en draag-tafel is slechts 12 mm. Op diverse plaatsen heb ik gaten gezaagd waar servo's en modules in passen. Op verschillende plaatsen zijn 12 mm latjes geplaatst die de (dichte) klep ondersteunen. Deze latjes zijn op de juiste plaatsen onderbroken zodat de bedrading die onder de klep zit kan passeren.
Het werken aan de open klep is eindeloos veel eenvoudiger dan ruggelings boven je macht onder een tafel werken. Het meeste werk kan ik gewoon zittend op een stoel doen.
In komende bijdragen wil ik aandacht geven aan het sporenplan, de voordelen en nadelen (!) van veel wissels, keerlus-perikelen, mijn ervaringen met Digikeijs modules, programmeren en gebruiken van Arduino's en het programma Koploper. Ook zal ik ingaan op magnetische koppelingen en de stroomvoerende variant daarvan.
Zoiets stel ik me voor, afhankelijk van tijd en inspiratie.
Marco de Bruijn
Mijn naam is Marco de Bruijn. Ik ben 65 jaar oud en sinds enkele jaren in ruste zoals dat wel genoemd wordt. Tijdens mijn werkzame leven was ik automatiseerder met een eigen bedrijf, een aantal medewerkers en veel klanten in de financiële wereld.
Ik ben zo'n twee jaar geleden met mijn huidige baan begonnen. Hij is gebouwd op de fundering van een oude modelbaan op zolder waarvan de spaanplaat platen door lekkage onbruikbaar waren geworden. De baan heeft de vorm van een dikke L met een klein streepje aan de bovenkant. Op het sporenplan kom ik later terug.
Dat ik niet makkelijk onder een baan zou kunnen (en willen) werken was me al lang duidelijk. Ik heb er dan ook voor gekozen om de baan open-klapbaar te maken. Er zijn drie platen van 12mm MDF die omhoog kunnen klappen. Twee grote platen tot zo'n 45 graden en het klein deel 90 graden. De grote platen sluiten met een hoek van 45 graden op elkaar aan.
De platen zijn met piano-scharnier bevestigd omdat de platen bij dichtklappen natuurlijk weer exact op de juiste plaats moeten terechtkomen. Ik heb daarvoor dan ook de hulp van een timmerman gevraagd. De overgangen van de rails op de naden luisteren heel nauw. Inmiddels weet ik dat temperatuur en vochtigheid ook op deze schaal invloed hebben op het gedrag van de platen.
. .
Met rails en aankleding bovenop en met name elektronische modules, servo's en bedrading aan de onderzijde zijn de platen behoorlijk zwaar geworden (en het einde is nog niet in zicht). Het optillen kost best wel wat kracht. Ik zet ze daarna vast met enkele deur-haken, altijd minimaal twee. Daarna kan ik aan de onderzijde werken.
. .
Op de foto's is de oude baan nu als een soort tafel zichtbaar. De afstand tussen een dichte klep en draag-tafel is slechts 12 mm. Op diverse plaatsen heb ik gaten gezaagd waar servo's en modules in passen. Op verschillende plaatsen zijn 12 mm latjes geplaatst die de (dichte) klep ondersteunen. Deze latjes zijn op de juiste plaatsen onderbroken zodat de bedrading die onder de klep zit kan passeren.
Het werken aan de open klep is eindeloos veel eenvoudiger dan ruggelings boven je macht onder een tafel werken. Het meeste werk kan ik gewoon zittend op een stoel doen.
In komende bijdragen wil ik aandacht geven aan het sporenplan, de voordelen en nadelen (!) van veel wissels, keerlus-perikelen, mijn ervaringen met Digikeijs modules, programmeren en gebruiken van Arduino's en het programma Koploper. Ook zal ik ingaan op magnetische koppelingen en de stroomvoerende variant daarvan.
Zoiets stel ik me voor, afhankelijk van tijd en inspiratie.
Marco de Bruijn