Welk besturingsprogramma???

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Welk besturingsprogramma???

Bericht door martindomburg »

Ik ga de stap maken naar digitaal. Nu heb ik al kunnen ervaren dat Koploper een erg mooi programma is om de baan te automatiseren. Nu werd ik gisteren geconfronteerd met Itrain. Een programma wat er knapper uitziet maar ik kan niet veel vinden over dit programma. Koploper is bewezen maar einde ontwikkeling. Itrain is grafisch overzichtelijker maar werkt het ook?

Zijn er hier Itrain gebruikers en wat is jullie mening op mijn brandende vraag:

Koploper of Itrain ?????

In afwachting van de bouw begin ik vast om de pc in te richten en nu is het best handig om meteen met het juiste programma te werken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door martindomburg »

Las dat er verderop al een draadje was van henry hierover. heb het gelezen en beide systemen vergeleken.

ondanks dat Itrain er beter uitziet ga ik vooralsnog voor de functionaliteit van koploper.


tenzij iemand me kan overhalen.....



Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door Peter »

Hier is inderdaad eerder een draadje aan besteed.... nou ja draadje... :-)

Iedereen heeft zo zijn voorkeur. Zelf ben ik van Koploper aan het overstappen naar iTrain. Gewoon omdat ik het leuk vind om iets nieuws te proberen.

Koploper is en blijft een heel mooi product, en ik ben dan ook niet overgestapt omdat ik tegen zaken aan liep!!! Dit even voor de duidelijkheid.

Ik vind de weeggave van iTrain gewoon mooier. Tevens is iTrain nog vol in ontwikkeling en en zijn de lijnen met Dinamo lekker kort :-) Dit komt de ontwikkeling van natuurlijk alleen maar ten goede.


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door martindomburg »

Peter schreef:Hier is inderdaad eerder een draadje aan besteed.... nou ja draadje... :-)

Iedereen heeft zo zijn voorkeur. Zelf ben ik van Koploper aan het overstappen naar iTrain. Gewoon omdat ik het leuk vind om iets nieuws te proberen.

Koploper is en blijft een heel mooi product, en ik ben dan ook niet overgestapt omdat ik tegen zaken aan liep!!! Dit even voor de duidelijkheid.

Ik vind de weeggave van iTrain gewoon mooier. Tevens is iTrain nog vol in ontwikkeling en en zijn de lijnen met Dinamo lekker kort :-) Dit komt de ontwikkeling van natuurlijk alleen maar ten goede.
Daar ligt mijn twijfel nu ook. Dinamo is aan het ontwikkelen en daarmee kom je met koploper in de problemen. Ik wil wel meteen goed beginnen en voel me nog een beetje zwevende.

Heb zojuist koploper geprobeert en ga later vandaag Itrain eens proberen. Luxe problemen... :cry:



Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door Peter »

Je kunt altijd achteraf nog switchen hoor, kost je alleen even werk met het herprogrameren. Het is niet zo dat jij je hele baan opnieuw moet oppbouwen of loks moet aanpassen of iets dergelijks.

Beide programma's zijn wel compleet anders van opzet hoor, dit moet je even doorhebben en dan is met beide programma's goed te werken.

Succes met het "spelen".


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door stanny »

ik heb hier ook een twijfel over.

een motivatie kan zijn dat itrain nog wel even zal verder ontwikkelen, terwijl koploper daarmee stopt of toch afbouwt...
voor de prijs moet je itrain niet laten liggen (ivm windigipet of andere)

ik ga het proberen met itrain.

stijn


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door shoven »

stanny schreef:ik heb hier ook een twijfel over.

een motivatie kan zijn dat itrain nog wel even zal verder ontwikkelen, terwijl koploper daarmee stopt of toch afbouwt...
voor de prijs moet je itrain niet laten liggen (ivm windigipet of andere)

ik ga het proberen met itrain.

stijn
Interessant. Laat ons even weten hoe het bevalt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door martindomburg »

Ik ben nu als leek begonnen met Itrain. heb mijn hele baan ontworpen en ingedeeld en moet zeggen dat ik het gebruiksvriendelijker vind als koploper. Koploper is al wel veel verder met functies maar wie het Itrain forum leest ziet dat Xander het programma vol aan het ontwikkelen is. Er zitten nog wel wat foutjes en net nietjes in.

Ik heb wel het vrtrouwen in Itrain dat het Koploper waardig zla gaan wordne in de toekomst. Het is al wel overzichtelijker en werkt prettiger. Dat verhoogt voor mij al wel de pret en dan maken die kleine details ook niet meer uit.

Een paar voorbeelden van details:
- sein geeft geen HP2 bij afbuigend spoor
- draaischijf komt in de volgende versie (word al aan gewerkt)
- de routes zijn nog simpel, complexe routes zoals het filmpje "rangeren met koploper`zijn nog niet mogelijk. Echter wel handmatig.

Zowiezo is alles mogelijk met de hand, simpel en snel. Ik ben wel van mening dat Itrain een goed initiatief is voor koploper en meer plezier zal geven. De duidelijke layout zou zelf seen boel mensen kunnen overhalen om toch digitaal te gaan. Voor een boel mensen is het nog steeds hocus pocus. Toen ik begon met Koploper kreeg ik dat gevoel sterk, dat heb ik met Itrain geen moment gehad.

Voordelen ten opzichte van Koploper wat ik heb ondervonden:
- Altijd twee detecties per blok. Je kunt de stopplek of remppositie verschuiven!!
- duidelijke layout
- maakt automatisch verbindingen
- routes zijn te testen op eigen snelheid i.p.v. met koploper waar alles automatisch gaat lopen.



stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door stanny »

gisteren demo nog gedownload.
ziet er netjes uit. wel (te) weinig mogelijkheden tegenover koploper. zeker de uitgebreide functies van koploper mis ik in de itrain versie.

komt dit door beperkte demo versie, of moet er nog veel ontwikkelen gebeuren?

stijn



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door henry »

stijn,
je kunt rechtstreeks contact opnemen met xander, de bouwer van itrain.
hij kan je alles vertellen.

groetjes henry



Wim Ros

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door Wim Ros »

Stijn, nee dat komt niet door de demoversie, er moeten nog heel veel ontwikkelingen gebeuren.
Ook ik heb de versie 1.4 maar eens gedownload gisteren, omdat er hier een aantal mensen zijn die er wel een erg ........ plasser van kregen.
Nu dat zogenaamde gemakkelijke invoeren hummm, heb nu een paar blauwe vingers van alles een naam geven. Verder werkt het niet met mijn Profi-Boss LocoNet systeem, wissels schakelen niet. Je kunt wel mooie routes maken, maar als je wissels niet in de goede stand gezet worden, wordt het toch echt een puinhoop en heb je als je niet oppast veel schade aan je dure materiaal.

Mvg
Wim.



xanderb
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2010 16:05
Locatie: Drachten

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door xanderb »

Hallo Wim,

Er zijn in Loconet twee commando's om de wissels te zetten. Eentje die een bevestiging terug stuurt en eentje die dat niet doet. Volgens Karst Drenth moeten deze bij Loconet devices allebei geimplementeerd zijn, maar dat lijkt erg tegen te vallen. Alle nieuwe Uhlenbrock apparaten met USB ondersteunen de eerste niet, maar de oude IB serial wel. Daarom heb ik twee interfaces opgenomen de Intellibox USB waarbij het wissels schakelen met bevestigen standaard uit staat en Loconet algemeen waarbij het wissels schakelen met bevestiging standaard aan staat. Dit is altijd te veranderen via Interface -> tabblad 'Specifiek' bij beide interfaces.

Ik denk dat jouw Profiboss dus ook niet beide wisselcommando's ondersteund en je 'Schakelen met bevestiging' uit moet zetten. Ik had tot nu toe nog niemand met een Profiboss in combinatie met iTrain dus ik had dit nog niet kunnen proberen.

Groet

Xander Berkhout

P.S. Namen geven kan heel makkelijk als W1, W2 enz. Dat is niet heel veel typewerk. Protocol adres kan wat anders zijn. Dit onderscheidt is nodig voor het werken met meerdere interfaces en netwerk support.


Xander Berkhout, ja die van dat programma.

xanderb
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2010 16:05
Locatie: Drachten

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door xanderb »

Hallo Stijn,

Het klopt dat iTrain in mogelijkheden van treinbesturing nog niet zo compleet is als Koploper. Er zijn in eerste instantie andere keuzes gemaakt. Dus eerste een mooie gebruikersinterface, netwerk mogelijkheden en meerdere interfaces support, zodat de basis goed is en daarna mogelijkheden voor rijden, routes uitbreiden. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt en vooral voor het laatste heb ik feedback nodig van de gebruikers.

Het was niet de bedoeling Koploper na te bouwen, maar een ander concept neer te zetten. Dit spreekt een aantal mensen aan en andere mensen niet. Er is keuze dus dat lijkt me geen probleem.

Je kan altijd een proeflicentie aanvragen om alles te proberen en als het (nog) niet voldoet aan je eisen dan kan je wat anders proberen of een paar maanden later nog eens kijken om te kijken wat erbij gekomen is.

Met vriendelijke groeten,

Xander Berkhout


Xander Berkhout, ja die van dat programma.

Wim Ros

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door Wim Ros »

Xander, dit heeft niets met de gebruikte interface te maken. Dit heeft te maken met de aangesloten LocoNet-module in dit geval een 63410 van Uhlenbrock. De wisseldecoders via het DCC protococol, dus via de railspanning doen het gewoon. Ook het display op de Profi-Boss toont de juiste wisselstand als iTrain het wissel omzet. Volgens mij is het het veiligste om gewoon de B0 opdracht te gebruiken en de andere maar te vergeten.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door martindomburg »

Wim Ros schreef: Ook ik heb de versie 1.4 maar eens gedownload gisteren, omdat er hier een aantal mensen zijn die er wel een erg ........ plasser van kregen.
Jaloers.......
Nu dat zogenaamde gemakkelijke invoeren hummm, heb nu een paar blauwe vingers van alles een naam geven.

Mvg
Wim.
Ik heb je dat vaker horen zeggen, persoonlijk snap ik niet hoe je dat krijgt. Ik was sneller klaar met Itrain als met Koploper om alles in te voeren. Als je de handleiding van Xander eerst leest zal je merken dat het niet moeillijk is


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2396
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door H@Ns »

Ok Heren, nu weer terug naar onderwerp graag.

Hans :D


https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders

xanderb
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2010 16:05
Locatie: Drachten

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door xanderb »

Wim Ros schreef:Xander, dit heeft niets met de gebruikte interface te maken. Dit heeft te maken met de aangesloten LocoNet-module in dit geval een 63410 van Uhlenbrock. De wisseldecoders via het DCC protococol, dus via de railspanning doen het gewoon. Ook het display op de Profi-Boss toont de juiste wisselstand als iTrain het wissel omzet. Volgens mij is het het veiligste om gewoon de B0 opdracht te gebruiken en de andere maar te vergeten.
Wim, bedankt. Het ligt dus aan de module die de opdracht ontvangt. Het klopt ik had een 63410 op een IB Basic (USB) en gewone railspanning via IB IR. Ik zal de standaard op B0 zetten voor de volgende versie en alleen BD gebruiken als iemand dat echt wil. Lukt met de optie die ik voorgesteld heb wel?

Groet,

Xander


Xander Berkhout, ja die van dat programma.

stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door stanny »

hoi xander,

ik ga zeker nog wat verder testen met itrain... ik begrijp wel dat er nog veel werk is, zolang de ontwikkeling zich voortzet zal het wel goed komen. Natuurlijk is het zo dat bij iets grotere complexe banen het programma momenteel niet afdoende functies heeft.
Ik moet nu terug aan mijn baan beginnen, dus als jij ondertussen ook verder doet, ontmoeten we elkaar terug bij het einde :)

waar kan ik ergens de handleiding downloaden? kan ze niet direct op je site vinden...

stijn


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2396
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Welk besturingsprogramma???

Bericht door H@Ns »

Stijn,

Kijk hier eens: http://berros.eu/itrain/download/curren ... %20met.pdf

groetjes

Hans :D


https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Plaats reactie